Infografika – czym jest i dlaczego warto ją wykorzystywać?

Czas czytania: ok. 8 minut

Wiele osób szybko nudzi się, czytając teksty, w których przytaczane są rozmaite dane liczbowe. Statystyki, a w nich duża liczba cyferek, procentów, porównań, są ważne, ale stają się nieciekawe w tradycyjnej formie. Dlatego też sięga się po infografikę. To sposób prezentacji danych, który nie ma sobie równych, a przede wszystkim jest o wiele bardziej atrakcyjny dla odbiorcy.

Wykorzystywanie content marketingu do działań promocyjnych, budowania społeczności wokół marki lub produktu to bardzo ciekawy proces. Jednak przytaczanie w nim jakichkolwiek danych liczbowych, czy też statystyk, sprawia, że tekst traci trochę swoją moc. Owszem, są one przydatne, jednak w oczach odbiorców stają się nudną strukturą, przez którą próbują się przebić. Często ciężko z tego cokolwiek zrozumieć, ponieważ natłok informacji sieje zamęt w myślach. W efekcie niektórzy odbiorcy rezygnują z dalszego zapoznania się z treścią. Dotyczy to nie tylko działań w ramach content marketingu, ale także publikacji firmowych, czy też uczelnianych. Co, gdyby zmienić formę prezentacji? Infografika to o wiele ciekawsza możliwość przekazywania takich informacji. Przyjrzyjmy się, czym ona jest i dlaczego warto ją wykorzystywać.

Co to jest infografika?

Już z samej nazwy można wyczytać, o czym mowa w niniejszym artykule. Infografika to sposób prezentacji danych, zwłaszcza liczbowych, w przystępniejszej formie. Opiera się ona na tworzeniu atrakcyjnych grafik, które przyciągają wzrok. W ten sposób ułatwia się odbiorcom przyswajanie informacji. Są one bowiem bardziej wyszczególnione, a infografika pokazuje w głównej mierze te najważniejsze, na które warto zwrócić uwagę. Nie doświadczymy tutaj lawiny cyferek, które ciężko z czymkolwiek powiązać. Żeby łatwiej było odczytywać dane, w takim projekcie graficznym wykorzystuje się różnego rodzaju wykresy, tabele, ale także i mapy. W ciekawych infografikach znajdziemy także rysunki, grę kolorami, czy też pojedynczymi słowami, które rzucają się w oczy.

Dlaczego warto wykorzystywać infografikę?

Infografika jest bardzo chętnie wykorzystywana w wielu publikacjach. Do tego stopnia, że często żyje w internecie swoim życiem. Jej zastosowanie jest odbierane jako znak profesjonalizmu. Chętnie w ten sposób prezentuje się statystyki, porównania, a także procesy.

Łatwo czytelna

Zaprojektowany przez grafika projekt prezentujący dane jest łatwo czytelny. Nie stosuje się tu skomplikowanych zabiegów, nie przytłacza dużą dawką informacji. Stawia się za to na minimalizm, ale przy jednoczesnym pokazywaniu najważniejszych danych. Z infografiki łatwo odczytać czego dotyczą przekazywane statystyki lub inne informacje, a co za tym idzie, można lepiej je zrozumieć. 

Atrakcyjna wizualnie

Przykład wykorzystania infografiki

Atrakcyjność wizualna to jedna z ogromnych zalet infografiki. Jest ona o wiele ciekawszym sposobem przekazywania istotnych danych, niż ich zawieranie w tekście lub najzwyklejsze w nim wypunktowanie. Infografika rzuca się w oczy, a także przykuwa spojrzenie na dłużej niż artykuł. Wyróżnia się spośród treści, sprawiając, że często się do niej wraca. Wykorzystuje się w niej grę pojedynczymi słowami, a także ciekawy zestaw kolorystyczny. Graficy chętnie stosują osie czasu, a także mapy, zwiększające zainteresowanie. Ciekawym pomysłem jest także wykorzystywanie postaci, np. brand hero danej firmy. Możemy zatem powiedzieć, że niestereotypowe działanie jest w tym przypadku bardzo mile widziane.

Chętnie udostępniana dalej

Ciekawa forma podania przez grafika zazwyczaj nudnych danych wpływa na chęć dzielenia się taką formą z innymi osobami. Infografika przekazywana jest w prywatnych wiadomościach, czy też na wallach w mediach społecznościowych – np. Facebooku, Twitterze, a szczególnie LinkedInie. Z takiego sposobu podawania informacji często korzystają prelegenci podczas rozmaitych prezentacji branżowych czy wystąpień. Wykorzystana w raportach infografika bardzo często pojawia się na różnych portalach tematycznych lub informacyjnych. 

Wzbogaca content

Z tworzonej przez studio graficzne infografiki warto korzystać, ponieważ w znaczący sposób wzmacnia content. Nadaje mu całkowicie nowego znaczenia, a jednocześnie świeżości. Buduje ciekawy przekaz skomplikowanych i zazwyczaj pomijanych danych. Dzięki infografice odbiorcy chętniej wracają do konkretnego artykułu. Zaglądają także częściej do miejsca, w którym została ona opublikowana, np. firmowy blog. Można ją zatem rozpatrywać również w kategoriach działań marketingowych, budujących społeczność wokół marki.

Łatwa do zapamiętania

Niezaprzeczalną zaletą tego typu projektu graficznego jest łatwość jego zapamiętania. Często czytelnicy nie kojarzą tego, co zostało zawarte w tekście, ale bez problemu przytoczą dane z infografiki. To dzięki jej atrakcyjnemu wyglądowi i przykuwaniu uwagi. Ważny jest tutaj również brak natłoku informacji, a sensowne podanie ich odpowiedniej dawki.

Uniwersalna

Warto podkreślić jeszcze jedną, ważną cechę infografiki. To jej uniwersalność. Stworzony przez grafika projekt może być wykorzystany w różnych miejscach. W pierwszej kolejności pojawia się w artykułach, czy to na blogu, czy sponsorowanych. Publikowany jest następnie w mediach społecznościowych, gdzie również przyciąga wzrok. Korzystają z niego portale tematyczne, wykładowcy, a także osoby przeprowadzające szkolenia z konkretnych dziedzin. Infografikę można więc stosować dosłownie wszędzie i zawsze będzie dobrze odbierana.

Podsumowanie

Infografika jest o wiele ciekawszym sposobem na pokazywanie danych, niż opisywanie ich w tekście. Budzi większe zainteresowanie, a w dodatku jest uniwersalna. Będzie zawsze mile widziana w różnych miejscach, począwszy od blogów, przez media społecznościowe, portale, artykuły eksperckie, na prezentacjach branżowych kończąc. Jaka jest jej główna idea? Przekazywanie przeważnie nudnych lub skomplikowanych informacji w atrakcyjny dla odbiorcy sposób. Dlatego też chętnie wykonanie profesjonalnej infografiki zleca się studiu graficznemu, które w kreatywny sposób przedstawi to, co w tekście może być pomijane bądź niezauważone przez odbiorców.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 3

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *