W codziennej pracy studia graficznego tworzymy dla naszych klientów rozmaite projekty. Logo, wizytówki, ulotki, a także inne projekty najlepiej prezentuje się w formie mockupu. Zabieg ten niesie za sobą wiele korzyści, zarówno dla studia graficznego, jak i klienta.
Wyobraźnia to bardzo ważna zdolność w pracy grafika. Sprawia, że proces twórczy przebiega szybciej i skutkuje lepszą efektywnością. Co ciekawe, pomaga wykreować w myślach efekt finalny całego projektu graficznego. To, co jest w myślach grafika w zakresie zlecenia, przenoszone jest na postać cyfrową. Efekt, który zostanie uzyskany, przedstawiany jest klientowi. Jednak często się zdarza, że zleceniodawca chciałby zobaczyć, jak projekt będzie prezentować się w rzeczywistości, czyli jak np. będzie wyglądała wizytówka leżąca na biurku, czy trzymana w ręku. Wtedy też korzysta się z mockupu. To najlepszy sposób na uzyskanie takiego efektu.
Co to jest mockup?
Takie sytuacje, jak przedstawiona wyżej, zdarzają się bardzo często. Nie są niczym nadzwyczajnym, a wręcz codziennością. Nic dziwnego, postać cyfrowa gotowego projektu nie do końca może mówić klientowi, jaki będzie efekt po wydrukowaniu. Dlatego też wykorzystuje się mockup, czyli rodzaj makiety. Posłuży ona do wizualizacji cyfrowej, działającej podobnie, jak nasza wyobraźnia. Dzięki temu zabiegowi, wykorzystującemu modelowanie 3D, jesteśmy w stanie zaprezentować zastosowanie projektu graficznego. Za przykład posłużyć nam może wspomniana już wizytówka i pokazanie jej na grafice, gdzie jest umieszczona w otoczeniu innych przedmiotów. Podobnie sytuacja może się przedstawiać w przypadku plakatu, który może znaleźć się na ścianie. Takie zabiegi graficzne pomagają klientowi zobaczyć, jak w rzeczywistości, czyli np. po wydrukowaniu, będzie wyglądał zamówiony projekt.
Do czego się wykorzystuje mockup?
Stosowanie mockupu to dziś powszechność. Wykorzystuje się go w wielu sytuacjach, dzięki czemu pozytywnie wpływa się na odbiór projektu przez klienta.
Logo
Logo jest jednym z najważniejszych materiałów graficznych, który powinna posiadać każda firma. Z marketingowego punktu widzenia ten charakterystyczny symbol jest jednym z elementów, który wpływa na sprzedaż. Robi to poprzez skojarzenia, czy też wywoływanie w odbiorcach pozytywnych emocji i chęci utożsamiania się z marką. Zanim jednak logo zacznie przynosić efekty, musi być stworzone. Studio graficzne projektuje różne warianty tego charakterystycznego znaku graficznego, a najlepsze propozycje są przedstawiane klientowi. Żeby lepiej sobie wyobrazić, jak będzie się ono prezentowało w rzeczywistości, wykorzystuje się właśnie mockup. Popularne jest zatem tworzenie wizualizacji, w której logo umieszczane jest na wizytówce, na papierze firmowym. Często też stosuje się zabieg przedstawiający symbol na ścianie, na firmowych teczkach, a nawet służbowych samochodach.
Wizytówki
Kilkukrotnie wspomnieliśmy już o wizytówkach. To również popularny projekt, który wymaga stosowania mockupu. Wykorzystywanie modelowania 3D pozwala na umieszczenie wizytówki w wizytowniku, na biurku, w otoczeniu rozmaitych przedmiotów. Wykorzystuje się także przytoczony już motyw trzymania jej w ręku.
Ulotki
Ulotki z uwagi na ich różne formaty są jednym z najtrudniejszych projektów graficznych, którego efekt finalny można sobie wyobrazić. Dlatego też mockup w tym przypadku jest bardzo wskazany. Na co dzień mamy do czynienia z ulotkami jednostronnymi, dwustronnymi, składanymi, o różnych wielkościach. Jednak, kiedy wykorzystujemy takie formaty do zaprezentowania własnych produktów lub usług, to ciężko je zilustrować w myślach, nawet widząc gotowy projekt. Mockup bardzo w tym pomaga. Stąd też stosuje się wizualizację ulotek podobną jak w przypadku wizytówek. Umieszcza się je w otoczeniu innych przedmiotów, na biurku, a nawet w modelu 3D ręki. Szczególną uwagę przykłada się do ulotek wykorzystujących dwie strony, a także projektów składanych. Mockup pozwala najlepiej odzwierciedlić, jak będą wyglądały w rzeczywistości.
Strony internetowe
Okazuje się, że mockup nie tylko jest stosowany w projektach graficznych, które ostatecznie trafią do drukarni. To także zabieg wykorzystywany w projektowaniu stron internetowych. Stosuje się tutaj dwie formy mockupów: lo-fi mockup oraz hi-fi mockup. Pierwszy z nich dotyczy wstępnego projektu, w którym znajduje się bardzo mało szczegółów. Ma on przedstawiać ogólny zarys strony internetowej. Z kolei hi-fi mockup prezentuje już finalną wersję. Znajdziemy na nim wszystkie elementy, które umieszczone zostaną w obrębie witryny, odpowiednią kolorystykę, a także wizualizację poszczególnych podstron.
Aplikacje mobilne
Nie inaczej jest z aplikacjami mobilne. One również w trakcie projektowania trafiają na mockupy. W ich przypadku stosuje się zabiegi podobne, jak przy tworzeniu wizualizacji stron internetowych. Najpierw powstaje ogólny zarys, wskazujący jednocześnie funkcjonalności poszczególnych elementów. Następnie tworzony jest mockup z ostatecznym wyglądem aplikacji, a także model 3D z umieszczeniem widoków na smartfonie.
Korzyści ze stosowania mockupów
Wykorzystywanie mockupu niesie ze sobą korzyści dla obu stron, czyli studia graficznego oraz klienta. Trzeba pamiętać, że to sposób na prezentację projektu urzeczywistniającego jego wygląd. To sprawia, że klientowi dostarcza się bardziej pozytywne wrażenie, niż w przypadku pokazania jedynie samego logo, wizytówki, czy ulotki. Może on przychylniej ocenić efekt, widząc jego właściwe wyobrażenie, a dodatkowo nie będzie zaskoczony po dostarczeniu materiałów z drukarni. Z kolei studio graficzne ma możliwość zaprezentowania efektów swojej pracy w ciekawszym ujęciu. Przełożyć się to może na ostateczne zaakceptowanie projektu przez klienta.
Podsumowanie
Stosowanie mockupu, czyli makiety jest bardzo ciekawym zabiegiem. Wykorzystuje on modelowanie 3D do prezentowania projektów graficznych. Dzięki temu klienci mogą zobaczyć, jak zlecony przez nich materiał będzie wyglądał w rzeczywistości. Z kolei studio graficzne ma szansę zaprezentować efekt swojej pracy w o wiele ciekawszym formacie.