Co to jest logo i z czego się składa?

Czas czytania: ok. 9 minut

Każda firma ma swoje logo, a przynajmniej powinna. Ten charakterystyczny znak możemy zobaczyć na firmowej stronie internetowej, produktach, wszelkich broszurach, banerach, czy też wizytówkach. Ale czym jest logo? Z czego się składa? Odpowiadamy!

Rozglądając się dookoła, możemy zobaczyć różnego rodzaju produkty. Co łączy je wszystkie? Na każdym z nich, w różnych miejscach, możemy znaleźć logo producenta. Jest ono na urządzeniu, na którym czytamy ten tekst. Na butelce po napoju, który dziś wypiliśmy. Na metkach ubrań, które mamy na sobie. Logo jest wszędzie. Otacza nas z każdej strony. Warto zatem dowiedzieć się, czym jest logo i z jakich elementów się składa.  

Czym jest logo? 

Logo jest znakiem graficznym, wyróżniającym konkretną firmę, ale też np. artystę. Jest umieszczane na produkcie lub dziele, żeby zaznaczyć, kto je wyprodukował bądź stworzył. Można je dostrzec w bardzo widocznych miejscach na opakowaniu produktu, jak i na nim samym. Przykładem może być smartfon. W większości modeli, na ich tylnej obudowie, umieszczone jest logo producenta. Podobnie z opakowaniem batonika czekoladowego. Na nim także, oprócz jego wyglądu, czy też składu, znajduje się logo firmy, która go wyprodukowała. 

Z czego się składa logo?  

Tak naprawę logo stanowi pewną konstrukcję elementów. Składają się na nią: sygnet, logotyp oraz tagline (claim). Logo może przybierać różne formy. Spotykamy je w formie jedynie sygnetu, a także jako logotyp. Oczywiście często widzimy też takie, które składają się ze wszystkich trzech elementów, a także tylko dwóch (sygnet + logotyp). Często jednak w logo pomijany jest tagline (claim). Biorąc pod uwagę powyższy skład, możemy podzielić logo na elementy graficzne i typograficzne.  

Sygnet 

Sygnet jest elementem graficznym logo. To znak (symbol), który nawiązuje do marki. Bardzo często jest on wykorzystywany samodzielnie. Jest na tyle charakterystyczny, że dość łatwo można go zapamiętać i skojarzyć z konkretną firmą. Bardzo łatwo można go wykorzystywać w różnego rodzaju materiałach, jak i mediach społecznościowych. Przykładem może być logo marki Apple.  

Logotyp 

Cześć typograficzną logo stanowi logotyp. Wykorzystuje się tutaj nazwę firmy bądź też jej pierwsze litery i prezentuje w formie tekstowej. Odpowiednio dobrany font, a także inne elementy, sprawiają, że logotyp staje się bardzo ciekawą formą logo. Bardzo często występuje samodzielnie w publikacjach, a zatem bez sygnetu, czy też tagline. Aktualnie jest to bardzo popularna forma, na którą decydują się marki w trakcie rebrandingu.  

Tagline (claim) 

Towarzyszem sygnetu oraz logotypu jest tagline (claim). To nic innego jak slogan, który uzupełnia nazwę firmy. Zazwyczaj jest bardzo krótki, składa się tylko z kilku słów. Jednocześnie prezentuje działalność firmy, jej motto lub cel.  

Jakie są typy logo? 

Oglądając się dookoła i przyglądając się logo na różnych produktach, możemy zauważyć, że każde z nich wygląda inaczej. Niektóre są tylko sygnetem, inne logotypem, kolejne składają się tylko z jednej litery, bądź nazwa firmy znajduje się w centralnym jego punkcie, a ponadto jest otoczona dodatkowymi elementami graficznymi. Wynika to z tego, że projektowanie logo uwzględnia różne jego typy. Ich sprecyzowania podjął się Gareth Hardy w swojej publikacji “Podręcznik projektowania logo”. Tym samym możemy aktualnie wyróżnić 7 typów logo.  

Logotyp 

Przykład logotypu

Jednym z najpopularniejszych typów logo jest logotyp. Jak wspomnieliśmy wcześniej, składa się z tekstowej prezentacji nazwy firmy. Brakuje tutaj elementów graficznych. Dzięki temu logotyp jest prostą formą. Żaden odbiorca nie powinien mieć problemów z jego odczytaniem, a tym samym skojarzeniem z marką. Przykładem logotypu są loga firm: Coca-Cola, Dell oraz Samsung.  

Monogram 

Przykład monogramu

Do logotypu nawiązuje kolejny typ logo, czyli monogram. Opiera się on na umiejętnym połączeniu liter lub znaków, z których składa się nazwa firmy. Często można je spotkać w firmach, gdzie nazwę stanowi nazwisko jej twórcy. Doskonałym przykładem są: Louis Vuitton, Chanel, a także Volkswagen. 

Znaki graficzne 

Przykład znaku graficznego

Bardzo często pierwszą myślą, kojarzącą się z logo, jest znak graficzny. To symbol graficzny, który w jasny sposób ukazuje markę i wiąże się z ich charakterystycznym elementem. Znaki graficzne zazwyczaj stosowane są przez marki, które są już dobrze znane. Dla przykładu można przytoczyć takie marki jak: Apple, Puma i Shell.  

Glif 

Przykład glifu

Podobnie, jak w przypadku monogramu, glif nawiązuje do nazwy firmy. Jednak podstawę w glifie stanowi jedna litera z nazwy marki. Dobrze zaprojektowany glif w prosty sposób komunikuje klientowi, z jaką marką ma styczność. Najlepszym przykładem może być McDonald’s, Facebook, a także Honda.  

Znaki abstrakcyjne i symboliczne 

Przykład znaków abstrakcyjnych i symbolicznych

Wśród typów logo można spotkać też znaki abstrakcyjne i symboliczne. Opierają się one na elemencie graficznym, jednak w sposób abstrakcyjny bądź symboliczny nawiązują do marki lub jej nazwy. Ważna jest zatem interpretacja odbiorcy takiego logo. Przykładem wykorzystania znaków abstrakcyjnych i symbolicznych mogą być: Nike, Audi, ale również Mercedes-Benz.  

Emblemat 

Przykład emblematu

Emblemat jest typem logo bazującym na logotypie oraz grafice. Przybiera formę, w której nazwa firmy otoczona jest specjalnie wykreowaną grafiką. Przykładem mogą być: Chivas Regal, Liverpool F.C., czy też Harley Davidson.  

Postać 

Przykład postaci w logo

Chociaż odchodzi się już raczej od tego typu, to nadal jest spotykany. Typ logo jako postać nawiązuje do osoby bądź wykreowanej persony, charakterystycznej dla danej firmy lub jej nazwy. Taki rodzaj logo wykorzystały marki: KFC, Pringels, Michelin, a także Monopoly. 

Tworzymy wspaniałe projekty! Możemy zaprojektować dla Ciebie ponadczasowe logo. Przejdź do: Projektowanie logo

Dlaczego logo jest ważne dla firmy? 

Są elementy, bez których firma może funkcjonować. Jednak nie jest nim logo. Stanowi ono bowiem znak rozpoznawczy każdej marki. Wyróżnia z tłumu konkurencyjnych firm. Budzi u klientów zaufanie i pozytywne skojarzenia. Jednocześnie wskazuje na profesjonalizm firmy. Dlatego też, obok ciekawego logo klienci nie przechodzą obojętnie. Dobrze zaprojektowane logo atrakcyjnie prezentuje się na materiałach drukowanych oraz cyfrowych. Poza tym sprawia, że klienci chcą współpracować z daną marką, kupować jej produkty bądź korzystać z jej usług.  Za to odpowiada spójna identyfikacja wizualna.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 4.6 / 5. Liczba ocen: 22

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor: