Co to jest brief i jakie elementy powinien zawierać?

Czas czytania: ok. 7 minut

Wiedza na temat oczekiwań klienta wobec projektu, a także charakterystyka marki, to podstawowe informacje dla grafika, aby ten mógł rozpocząć pracę. W tym celu stosuje się brief, który pozwoli poznać założenia, jakimi kieruje się firma i co chce osiągnąć. Bez tego dokumentu praca opiera się na snuciu domysłów, które nie zawsze mogą być właściwe. Sprawdźmy więc dokładnie, co to jest brief i co powinien zawierać, aby ułatwić pracę i osiągnięcie zamierzonego przez klienta efektu.

Mogłoby się wydawać, że wiedza, doświadczenie i kreatywność grafika wystarczą do stworzenia ciekawego projektu. Owszem, tylko bez kontaktu z klientem i uzyskania od niego szczegółowych informacji, wykonana praca może nie spełniać jego oczekiwań. Zamiast podążać wspólnie w jednym kierunku, zleceniodawca i zleceniobiorca poruszają się autostradą, ale w przeciwnych kierunkach. To raczej nie wróży nic dobrego. Grafik stara się wykonać swoją pracę, najlepiej jak potrafi, ale klient, widząc efekty, może stwierdzić, że nie o to chodziło. Wtedy mogą się nawet pojawiać wzajemne pretensje. Tylko czy są one komukolwiek do czegoś potrzebne? Raczej nie. Można przecież było załatwić sprawę inaczej, wypełniając brief. Przez wiele osób jest pomijany zupełnie niepotrzebnie. Nie jest on niczym strasznym, a pozwala poznać wizję klienta dotyczącą konkretnego projektu. To ułatwienie nie tylko dla grafika, ale również dla drugiej strony.

Co to jest brief?

Żeby zlecenie realizowane przez grafika powstało zgodnie z założeniami klienta, potrzebne są do niego wytyczne. Brief to dokument, w którym powinny być zawarte wszelkie informacje, niezbędne do stworzenia projektu. To one sprawiają, że grafik wie, jaki rodzaj projektu ma do wykonania. Zna charakterystykę klienta, jego firmy, a co najważniejsze – oczekiwania wobec projektu. Dzięki temu łatwiej ruszyć z miejsca skupić się na pracy kreatywnej, a nie researchu. Często brief przyjmowany jest w formie rozmowy z klientem. Jednak nie zawsze to dobre rozwiązanie. Jeśli nie sporządzamy notatek, nie mamy możliwości wrócić do aspektów, na których klientowi zależy najbardziej. Dokument jest wygodniejszy i znacznie bezpieczniejszy. Można do niego w każdej chwili zajrzeć, zwłaszcza w momentach zwątpienia, czy powstający projekt jest zgodny z tym, co chciał klient.

Co zawiera brief?

Brief nie powinien być skomplikowany. Nie jest to także dokument, który klient musi stworzyć sam od podstaw. Otrzymuje go od grafika, a w nim są zawarte szczegółowe pytania. Co konkretnie powinien zawierać brief?

Dane klienta

Jako że dokument powinien dawać agencji graficznej jak najwięcej danych o kliencie, powinny się tam znajdować jego dane. Wskazana musi być dokładna nazwa firmy oraz jej adres. Najlepiej, aby w briefie podawać również dane osoby decyzyjnej, czyli jej imię, nazwisko, stanowisko, numer telefonu oraz adres e-mail. Będzie wtedy łatwiej kontaktować się z konkretną osobą odpowiedzialną za projekt po stronie klienta, zamiast zawracać głowę innym.

Grupa docelowa

Bardzo ważne jest w briefie określenie grupy docelowej. To informacja, która klarownie nakreśli, do kogo jest kierowany produkt lub usługa. Najczęściej w ramach danej grupy docelowej podaje się płeć, przedział wiekowy, miejsce zamieszkania (np. miasta powyżej 10.000 mieszkańców) oraz zainteresowania. To umożliwia odpowiednie dopasowanie projektu do odbiorców.

Marka i informacje o niej

W dokumencie przekazywanym grafikowi warto zawrzeć szczegółowe dane dotyczące marki. Jak ona funkcjonuje? Jakie produkty lub usługi oferuje? Kto stanowi konkurencję? Jakie są kanały komunikacji marki? Jakie ma plany na przyszłość? Jakie ma cele? Jak jest aktualnie odbierana przez potencjalnych klientów? Jaki wizerunek buduje? Dzięki takim informacjom grafik będzie wiedział, jakich zabiegów użyć, aby uzyskać najlepszy efekt. Jednocześnie będzie on unikalny, a zarazem wyróżniający na tle konkurencji. Ponadto projekt będzie zgodny z tym, co marka chce osiągnąć w najbliższej przyszłości.

Dane dotyczące projektu

Istotna w briefie jest część dotycząca samego projektu. Najważniejszą informacją jest to, czego projekt ma dotyczyć, czyli jakiego rodzaju grafiki. Czy ma to być ulotka, opakowanie produktu, plakat, wizytówka, a może chodzi o rebranding marki lub logo i identyfikację wizualną? W dokumencie muszą się znaleźć także dane techniczne, a zatem informacja, gdzie projekt będzie wykorzystywany. Dobrze, aby grafik dowiedział się od zleceniodawcy, do kogo on ma być kierowany – czy ma to być cała grupa docelowa, a może jakiś wydzielony z niej zbiór o jeszcze bardziej szczegółowej charakterystyce. Cenne będą również informacje na temat oczekiwań klienta. Przydatna okaże się wizja firmy, jak według niej powinna wyglądać taka praca. Wtedy też grafik będzie wiedzieć, co się klientowi podoba, a także czego unikać, aby projekt spełniał wymagania i był zaakceptowany.

Termin

Klient powinien w briefie określić także termin wykonania zlecenia. Dzięki temu grafik będzie wiedział, ile ma na to czasu. Nie można tu jednak przesadzać w obydwie strony. Termin nie powinien wskazywać kolejnego dnia zaraz po tym, jak wysłane będzie zlecenie. Nie może również być przesadnie długi. Zarówno klient, jak i grafik, powinni wzajemnie dojść do porozumienia w tym zakresie, aby termin wykonania projektu był optymalny dla każdego.

Budżet

Co prawda wspominamy o niej na samym końcu, ale to także bardzo ważna informacja – budżet projektu. Klient musi jasno określić, jaką przeznacza kwotę na realizację grafiki. Agencja weźmie to pod uwagę i będzie składać propozycje mieszczące się jedynie w przewidzianym budżecie. Pozwoli to ograniczyć zakres działań grafika oraz czas klienta, przeglądającego projekty wykraczające poza zarys kosztów, jakie zostały przeznaczone na ten cel.

Podsumowanie

Brief to bardzo ważny dokument z punktu widzenia wykonawcy grafiki. Pozwala na pozyskanie wiedzy na temat klienta, a także rozwianie ewentualnych wątpliwości. Dokument ten stanowi podstawę wyjścia do stworzenia projektu, zgodnego z oczekiwaniami zleceniodawcy. Dlatego też warto go wypełniać w sposób przemyślany, rozsądny, aby przekazać wszystkie niezbędne grafikowi dane.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 4.2 / 5. Liczba ocen: 5

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *