Agencja reklamowa – czym się zajmuje?

Czas czytania: ok. 19 minut

Dotarcie do klientów z odpowiednim przekazem, jest jednym z najważniejszych celów działalności gospodarczych. Wykorzystuje się do tego m.in. reklamy publikowane w różnej postaci i przestrzeni. Są one formami promującymi produkt, usługę, całą ofertę, markę, a także mają wpływ na budowanie wizerunku. Za ich opracowywanie, wdrażanie oraz kontrolowanie odpowiedzialna jest agencja reklamowa. Dowiedz się więcej na jej temat!

Jedno z powiedzeń, które jest wielokrotnie powtarzane przez przedsiębiorców, brzmi „Reklama dźwignią handlu”. Nie będziemy się jednak zagłębiać w historię tego stwierdzenia. Chociaż jest ono krótkie, to zawiera bardzo ważną wskazówkę dla wszystkich, którzy chcą dotrzeć ze swoimi produktami do odpowiedniej grupy docelowej, jak i zwiększyć świadomość istnienia swojego biznesu. Reklama, bo o niej mowa, ma ogromny wpływ na to, jak wygląda sprzedaż. Dlatego też przedsiębiorcy powierzają jej tworzenie i zarządzanie specjalistom, czyli agencji reklamowej.

Przeczytaj także: Agencja brandingowa – czym się zajmuje?

Co to jest agencja reklamowa?

Kiedy wpiszemy w wyszukiwarce hasła związane z agencją oraz reklamą, trafimy na wiele tworów. Każdy z nich może zajmować się dedykowaną ścieżką działania, jak np. pozycjonowanie, ale są też takie, które oferują kompleksowe usługi związane z promocją. Czym zatem jest agencja reklamowa? Czy jest ona potrzebna? Agencja reklamowa jest działalnością usługową, która zajmuje się kreowaniem, wdrażaniem oraz zarządzaniem różnymi formami promocyjnymi. Reklamy mogą bowiem działać w przestrzeni typowo cyfrowej, jak np. w wyszukiwarce, ale też w obszarach offline’owych, jak np. billboardy.

Agencja reklamowa składa się z wielu osób zaangażowanych w proces budowania oraz zarządzania formami promocyjnymi, czyli tymi, za pośrednictwem których odbywa się komunikacja z odbiorcami. Na jej pokładzie znajdują się specjaliści z zakresu marketingu, grafiki, pozycjonowania, tworzenia angażujących treści, jak i programiści odpowiedzialni za stworzenie dedykowanej witryny internetowej. Pozwala to na kompleksowe działanie, którego celem jest wypromowanie produktu, usługi, oferty, czy też całej marki.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Key visual – co to jest?

Czym się zajmuje agencja reklamowa?

Ogólnie rzecz ujmując, agencja reklamowa zajmuje się tworzeniem reklam oraz ich zarządzaniem. Niech to jednak nas nie zwiedzie. Zakres działań agencji reklamowych jest znacznie szerszy. Pod tym, co ostatecznie widzą odbiorcy, kryje się sporo zabiegów, prowadzących do uzyskania konkretnej reklamy.

Analiza rynku

Skuteczność działań reklamowych zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest analiza rynku. W jego ramach agencja reklamowa bada poziom zainteresowania danym produktem, usługą, ofertą lub marką. Sprawdza, jaki rodzaj komunikacji będzie skuteczny do osiągnięcia zamierzonego celu. Analiza rynku realizowana przez agencję reklamową odpowiada na wiele ważnych pytań, które są istotne w dalszych procesach związanych z kreowaniem, wdrażaniem i zarządzaniem działaniami promocyjnymi.

Sprawdź również: Co to jest rebranding?

Tworzenie reklam

Kluczowym zadaniem agencji reklamowej jest przygotowanie form promocyjnych. Ich publikacja może odbywać się w internecie, jak i świecie offline. Wiadomo jednak, że w dzisiejszych czasach, to właśnie w sieci prowadzi się najskuteczniejsze działania reklamowe. Wpisy i reklamy w mediach społecznościowych, banery na portalach, reklamy w wyszukiwarce, charakteryzują się możliwością dotarcia do określonej grupy docelowej. Tym samym możemy zwiększać skuteczność działań promocyjnych i koncentrować się na tych osobach, na których nam zależy.

Kreowanie form promocyjnych przez agencję reklamową jest procesem składającym się z kilku etapów. Wśród nich wymienić możemy m.in. planowanie, wybór medium, tworzenie grafik oraz copy. Nie możemy jednak zapomnieć o testach, bo nie tylko w branży IT są one istotne. Przeprowadza je również agencja reklamowa. Testy A/B pomagają w wybraniu najlepszej formy reklamowej i jej kreacji, a są prowadzone wśród odbiorców z grupy docelowej.

Wdrażanie reklam

Kreacje reklamowe nie pozostają na dyskach komputerów pracowników agencji. Muszą być wdrożone. Oznacza to, że agencja reklamowa zajmuje się wprowadzeniem form promocyjnych do obiegu. Reklamy trafiają więc do nośników cyfrowych oraz poza świat digitalowy.

Zarządzanie kampaniami reklamowymi

Stworzenie reklam, całych kampanii oraz ich wdrożenie to nie koniec działań. Całością opublikowanych form promocyjnych trzeba też zarządzać. Agencja reklamowa kontroluje, czy faktycznie się one ukazały w odpowiednich miejscach. Poza tym sprawdza skuteczność działań promocyjnych. W razie konieczności może reagować – modyfikować daną formę reklamową, rozszerzać kampanię lub przedwcześnie ją kończyć.

Zobacz także: Co to jest reklama?

Zarządzanie budżetem reklamowym

Agencja reklamowa ma na swoje działania określony budżet. Nim również musi zarządzać. Wszystko po to, aby koszty prowadzenia działań marketingowych się zwróciły. Często zdarza się, że mówimy o „przepalaniu budżetu”. W takiej sytuacji koszty są znacznie większe, niż efekty działań promocyjnych. Dlatego też agencja reklamowa kontroluje wydatki oraz wpływy.

Raportowanie skuteczności

Musimy pamiętać, że działalność agencji reklamowej nie bierze się z niczego. Realizuje ona zadania na zlecenie. Z tego też powodu, agencja reklamowa raportuje o skuteczności prowadzonych przez siebie procesów. Dzięki temu klienci wiedzą, jakich efektów mogą się spodziewać oraz jakie zadania zostały wykonane.

Dlaczego warto współpracować z agencją reklamową?

Zadania, za jakie odpowiedzialna jest agencja reklamowa, nie są łatwe do zrealizowania we własnym zakresie. Nikt z nas ot tak nie stanie się w szybkim tempie specjalistą w tej dziedzinie. Poza tym procesy reklamowe wymagają zaangażowania nie jednej osoby, a wielu. To powody, dla których warto współpracować z agencją reklamową.

W dzisiejszym świecie promowanie produktów, usług, całych ofert oraz marek jest wyjątkowo ważne. Konkurencja jest na tyle duża, że dotarcie do grupy docelowej, jak i budowa wizerunku jest trudniejsze. Dlatego też kampanie reklamowe oparte na konkretnych strategiach zwiększają skuteczność działań. To jedna z domen agencji reklamowej.

Przeczytaj również: Co to jest reklama społeczna?

Rodzaje agencji reklamowych

Warto, abyśmy powiedzieli sobie również kilka ważnych rzeczy na temat rodzajów agencji reklamowych. Wyróżnić możemy ich kilka. Co ciekawe, już nazwy rodzajów agencji reklamowych wskazują nam, czym dokładnie się zajmują. Powstał bowiem podział wynikający ze specjalizacji. Możemy to zaobserwować, gdy szukamy agencji reklamowych w internecie. Wtedy też dostaniemy sporo propozycji, ale nie w każdej nazwie lub opisie znajdziemy hasło „reklamowa”. Wyróżnić możemy m.in. agencje full service, agencje interaktywne, agencje seo, agencje social media, agencje brandingowe, agencje PR.

Agencja full service

Pierwszym rodzajem agencji, z którym bardzo często mamy do czynienia, jest full service. Inna jej nazwa, to 360. Agencja full service zajmuje się wszelkimi możliwymi kwestiami związanymi z reklamą. Obsługuje kampanie zarówno online, jak i offline. Agencja 360 jest w stanie pomóc nam w każdym aspekcie związanym z reklamą. Jest jednocześnie największą w porównaniu do pozostałych rodzajów. Zatrudnia w swoich szeregach specjalistów z różnych dziedzin, aby móc oferować kompleksowe usługi. Zaś my możemy się zwrócić do agencji full service, gdy nie jesteśmy w stanie sami określić działań, jakich potrzebujemy, a także oczekujemy wsparcia we wszystkich możliwych aspektach związanych z reklamą. Stworzy ona dla nas całe kampanie promocyjne, ale także będzie zarządzać mediami społecznościowymi, przygotuje witrynę internetową, zajmie się jej pozycjonowaniem, a nawet opracuje projekty graficzne.

Przeczytaj także: Jak wymyślić nazwę firmy?

Agencja interaktywna

Domeną agencji interaktywnych jest działanie reklamowe, ale skupione w internecie. Może ona dla nas stworzyć arcyciekawe kampanie, zarządzać nimi, a w razie konieczności, wprowadzać zmiany. Agencja interaktywna umożliwi nam skoncentrowanie się na tym, co w dzisiejszych czasach jest bardzo ważne – internecie. Pokieruje nas we właściwą stronę, aby nasze budżety nie były przepalane w efekcie źle dobranych narzędzi, czy nieprawidłowych ich konfiguracji. Za pośrednictwem agencji interaktywnych możemy nie tylko skupić się na typowych reklamach, ale także innych nośnikach. Stworzy ona dla nas również stronę internetową oraz przeprowadzi proces pozycjonowania. Warto, abyśmy zgłosili się do agencji interaktywnej, gdy sieć i docieranie w ten sposób do klientów mają dla nas priorytet.

Agencje social media

Jeśli zależy nam głównie na pojawieniu się w mediach społecznościowych i reklamę w nich, to wybierzemy inny rodzaj agencji. Interesuje nas wtedy firma, która ma doświadczenie w działaniach na portalach, gdzie użytkownicy dzielą się informacjami, multimediami, a także aktywnie komentują wpisy. Agencja social media będzie właściwym wyborem do prowadzenia reklamy w mediach społecznościowych. Co więcej, nie skupia się ona jedynie na płatnych działaniach promocyjnych. Agencja social media może dla nas poprowadzić profile w mediach społecznościowych, czyli m.in. na Facebook’u, Instagramie, Twitterze, LinkedInie, TikToku. Będzie zatem publikować wpisy, a także reagować na komentarze użytkowników. W agencji social media spotkamy specjalistów od tworzenia angażującego i atrakcyjnego contentu oraz fachowców od optymalizacji działań reklamowych. Wszystko po to, aby maksymalizować nasze zyski – zarówno typowo sprzedażowe, jak i wizerunkowe.

Sprawdź również: Blog – jak go prowadzić? 8 wskazówek

Agencje SEO

Specjalizacja agencji SEO to działania reklamowe w wyszukiwarce. Prowadzi ona proces zwany pozycjonowaniem, czyli zdobywaniem dla stron internetowych wysokich miejsc w bezpłatnych, czyli organicznych, wynikach wyszukiwania. Działania SEO skupiają się na tym, aby nasza witryna była lepiej widoczna w sieci. Nie ma więc lepszego miejsca, niż wyszukiwarka. Agencja SEO przygotowuje audyt naszej witryny internetowej, a na jego podstawie także strategię. Wdraża odpowiednie działania, dzięki którym po pewnym czasie będziemy mogli dostrzec różnice w ruchu na stronie internetowej, pochodzącym z wyszukiwarki. Podobnie, jak w przypadku obecności w mediach społecznościowych, możemy na tym skorzystać wizerunkowo, jak i sprzedażowo. Poza tym, działania reklamowe realizowane przez agencje SEO będą dla nas efektywne przez długi czas i pomogą w zdobyciu przewagi nad konkurencją.

Agencje PR

Wśród agencji reklamowych możemy wyróżnić również taką, która zajmuje się głównie wizerunkiem wewnętrznym oraz zewnętrznym firmy. Odpowiada ona za całą komunikację, jaką prowadzimy z naszymi klientami, jak i współpracownikami. Agencja PR, bo o niej mowa, zadba o to, jak nasza firma jest odbierana przez grupę docelową. Zajmie się tworzeniem rozmaitych komunikatów, w tym prasowych. Agencja PR wykona również dla nas różnego rodzaju audyty medialne, które posłużą planowaniu kolejnych strategicznych działań. Ponadto zadba o employer branding, czyli to, jak firma jest odbierana przez pracowników.

Warto, abyśmy skorzystali z usług Agencji PR, kiedy chcemy zadbać o społeczny wizerunek. Jej kompetencje możemy wykorzystywać nie tylko w odniesieniu do przedsiębiorstwa, ale także do poszczególnych osób, np. dyrektorów działów, czy też prezesa oraz do oferowanych produktów. Tworzone komunikaty mogą być publikowane w formie m.in.: wywiadów, informacji w mediach branżowych, notatek prasowych. Agencja PR będzie również prowadzić relacje z mediami, czy to lokalnymi, czy ogólnokrajowymi.

Agencje  kreatywne

Domeną agencji kreatywnych jest z kolei opracowanie strategii oraz tworzenie nieszablonowych reklam. Powstają one w różnych formach, dzięki czemu mogą skutecznie docierać do odbiorców różnymi kanałami. Do agencji kreatywnych zwrócimy się wtedy, gdy chcemy uzyskać niezwykłe, niepowtarzalne oraz niestandardowe reklamy. Takie, które już od pierwszego spojrzenia na nie wzbudzą w odbiorcach pozytywne emocje, skojarzenia oraz zainteresowanie. Nie bez powodu rodzaj takich agencji określany jest mianem „kreatywnych”. Niosą one za sobą innowacyjne podejście do tematu reklam – zarówno w postaci grafik, tekstów, jak i materiałów video.

Z usług agencji kreatywnej skorzystamy wtedy, gdy chcemy za pomocą świeżych i nieszablonowych komunikatów promować swoją firmę. Będą one intrygujące, a jednocześnie zgodne z charakterystyką grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć.

Zobacz także: Zmiana logo – lifting czy rebranding?

Agencje content marketingowe

Kolejnym rodzajem agencji reklamowych są te, które skupiają się na contencie. Dla wielu osób to jedynie tekst, ale w rzeczywistości to pojęcie ma znacznie szersze znaczenie. Content to m.in.: artykuły, felietony, wpisy blogowe, grafiki, wideo, zdjęcia, opisy produktów. Wykorzystywane są one do promowania naszego biznesu w wielu miejscach. Agencje content marketingowe umieszczają treści na naszej stronie internetowej, w mediach społecznościowych, ale także w materiałach drukowanych, jak np. katalogi. Przy czym charakteryzują się one przystępnością, merytoryką, a jednocześnie wartością reklamową. Treści tworzone przez agencje content marketingowego mają duży wpływ na to, jak nasze przedsiębiorstwo jest odbierane przez potencjalnych klientów oraz partnerów biznesowych. Ponadto przekładają się na proces budowy wizerunku.

Usługi agencji content marketingowych zarezerwowane są dla wszystkich firm, które potrzebują atrakcyjnych i użytecznych treści. Takich, które w inteligentny sposób zareklamują produkt podczas przekazywania odbiorcom cennych informacji, rozwiązujących ich problem.

Agencje eventowe

Różnego rodzaju wydarzenia również mogą byś sposobem reklamowania naszej firmy. Do zrealizowania takiego celu potrzebujemy fachowców, czyli agencji eventowych. Zajmują się one kompleksowym przygotowaniem wydarzeń. Agencje eventowe odpowiadają zarówno za ich planowanie, kwestie techniczne, logistyczne, jak i sprawują nadzór nad ich przebiegiem. Dzięki temu możemy uczestniczyć w wydarzeniu firmowym, ale także wykraczającym poza struktury naszego przedsiębiorstwa, które będzie w ciekawy sposób promować nasz biznes. Mogą to być, np. konferencje branżowe. Zasięg takiego wydarzenia może być lokalny, jak i globalny. Agencje eventowe postarają się o to, aby były one atrakcyjne pod wieloma względami, a także wpisywały się w budowanie pozytywnego wizerunku naszej firmy.

Jeśli zależny nam na niepowtarzalnym wydarzeniu, które będzie promować nasz biznes, dobrze, abyśmy skorzystali ze wsparcia agencji eventowych. Wiedzą one, jak podejść do tego tematu, aby poprzez warsztaty, konferencje, targi dotrzeć do grupy docelowej i reklamować naszą firmę.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Czego nie można robić z logo? Oto 7 najważniejszych rad!

Podsumowanie

Agencja reklamowa jest działalnością koncentrującą się na prowadzeniu działań promocyjnych dla innych podmiotów. Zajmuje się ona przygotowaniem kompleksowych kampanii realizowanych w internecie, jak i świecie offline. W jej szeregach znajdują się specjaliści z wielu dziedzin, jak graficy, marketingowcy, copywriterzy, którzy tworzą strategie oraz konkretne formy reklamowe.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 3

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor: