Branding – co to jest

Czas czytania: ok. 7 minut

Każdy przedsiębiorca chce, aby jego firma była rozpoznawalna, cieszyła się uznaniem wśród klientów oraz zarabiała na sprzedaży. Niezbędny jest do tego branding. Proces tworzenia marki jest wymagający, ale wart inwestycji. Dzięki niemu firma może czerpać korzyści przez wiele lat, a co najważniejsze – zyskać przewagę nad konkurencją. Branding to właśnie temat, jakim zajmiemy się w niniejszym artykule. Sprawdź go koniecznie, jeśli chcesz stworzyć markę odnoszącą sukcesy.

Wszyscy tacy sami, a jednak inni, czyli co to jest brand?

Wiele firm zajmuje się taką samą działalnością, będąc dla siebie wzajemnie konkurencją. Żeby jednak budować przewagę nad innymi przedsiębiorstwami, podejmują się stworzenia brandu. Tym samym chcą wyróżnić się na tle konkurencji. Brand to bowiem marka, którą może być produkt, linia produktów lub usługa. To najczęstsze określenie, z jakim możemy się spotkać. Musimy jednak zwrócić uwagę, że wspomniane pojęcie bardzo ewoluowało. Brand to nie tylko marka, ale także cała otoczka, jaka wokół niej powstaje. Zaliczyć do niej możemy m.in. wyobrażenie klientów, emocje, jakie im towarzyszą, ale także sposób, w jaki powstają produkty oraz jakie wartości przyświecają podczas ich tworzenia.

Przeczytaj także: Jakie materiały graficzne są niezbędne na rozpoczęcie działalności gospodarczej?

Co to jest branding?

Branding to opracowanie i wdrażanie wszystkich działań związanych z tworzeniem marki oraz budowaniem jej świadomości wśród odbiorców. Musimy zacząć jednak od podstaw, czyli wyznaczenia celów biznesowych, marketingowych oraz przygotowania strategii. Branding zakłada bowiem wykreowanie wizerunku marki, która powinna stać się rozpoznawalna. To również wywoływanie emocji, jakie mają towarzyszyć naszym odbiorcom na widok poszczególnych elementów graficznych, czy też komunikatów związanych z naszym brandem.

Nakierowanie na odbiorców, którzy są w naszej grupie docelowej, ma w tym przypadku ogromne znaczenie. Przekazywanie przez nasz brand komunikatów i wartości, jakie są uznawane przez klientów, zachęca ich do skorzystania z naszych produktów lub usług. W ten sposób możemy nawiązać silne relacje, jakie zaprocentują w przyszłości i doprowadzą do sukcesów w obszarach marketingowych i biznesowych.

Co oznacza branding po Polsku?

Branding po polsku oznacza zarządzanie marką, kreowanie marki lub budowanie marki.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Co to jest rebranding

Jakie elementy są tworzone podczas brandingu?

W trakcie brandingu projektowane są istotne z punktu widzenia budowania wizerunku elementy graficzne. Podstawowym jest nazwa marki. Najlepiej sprzedaje się taka, która jest prosta i łatwa do zapamiętania. W tym przypadku wykorzystuje się tzw. naming, czyli projektowanie chwytliwej oraz niepowtarzalnej nazwy.

Obok nazwy projektowane jest logo. To symbol, który staje się podstawą do dalszego działania w obszarza graficznym. Logo, jakie powstaje w ramach brandingu, powinno być indywidualne, ponadczasowe, a także uniwersalne. Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule: Jak zrobić dobre logo firmy?

Trzecim istotnym elementem brandingu jest slogan. To hasło, które jest umieszczane obok nazwy i logo. Musi być ono chwytliwe, ale zarazem przekazujące wartości, jakimi kieruje się nasz brand. Slogan będzie wykorzystywany m.in. w reklamach, jakie pojawią się w internecie, radiu, prasie oraz telewizji.

Dalsze działania opierają się na stworzeniu całego zaplecza graficznego, jakie będziemy wykorzystywać w codziennej komunikacji z klientami. Powinniśmy więc zająć się zaprojektowaniem księgi znaku, która będzie nam mówić, jak postępować z logo naszego brandu. Musimy również stworzyć pozostałe elementy identyfikacji wizualnej. Pomoże ona zapanować nam nad wszystkimi komunikatami graficznymi, jakie będziemy stosować w relacjach z klientami oraz partnerami biznesowymi.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Gdzie zarejestrować logo i nazwę firmy?

Jakie są korzyści z brandingu?

Branding nie jest łatwym procesem, ale wartym swojej ceny. Warto, abyśmy potraktowali go jako inwestycję w brand, która może się zwrócić z nawiązką. Musimy jednak pamiętać, aby uzbroić się w cierpliwość oraz odpowiedzialnie podchodzić do całego procesu.

Do korzyści płynących z brandingu możemy zaliczyć:

  • stworzenie silnej i rozpoznawalnej marki,
  • wyróżnienie spośród konkurencji,
  • przyciąganie klientów do atrakcyjnego brandu,
  • utożsamianie się klientów z marką oraz prezentowanymi przez nią wartościami,
  • budowanie lojalności odbiorców,
  • zbudowanie reputacji wśród odbiorców,
  • zwiększenie sprzedaży,
  • możliwość stosowania wyższych marży,
  • zwiększenie zasięgów,
  • podniesienie wartości firmy.

Na co zwrócić uwagę podczas brandingu?

Podczas tworzenia brandu i utrwalania jego wizerunku wśród odbiorców warto, abyśmy zwrócili uwagę na kilka szczególnych aspektów. W końcu chcemy, aby branding był skuteczny. Dlatego wystrzegajmy się:

  • braku indywidualności, przez który możemy powielać niekoniecznie dobre schematy, a w efekcie one mogą doprowadzić do problemów z budowaniem wizerunku,
  • lekceważenia konkurencji, zwłaszcza tej, która od lat jest obecna na rynku i ma ugruntowaną pozycję,
  • działania bez wyznaczonych celów biznesowych, marketingowych oraz strategii,
  • pomijania analizy rynku,
  • braku wyznaczenia grupy docelowej i ukierunkowania na nią,
  • działania na własną rękę, jeśli nie mamy wiedzy i doświadczenia w brandingu.

Przeczytaj także: Ile kosztuje identyfikacja wizualna firmy?

Podsumowanie

Branding ma za zadanie wykreować nasz brand i ugruntować jego pozycję na rynku. Dzięki odpowiedniej strategii działań oraz stworzeniu ważnych dla komunikacji elementów, możliwe jest zbudowanie jego pozytywnego wizerunku. Przyniesie on nam wiele korzyści, takich jak: rozpoznawalność, lojalność klientów, zwiększenie sprzedaży, a także podniesienie wartości firmy. Warto, abyśmy robili to w oparciu o umiejętności, wiedzę oraz doświadczenie, a także nie powielali znanych już schematów.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 3

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.