Agencja brandingowa – czym się zajmuje?

Czas czytania: ok. 22 minut

Branding to złożony i ryzykowny proces, który może doprowadzić markę do sukcesu. Dotyczy on obszaru związanego z jej wizerunkiem, czyli budowaniem tożsamości. Aby branding był efektywny, wymaga dobrego przygotowania i odpowiedzialnego działania. Dlatego rzadko kto podejmuje się realizacji takiego procesu w pojedynkę. To zadanie dla specjalistów, czyli agencji brandingowej. Z tego artykułu dowiesz się wielu przydatnych informacji na temat tego, co agencja brandingowa może zrobić dla Twojego biznesu, kiedy warto podjąć z nią współpracę, a także, na co zwrócić uwagę podczas jej zatrudniania.

Co to jest branding?

Rozważania na temat agencji brandingowej należy rozpocząć od wyjaśnienia, co to jest branding. Znaleźć można wiele opisów tego pojęcia. Dla części osób branding to stworzenie logo oraz identyfikacji wizualnej. W rzeczywistości dotyka on kilka obszarów. Branding to proces kreowania tożsamości marki wśród odbiorców oraz zarządzania nią. Aby osiągnąć ten cel, wykorzystuje się nazwę, wspomniane już logo, całą identyfikację wizualną, ale także sposób, w jaki jest prowadzona komunikacja z odbiorcami, obsługa sprzedażowa i posprzedażowa. Wszystkie wymienione elementy wpływają na postrzeganie marki przez jej odbiorców. Zatem zadaniem brandingu jest kształtowanie pozytywnego wizerunku oraz jego podtrzymywanie.

Przeczytaj także: Branding – co to jest

Co to jest rebranding?

Warto wiedzieć, że oprócz brandingu istnieje również coś takiego, jak rebranding. Obydwa te procesy są podobne do siebie, przy czym ten drugi prowadzony jest w stosunku do istniejącej marki oraz ukształtowanego już jej wizerunku. Tym samym nadawana jest jej nowa tożsamość, która odpowiada oczekiwaniom klientów. Po rebranding marki sięgają głównie ze względu na:

  • chęć dotarcia do nowej grupy docelowej,
  • fuzje oraz przejęcia,
  • zmianę oferty produktowej,
  • chęć odcięcia się od kryzysu wizerunkowego,
  • brak skuteczności dotychczasowego brandingu,
  • dostosowanie się do zmieniającego świata i sposobów komunikacji,
  • chęć rozszerzenia działalności na rynki zagraniczne.

Rebranding, podobnie jak branding, jest ryzykownym procesem. Wiąże się z nim wiele skomplikowanych działań. Nie zawsze jednak wymaga kompleksowych zmian. Branding może także dotyczyć częściowych działań – np. poprzez dodanie nowych elementów, bez konieczności zmiany większości już istniejących.

Rebranding logo

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Employer branding – co to jest?

Czym jest agencja brandingowa?

Przeprowadzenie brandingu jest skomplikowane i czasochłonne. Ale nie trzeba tego robić samodzielnie, wręcz nie warto. Istnieje bowiem spore ryzyko popełnienia błędu, który przełoży się na wizerunek i spowoduje straty marketingowe oraz finansowe. Agencja brandingowa to firma, która specjalizuje się w kreowaniu wizerunku marki. W jej szeregach znajdują się osoby odpowiedzialne za wielopoziomowe i skuteczne działanie: marketerzy, graficy, specjaliści ds. SEO, specjaliści ds. mediów społecznościowych, programiści, copywriterzy. Zadaniem agencji brandingowej jest budowanie od podstaw silnej marki, jej tożsamości, a także pomaganie w komunikowaniu biznesu grupie docelowej. Przeprowadza ona firmę przez cały proces brandingu, jak i rebrandingu.

Sprawdź również: Co to jest reklama społeczna?

Czym się różni agencja brandingowa od marketingowej?

Z pozoru agencja brandingowa i marketingowa mogą wydawać się takie same. Jest to jednak nieodpowiednie ich postrzeganie. Agencja brandingowa i marketingowa znacznie się od siebie różnią sposobem oraz zakresem zadań. Trzeba bowiem wiedzieć, że działania jednej wynikają z drugiej. Agencja brandingowa zajmuje się wykreowaniem marki, jej kształtu oraz pomaga opracować strategię jej rozwoju. Z kolei marketingowa odpowiada za komunikację z grupą docelową. Wykorzystuje do tego przygotowaną przez agencję brandingową strategię oraz identyfikację wizualną. Elementy te są stosowane do prowadzenia działań promocyjnych.

W związku z powyższym firmy najpierw podejmują się współpracy z agencją brandingową. Dopiero po realizacji działań związanych z budowaniem tożsamości, czyli nadawaniem osobowości marce, do gry wchodzi agencja marketingowa. Prowadzi ona kampanie marketingowe obejmujące świat offline i online, a dotyczą one komunikacji i promocji.

Przeczytaj także: Jak zrobić logo firmy?

Czym się zajmuje agencja brandingowa?

Działalność agencji brandingowej jest bardzo szeroka. Skupia się ona na obszarach związanych z budowaniem tożsamości marki, kreując jej wizerunek i utrwalając go w wyobraźni odbiorców.

Badania i analizy marki oraz konkurencji

Mimo jasno obranego celu działania agencji brandingowej nie ma co się spodziewać efektów bez odpowiedniego przygotowania. Kluczową kwestią, jaką zajmuje się tego typu podmiot, są badania oraz analizy. Dotyczą one aktualnego stanu, w jakim marka się znajduje oraz przyszłości. Agencja brandingowa chce poznać jej osobowość, a także charakterystyczne cechy.

Przedmiotem badań i analiz jest również konkurencja. Agencja brandingowa uzyskuje wszelkie możliwe informacje na temat firm, oferujących takie same produkty lub usługi. Analizuje ich sposób działania, aby dobrać dla swojego klienta najlepsze zabiegi, umożliwiające zbudowanie przewagi nad konkurencją.

Nie można zapomnieć o jeszcze jednym kierunku badań realizowanych przez agencję brandingową. Są nim odbiorcy marki. Agencja brandingowa stara się ich poznać oraz zrozumieć. Na podstawie analiz tworzone są persony odbiorców, czyli charakterystyka osób, do których marka chce dotrzeć.

Zobacz również: Blog – jak go prowadzić? 8 wskazówek

Strategia marki

Informacje pozyskane w ramach badań i analizy, zarówno marki, jak i jej konkurencji oraz odbiorców, są podstawą do stworzenia strategii. Jest ona istotna dla dalszych działań oraz ich skuteczności. Strategia marki obejmuje sposób jej pozycjonowania, a także misję, jaką ma do spełnienia oraz wizję. To także czas, kiedy powstają wspominane już persony odbiorców. Ponadto strategia marki zawiera informacje na temat unikalnych wartości, wykorzystywanych w komunikacji. Wszystkie te elementy mają ogromne znaczenie dla procesu kreowania wizerunku.

Identyfikacja marki

Po przeprowadzeniu badań i analiz oraz przygotowaniu strategii przychodzi czas na kolejne działania. Agencja brandingowa zajmuje się stworzeniem identyfikacji marki. W jej skład wchodzą wszystkie niezbędne elementy, które następnie będą wykorzystywane do komunikacji z grupą docelową.

Na tym etapie agencja brandingowa koncentruje się na:

  • stworzeniu indywidualnego logo,
  • wykreowaniu niepowtarzalnej i chwytliwej nazwy (naming) marki,
  • dobraniu kolorystyki,
  • wybraniu lub stworzeniu typografii,
  • stworzeniu łatwego do zapamiętania sloganu,
  • przygotowaniu drukowanych i cyfrowych materiałów promocyjnych.

Sprawdź także: Key visual – co to jest?

Wprowadzenie marki na rynek

Wszystko gotowe, można więc rozpoczynać proces wprowadzania marki na rynek. To również zadanie agencji brandingowej. Jest ono bardzo odpowiedzialne, ponieważ najmniejszy błąd może wpłynąć na to, jaki wizerunek marki będzie zauważony przez odbiorców i jak go zapamiętają. Dlatego też istotne jest dobre przygotowanie do tego procesu, czyli przeprowadzanie wyżej omawianych badań, analiz oraz stworzenie strategii i identyfikacji wizualnej.

W ramach wdrożenia marki na rynek agencja brandingowa dba o jej zaistnienie w świadomości odbiorców. Podejmowane są także działania w celu utrzymania pozytywnego wizerunku. Istotną rolę w tym procesie odgrywają kampanie reklamowe, a także wszelkie inne zabiegi, dzięki którym marka jest obecna w różnych punktach styku z odbiorcami.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Co to jest rebranding?

Jakie są zalety pracy z agencją brandingową?

Agencja brandingowa sama w sobie, jest podmiotem o istotnym znaczeniu dla wykreowania marki i jej pozytywnego wizerunku. Jakie są zalety współpracy z nią?

Szeroki zakres wiedzy i doświadczenia w jednym zespole

Chociaż zespoły marketingowe funkcjonujące wewnątrz firmy mogą pochwalić się wiedzą i doświadczeniem, to w przypadku agencji brandingowej mowa jest o większym ich zakresie. Warto tutaj przypomnieć różnice, jakie zachodzą pomiędzy marketingiem a brandingiem. W ramach agencji brandingowej zrzeszeni są specjaliści z wielu obszarów – kluczowych dla budowania tożsamości marki. Działają oni na rzecz wykreowania wizerunku, dotarcia do świadomości odbiorców w taki sposób, aby był on łatwy do zapamiętania i skojarzenia.

Domeną agencji brandingowej jest zespół, który ma doświadczenie w budowaniu tożsamości marki. Jest w stanie przeprowadzić odpowiedni zakres badań i analiz, a także zaprojektować identyfikację wizualną. Ponadto posiada odpowiednie kompetencje do wdrożenia marki na rynek i zarządzania nią.

Obiektywizm

Wielką zaletą pracy z agencją brandingową jest zachowanie przez nią obiektywizmu. Każdego, kto pozostaje w strukturach marki, łączą z nią emocje i dotychczasowe skojarzenia. Wpływają one na całkowity obraz, zaburzając to, co ważne. Agencja brandingowa przeprowadza analizy marki, chcąc ją zrozumieć. Jednak zachowuje przy tym pełen obiektywizm. Dzięki temu może skupić się na istotnych z punktu widzenia marki i odbiorców wartościach oraz je wyeksponować.

Przeczytaj także: Branding – co to jest

Dostęp do narzędzi

Wśród wewnętrznych zespołów pracujących w firmie niewątpliwie są specjaliści, którzy korzystają z ciekawych narzędzi. Jednak to w ramach agencji brandingowej następuje połączenie kompetencji dla zachowania kompleksowego działania. Dotyczy to również wspomnianych narzędzi, oprogramowania, a tym samym metod dotarcia do odbiorców. W przypadku agencji brandingowej mają one szerszą perspektywę. Za pomocą odpowiednich narzędzi jest ona w stanie skutecznie dotrzeć do grupy docelowej, zachowując przy tym spójność przekazywanych komunikatów.

Dostęp do zasobów

Trzeba pamiętać również o tym, że agencja brandingowa jest tworem funkcjonującym na rynku od długiego czasu. Sama sobie wyrobiła markę oraz skupiła w wewnętrznych strukturach specjalistów. Ale w swojej pracy nie posługuje się jedynie wiedzą i doświadczeniem zatrudnionych osób. Agencja brandingowa posiada sporo kontaktów w wielu branżach, również w mediach. Dzięki temu może wypracować atrakcyjniejsze stawki za publikacje, czy też inne działania promocyjne.

Zwiększenie zwrotu z inwestycji

Cała praca agencji brandingowej koncentruje się na zbudowaniu i wypromowaniu silnej marki. Ma to ogromne przełożenie na firmę, która jest jej właścicielem. Zwiększa się bowiem stopa zwrotu z poniesionych inwestycji. Z silną marką chcą współpracować inne oraz jest ona atrakcyjna dla konsumentów. Wpływa to na generowanie leadów i ostatecznie zwiększenie sprzedaży. Rosną zatem szanse na zwrot dotychczas poniesionych kosztów. Jeśli tak się wydarzy, to firma może mieć budżet na kolejne projekty.

Kiedy warto zatrudnić agencję brandingową?

Zatrudnienie agencji brandingowej to rozpoczęcie prac nad budowaniem tożsamości marki. Kiedy jest właściwy moment, aby to zrobić?

Firma potrzebuje wskazówek

Zdarza się, że o zatrudnieniu agencji brandingowej właściciele firm myślą tuż po rozpoczęciu działalności. Podyktowane jest to brakiem możliwości rozpoczęcia realizowania projektów. Wynika to m.in. z braku wiedzy i doświadczenia. Potrzebne są zatem wskazówki, jak zacząć działać. Wtedy też agencja brandingowa pojawia się w roli zewnętrznego konsultanta. Doradza, jak odpowiednio nakierować działania firmy, dla zwiększenia jej widoczności i rozpoznawalności. Często efektem takich konsultacji jest zatrudnienie agencji brandingowej na dalszym etapie w celu zbudowania tożsamości marki i jej wyróżnienia na rynku.

Firma potrzebuje kompleksowego działania

Osiąganie przez firmę pierwszych sukcesów sprzedażowych, to dobry moment na zatrudnienie agencji brandingowej. Przedsiębiorstwo posiada już bowiem produkt oraz wykonało kroki w celu dotarcia do klientów. W takiej sytuacji wsparcie agencji brandingowej może bardzo pomóc firmie. Jej działania będą długofalowe, a jednocześnie ugruntują pozycję przedsiębiorstwa na rynku. Agencja brandingowa wykona wiele zabiegów, które wyróżnią markę na rynku oraz zwiększą jej rozpoznawalność.

Wewnętrzny dział firmy potrzebuje wsparcia

Niekiedy firmy opierają swoje zabiegi brandingowe na pracy wewnętrznych działów. Jednak nie zawsze zbiór kompetencji jest odpowiedni do kompleksowych działań. Chociaż osoby zatrudnione w firmie mogą znać się na swoim fachu, to nie oznacza, że realizowały na dużą skalę branding. Poza tym nie zawsze muszą posiadać odpowiedni zakres wiedzy do ich przeprowadzenia oraz doświadczenie. Zdarza się również, że kompetencje wewnętrznego zespołu nie są kompleksowe – np. jest on niewielki, a branding wymaga działań w wielu obszarach jednocześnie. Wtedy też pomocne okazuje się zatrudnienie agencji brandingowej.

Firmie potrzebny jest rebranding

Często zdarza się, że marka potrzebuje zmian. Wiążą się one z przejęciem, połączeniem z inną firmą, kryzysem wizerunkowym, a także dotychczasową nieskutecznością. Dlatego też, gdy przedsiębiorstwu potrzebny jest rebranding, zatrudnia się agencję brandingową. Przeprowadzi ona niezbędne analizy całej sytuacji oraz pozycji marki na rynku. Zaproponuje pakiet działań potrzebnych dla uzyskania skutecznego rebrandingu, wdroży je w życie i będzie nimi zarządzać.

Jak branding wpływa na biznes?

Branding jest jednym z najważniejszych procesów dla biznesu. Jego wpływ na funkcjonowanie marki jest bardzo duży. Dobrze poprowadzony branding pomoże osiągnąć sukces w wielu obszarach.

Kreuje spójną komunikację

Efektem brandingu jest przygotowanie spójnej komunikacji marki. Dotyczy ona wszystkich materiałów graficznych, jak i języka publicznych wypowiedzi (np. w mediach społecznościowych). Pomiędzy poszczególnymi elementami komunikacji panuje harmonia. Nawiązują one do siebie, dzięki czemu wywołują takie same emocje w odbiorcach. Spójna komunikacja pomaga w budowaniu wizerunku atrakcyjnej i zorganizowanej marki. 

Zwiększa świadomość marki

Branding ma bezpośredni wpływ na to, jak marka jest odbierana przez potencjalnych klientów. Dzięki dobremu przygotowaniu tego procesu oraz jego poprowadzeniu możliwe jest zwiększenie świadomości istnienia i funkcjonowania brandu. To także proces, który zwiększa szanse na wyróżnienie się na tle konkurencji oraz zdobycie nad nią przewagi wizerunkowej. Przekłada się ona na zwiększenie zainteresowania wśród aktualnych, jak i nowych klientów.

Tworzy doświadczenia związane z marką

Z odbiorem marki przez klientów związane są również doświadczenia. Jeśli są one pozytywne, brand staje się atrakcyjniejszy. Klienci chętniej wchodzą w relacje z marką, która jest interesująca z wielu względów. Z jednej strony oferuje przydatny produkt, z drugiej zaś inspiruje. W ten sposób budowany jest nie tylko wizerunek marki, ale jednocześnie zaufanie i lojalność do niej.

Wspomaga rozwój marki

Branding kreuje osobowość marki. Za pośrednictwem wielu ciekawych działań ma również wpływ na jej rozwój. Rozpoznawalna marka, zdobywająca nowych klientów i utrzymująca aktualnych, dąży do osiągania kolejnych sukcesów. Dodaje do oferty nowe ciekawe produkty, prowadzi ekspansję na inne rynki. W ten sposób zdobywa doświadczenie i rozwija się – zarówno pod względem zewnętrznym (wizerunkowym), jak i wewnętrznym (organizacyjnym).

Jak wybrać agencję brandingową?

Chociaż na rynku funkcjonuje wiele agencji brandingowych, to wybór tej jedynej wcale nie jest łatwy. Wiele zależy od podejścia, zasobów osobowych, dotychczasowych sukcesów. Dlatego też wybierając agencję brandingową do zbudowania tożsamości marki, warto przeanalizować kilka aspektów, a o niektóre szczegółowo dopytać:

  1. Czy pierwsze wrażenie jest pozytywne?
  2. Czy jest wzajemne zaufanie pomiędzy firmą a agencją?
  3. Czy agencja pomoże w zbudowaniu atrakcyjnej marki?
  4. Czy agencja posiada odpowiedni zespół?
  5. Kto będzie zajmować się procesem po stronie agencji brandingowej?
  6. Czy agencja ma już jakieś sukcesy na koncie?
  7. Co zrobiła agencja, gdy ponosiła porażki w związku z brandingiem?
  8. Czy możliwe jest obejrzenie portfolio?
  9. Czy agencja ma doświadczenie w pracy z tego typu firmami?
  10. Ile kosztuje branding w tym konkretnym przypadku?
  11. Jaka jest forma rozliczenia?
  12. Czy agencja dostarcza raporty ze swoich działań?
  13. Kiedy będą widoczne wyniki?
  14. Z jakich narzędzi korzysta agencja brandingowa?
  15. Czy odbywać się będą regularne spotkania z agencją?

Powyższe pytania pomagają w wybraniu odpowiedniej agencji brandingowej. Uzyskane w ten sposób odpowiedzi wskazują, jak prowadzone są działania, a także jaka jest jakość współpracy. Ważne jest, aby mieć pełnię wiedzy na temat funkcjonowania agencji brandingowej, ponieważ ma to ogromne znaczenie dla budowanego wizerunku oraz zarządzania nim.

Podsumowanie

Proces brandingu pomaga w zbudowaniu tożsamości marki oraz wyznaczeniu jej celów. Niezaprzeczalnie jest on bardzo ważny w życiu każdej firmy. Jego poprowadzenie zleca się agencji brandingowej. Zajmuje się ona badaniami i analizami, przygotowaniem strategii oraz identyfikacji. Wsparcie profesjonalistów z agencji brandingowej przyczynia się do zbudowania tożsamości marki. Ona zaś ma ogromny wpływ na rozpoznawalność i doświadczenia odbiorców.

Poszukujesz odpowiedniej agencji brandingowej? Skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci! 🙂

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 7

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor: