Czym jest księga znaku i z czego się składa?

Czas czytania: ok. 9 minut

Posiadanie przez firmę logo wiąże się z wykorzystywaniem go w różnych miejscach. Pojawia się ono na produktach, opakowaniach, różnego rodzaju materiałach drukowanych, a także cyfrowych. Skąd wiedzieć, jak logo powinno być na nich wykorzystane? Co nie powinno znajdować się w jego obrębie? Na jakim tle może być umieszczane logo? Z pomocą przychodzi księga znaku.

Logo firmy nigdy nie jest wykorzystywane tylko raz i tylko w jednym miejscu. Pojawia się na wielu banerach reklamowych, grafikach w mediach społecznościowych, produktach, ich opakowaniach. To oczywiście nie wszystkie miejsca, ale jest ich sporo. Co więcej, każda z tych przestrzeni jest różna, ale logo powinno wszędzie wyglądać tak samo. Nie można dopuszczać do sytuacji, w których logo zostaje użyte w sposób budzący wątpliwości co do profesjonalizmu firmy, która jest jego właścicielem. Dlatego też warto posiadać księgę znaku. 

Każdy, kto jest przedsiębiorcą lub planuje nim zostać, powinien posiadać logo swojej firmy. Ten znak graficzny wyróżnia markę spośród innych funkcjonujących na rynku. Budzi zaufanie wśród potencjalnych klientów, a także przywiązanie u tych, którzy już się nimi stali. Logo składa się z trzech elementów: sygnetu, logotypu oraz tagline (claimu). Nie mniej jednak, spotkać można logo składające się z tych wszystkich trzech elementów, jak i z jednego lub dwóch połączonych (sygnet + logotyp). Oprócz tego wyróżnia się 7 typów logo, o czym szerzej wspominaliśmy we wpisie: Czym jest logo? 

Czym jest księga znaku? 

projektowaniem logo łączy się stworzenie księgi znaku (brand book). Stanowi ją dokument, w którym można znaleźć wszelkie zasady związane ze stosowaniem logo. Możemy zatem uznać, że księga znaku jest swoistą instrukcją obsługi logo. Dowiemy się z niej, jak logo powstało, z jakich elementów się składa. Ponadto, z jakimi kolorami tła komponuje się najlepiej, a jakich unikać. Jakie fonty zostały do niego wykorzystane i z jakimi najlepiej je wykorzystywać. Księga znaku wskaże, jakie jest pole ochronne logo, a także jakie jego rozmiary powinno się stosować. Dokument ten pomoże zarówno właścicielowi firmy, jak i grafikom na wykorzystanie logo w sposób spójny we wszystkich materiałach graficznych. Dzięki temu uniknie się sytuacji, w których logo zostałoby źle wykorzystane, nieodpowiednio się prezentowało, przez co budziło wątpliwość w profesjonalizm firmy, która jest jego właścicielem. 

Z czego składa się księga znaku? 

Po części już wspomnieliśmy, z czego składa się księga znaku. Dzięki niej dowiemy się, na jakim tle logo prezentuje się najlepiej, a z jakim go w ogóle nie zestawiać. Uzyskamy informacje na temat przestrzeni, jaka powinna być zachowana między logo a innymi elementami, które znajdują się w materiale. Wszystkie wymienione w niej elementy pozwalają na odpowiednie zastosowanie logo w trakcie projektowania graficznego

Podstawowa wersja logo 

Pierwszą część księgi znaku stanowi zazwyczaj opis dotyczący budowy logo oraz jego podstawowa wersja. Może się ono składać z samego sygnetu, logotypu, bądź połączenia tych dwóch elementów. Zdarza się, że informacje na temat podstawowej wersji logo poprzedza krótki opis na temat genezy znaku. 

Alternatywna wersja logo 

W dalszej części księgi znaku można znaleźć informacje na temat alternatywnej wersji logo. Prezentuje się tu inne dozwolone wersje znaku, np. w formie pozbawionej logotypu bądź tagline (claimu). Poza tym wskazuje się wersje monochromatyczne i achromatyczne logo, które można wykorzystać na różnych wersjach tła – co precyzuje dalsza część brand booka. To także miejsce, w którym można znaleźć logo w orientacji poziomej oraz pionowej.  

Pole ochronne oraz pole podstawowe znaku 

W tej części znajdą się wszelkie informacje na temat odstępów logo od pozostałych elementów. Dzięki temu wiadomo, jaka przestrzeń powinna być zachowana między znakiem a innymi elementami, czy to graficznymi, czy typograficznymi. Znajdziemy tutaj także informację na temat odległości, jaka powinna być zachowana między logiem, a brzegami dokumentu, w którym jest publikowane. Wszystko po to, aby firmowy znak rozpoznawczy był odpowiednio wyeksponowany oraz czytelny pośród innych elementów. 

Kolorystyka znaku 

Niezmiernie ważna przy wykorzystaniu logo jest wiedza, z jakich kolorów się składa. W księdze znaku opisane zostają zatem wszystkie kolory, jakie wykorzystano do jego stworzenia. Prezentuje się zarówno kolory, w jakich występuje sygnet, jak i oddzielnie logotyp oraz tagline (claim). Graficy tworzący księgę znaku wpisują tutaj kolory w różnych formatach: CMYK, RGB, Pantone, a także w postaci kodu HEX. Można również oznaczać kolory z wykorzystaniem palety RAL. 

Zobacz artykuł: Co to jest CMYK, RGB i Pantone i jakie są różnice między przestrzeniami barw?.

Typografia znaku 

Jeśli w logo wykorzystano logotyp, to w księdze znaku musi znaleźć się oddzielna część temu poświęcona. Wskazuje się w niej szczegóły na temat typografii, którą zastosowano. Tyczy się to nie tylko logotypu, ale również tagline (claimu). Dzięki temu wiadomo, jaki font został wykorzystany do tych dwóch składowych logo, a także jaka jest jego wielkość. 

Skalowanie i minimalne rozmiary znaku 

W dalszej części księgi znaku zawiera się dane na temat skalowania oraz minimalnego rozmiaru logo. Pozwoli to na zachowanie pełnej czytelności logo bez względu na miejsce, w którym jest publikowane. Określa się tutaj dokładne wymiary minimalne całego logo, a także jego poszczególnych elementów. Stosuje się odpowiednie jednostki dla wykorzystania znaku w materiałach drukowanych oraz cyfrowych. 

Stosowanie znaku na różnych tłach 

Bardzo ważne w stosowaniu logo jest zachowanie jego czytelności. Wspominaliśmy już, że wpływa na nie wielkość logo, a także elementów składowych. Ważny jest także kolor tła, na jakim znak zostanie umieszczony. Księga znaku jasno definiuje przypadki, w których należy skorzystać z odpowiedniej wersji logo (kolorowej, achromatycznej, monochromatycznej), w stosunku do koloru tła, na którym ma się znaleźć. 

Niedopuszczalne modyfikacje 

Księga znaku, jako instrukcja stosowania logo, podaje szereg wytycznych dotyczących stosowania znaku firmowego w publikacjach. Wskazuje ponadto, jakie są niedopuszczalne modyfikacje logo. Znajdziemy tu konkretne przykłady, będące najpopularniejszymi błędami w zakresie wykorzystania logo. Wśród nich można znaleźć niedozwolone zachowania takie jak: umieszczanie dodatkowych elementów w polu ochronnym, dodawanie efektów do logotypu lub claimu, stosowanie innych kolorów znaku, nieproporcjonalne rozciąganie całego znaku.  

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 2

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor: