Co to jest reklama społeczna?

Czas czytania: ok. 5 minut

Reklama nie zawsze musi być nastawiona na sprzedaż produktów lub usług. Może odnosić się do wartości oraz postaw. Reklama społeczna nawiązuje do zmiany ludzkich zachowań. Wyróżnia się długim okresem trwania z uwagi na złożoność problemu, który porusza oraz chęć pozytywnego wpływu na odbiorców. Poznaj reklamę społeczną oraz to, czym się różni od komercyjnej!

Reklama społeczna – co to jest?

Reklama społeczna jest specjalnym rodzajem działań promocyjnych. Skupia się ona nie na produkcie, usłudze, czy też firmie, ale na zachowaniach. Reklama społeczna odwołuje się do problemów z jakimi boryka się ludzkość. Dotyczą one m.in. nadmiernej prędkości podczas prowadzenia samochodu, nadużywania alkoholu, papierosów, przemocy. Nie są to więc tematy łatwe. Społeczny wymiar reklamy nawiązuje do negatywnych postaw, nie mówi o tym, co pozytywne tak, jak wariant komercyjny. Co więcej, może on czasami szokować, ponieważ świadomość istnienia danego problemu często jest znikoma lub wręcz “zamieciona pod dywan”.

Przeczytaj także: Co to jest reklama?

Reklama społeczna

Reklama społeczna – czym się charakteryzuje?

Nastawienie na sprzedaż i budowanie wizerunku to główne założenia, jakimi charakteryzuje się reklama komercyjna. Jak jest w przypadku społecznej? Wyróżnia się ona przede wszystkim koncentracją na problemie, czyli czymś, co nie jest atrakcyjne z punktu widzenia odbiorców. W reklamie społecznej nie ma informowania o produkcie, jego zaletach, dostępności oraz cenie. Mówi się za to o tym, jak dany problem negatywnie oddziałuje na społeczeństwo i dlaczego powinno się go rozwiązywać.

Inną cechą charakterystyczną reklamy społecznej jest czas trwania całej kampanii. Zazwyczaj jest on dość długi. Niektóre kampanie reklam społecznych trwają latami. Związane jest to z koniecznością zmiany postaw w stosunku do danego zagadnienia, jak i kształtowania ich na nowo w kolejnych odbiorcach, np. tych, którzy osiągnęli wiek, w którym są bardziej narażeni na konkretny problem.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Streaming live, czyli jak działa strumieniowanie na żywo

Wyróżnikiem reklamy społecznej jest także budżet. Przeważnie jest on niewielki. Pieniądze na realizację takich kampanii mogą pochodzić z programów np. unijnych. Tutaj warto zwrócić uwagę na fakt, kto jest nadawcą reklam społecznych. Zazwyczaj są to ministerstwa, organizacje non-profit, a nawet samorządy. Zdarzają się również podmioty prywatne, które zwracają uwagę na problem, jaki dotyczy ich branży.

Ciekawą cechą charakterystyczną reklam społecznych jest stopień zaangażowania w nie. Chodzi tutaj o uczestnictwo w działaniach promocyjnych osób, które są znane. Przyjęło się bowiem, że komunikaty wypowiadane przez postaci kojarzone z telewizji, prasy lub internetu, przyciągają większą uwagę odbiorców.

Reklama społeczna i komercyjna – czym się różnią?

Reklama społeczna oraz komercyjna to w pewnym stopniu dwa oddalone od siebie bieguny. Mimo to, wymagają sztabu marketingowców, który zadba o ich skuteczność.

Reklama społecznaReklama komercyjna
Na czym się skupia?Na problemieNa produkcie, usłudze, firmie
Jaki ma budżet?MałyDuży
Skąd pochodzą pieniądze na realizację?Z ministerstw, organizacji non-profit, samorządówZ firm prywatnych
Jakie uczucia wywołuje w odbiorcach?Negatywne w stosunku do poruszanego problemuPozytywne
Jaki jest cel?Zmiana postaw społecznychZwiększenie sprzedaży, zbudowanie wizerunku firmy

Przeczytaj także: Prawo autorskie do projektu graficznego

Reklama społeczna – przykłady

Ciekawymi przykładami reklam w ramach kampanii społecznych, jakie były dotychczas realizowane, są:

  • Piłeś? Nie jedź – organizowana przez Polski Przemysł Spirytusowy,
  • Kochasz? Powiedz STOP wariatom drogowym – realizowana przez Policję oraz PZU,
  • Dziecko w sieci – za którą odpowiedzialna jest Fundacja Dzieci Niczyje,
  • Ryba wpływa na wszystko – realizowana przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
  • Żubr ratuje sytuację – za którą stoi Kompania Piwowarska,
  • Łączą nas geny – organizowana przez Fundację DKMS,
  • Autyzm – całe moje życie – realizowana przez Fundację SYNAPSIS.

Podsumowanie

Reklama społeczna ma specjalny wymiar. Informuje o problemie lub trudnym temacie, zachęcając do rozmowy o nim oraz zmiany zachowań. Zazwyczaj odpowiedzialne za takie reklamy, powstające w ramach większych kampanii, są ministerstwa, organizacje non-profit, samorządy, ale również firmy prywatne, które łączą swoje siły z wcześniej wymienionymi podmiotami.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 4

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *