Co to jest reklama?

Czas czytania: ok. 6 minut

Mówi się, że “reklama jest dźwignią handlu”. Panuje wręcz przekonanie, że bez niej ciężko jest docierać do potencjalnych klientów. Co za tym idzie, sprzedaż produktów i usług jest na niskim poziomie. Co to jest reklama? Jak wpływa na sprzedaż? Jakie są jej rodzaje? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w niniejszym artykule.

Z reklamą mamy do czynienia na każdym kroku. Wystarczy, że otworzymy rano oczy, włączymy radio, telewizor, komputer lub weźmiemy do ręki prasę. Reklama to forma komunikacji firmy z klientami. W ten sposób możemy upowszechniać pozytywne informacje o przedsiębiorstwie, produkcie oraz usłudze – począwszy od cech, przez zastosowanie. Tym samym zwiększamy zasięg wiedzy oraz popularności naszej oferty. Wszystkie działania muszą być jednak przeprowadzone w odpowiedzialny i zgodny z prawem sposób.

Przeczytaj także: Baner reklamowy, co to jest

Jakie są funkcje reklamy?

Reklama jaką znamy może pełnić różne funkcje. Ogólną jest ta, która dotyczy promowania produktu, usługi, czy też naszej firmy. Warto jednak, abyśmy spojrzeli na funkcje reklamy trochę szerzej. Dzięki temu zobaczymy, jakie cele może ona realizować dla naszej firmy.

Funkcje reklamy są następujące:

  • funkcja informacyjna – czyli podstawowa, zgodnie z którą informujemy klientów o naszym produkcie oraz szczegółach go dotyczących (np. zastosowania, ceny, dostępności),
  • funkcja perswazyjna – mająca na celu przekonanie klientów do zakupu naszych produktów,
  • funkcja przypominająca – bazująca na lojalności klientów w stosunku do firmy oraz produktu, wzmacniająca w nich taką postawę.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Co to jest system identyfikacji wizualnej?

Jakie są cele reklamy?

Funkcje reklamy to punkt wyjścia do określenia jej celów. Te mogą być różne – zarówno krótko, jak i długofalowe. Mogą one dotyczyć samego produktu lub usługi, a także naszej firmy. Musimy jednak pamiętać, aby były one zgodne z tym, co chcemy osiągnąć w obszarze marketingu, jak i samego biznesu.

Podstawowymi celami reklamy są:

  • zbudowanie świadomości istnienia produktu,
  • zwiększenie popularności produktu,
  • zbudowanie pozytywnych relacji z klientami,
  • zbudowanie wizerunku naszej firmy,
  • utrzymywanie pozytywnego wizerunku firmy,
  • zdobycie zaufania wśród klientów,
  • zwiększenie sprzedaży.

Jakie są rodzaje reklam?

Skutecznie realizowane działania reklamowe mogą przynieść wiele korzyści dla naszej firmy. Musimy jednak wiedzieć, że rodzaje reklam są różne. Możemy je podzielić m.in. ze względu na medium, w którym są publikowane, a także z uwzględnieniem treści.

Rodzaje reklam ze względu na miejsce ich publikacji:

  • reklama internetowa,
  • reklama prasowa,
  • reklama radiowa,
  • reklama telewizyjna,
  • reklama kinowa,
  • reklama filmowa,
  • reklama wydawnicza,
  • reklama telefoniczna,
  • reklama fonograficzna,
  • reklama wystawiennicza,
  • reklama upominkowa,
  • reklama pocztowa,
  • reklama ambientowa,
  • reklama mobilna,
  • reklama tranzytowa,
  • reklama zewnętrzna.

Sprawdź również: Jak zaprojektować wizytówki?

Rodzaje reklam ze względu na wykorzystaną w nich treść:

  • pionierska,
  • przypominająca,
  • wspierająca,
  • uciążliwa,
  • ukryta,
  • wprowadzająca w błąd,
  • stabilizująca,
  • podprogowa.

Reklama – na co warto zwrócić uwagę?

Reklama jest bardzo ważna dla osiągania skuteczności w sprzedaży naszego produktu, a także jego rozpoznawalności. Istotna jest także z uwagi na świadomość istnienia i funkcjonowania naszego przedsiębiorstwa. Nie możemy jednak się zachłysnąć każdą jej możliwą formą. Powinniśmy zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii.

Jak wyjaśniliśmy we wcześniejszej części artykułu, rodzajów reklam jest sporo. Jednak nie każda musi okazać się skuteczna dla naszego produktu lub firmy. Warto, abyśmy przede wszystkim przeanalizowali do kogo chcemy dotrzeć z reklamą. Potrzebujemy więc odpowiedzi na pytanie – jaka jest nasza grupa docelowa? To do niej powinniśmy dostosować rodzaj reklamy oraz jej zawartość.

Innym ważnym aspektem jest przestrzeganie prawa. Reklama naszego produktu, usługi lub firmy nie może naruszać w żaden sposób dóbr osobistych. Poza tym musimy pamiętać o uczciwej konkurencji i praktykom rynkowym. Inaczej możemy narazić naszą firmę na konsekwencje – zarówno prawne, jak i wizerunkowe.

Równie ważne z powyższymi kwestiami jest projektowanie reklamy. Musimy uwzględnić sposób, w jaki przekazywane będą komunikaty oraz jaka jest ich jakość. Dzięki temu reklama będzie lepiej trafiać do odbiorców i realizować zamierzone cele.

Zobacz także: Czego nie można robić z logo? Oto 7 najważniejszych rad!

Podsumowanie

Reklama to skuteczny sposób na promowanie naszych produktów, usług oraz firm. Może ona pełnić funkcję informacyjną, perswazyjną, a także przypominającą. Dzięki dobrze przygotowanej reklamie możemy dotrzeć do grupy docelowej, zbudować wizerunek przedsiębiorstwa i wpłynąć na zwiększenie sprzedaży.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 4

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *