Jak zaadresować list lub kopertę?

Czas czytania: ok. 7 minut

Chociaż internet stał się dla wielu osób głównym sposobem komunikacji, są też tacy, którzy wracają do tradycyjnych rozwiązań. Mowa o wysyłaniu listów. Dziś to może trochę zapomniana czynność, jednak ma ona pewną symbolikę, a ponadto, jest coraz bardziej docenianym gestem. Jak zaadresować list? To pytanie, które pojawia się bardzo często. W tym tekście znajdziesz odpowiedź na nie!

Komunikacja w XXI wieku głównie nastawiona jest na korzystanie z dobrodziejstw najnowszych technologii. Królują w tym zakresie smartfony, które służą wykonywaniu połączeń głosowych, wideo, ale także pisaniu wiadomości w postaci SMS-ów, czy też za pośrednictwem rozmaitych komunikatorów (np. Signal, WhatsApp, Messenger, Telegram). Czy w takich czasach ktoś jeszcze wysyła listy? Tak! I co ciekawe, można zauważyć, że czynność ta wywołuje pozytywne wrażenia. Jak zatem zaadresować list? W tym przypadku potrzeba trochę więcej informacji, niż podczas komunikacji za pośrednictwem internetu.

Przeczytaj także: Jak przygotować zdjęcia na stronę internetową lub bloga?

Wysyłanie listów – relikt przeszłości, czy coś wyjątkowego?

Mogłoby się wydawać, że wysyłanie listów to relikt przeszłości. Niewątpliwie rzadko teraz korzysta się z takiej formy komunikacji. Większość rozmów przeprowadzana jest drogą elektroniczną, podobnie, jak załatwianie spraw urzędowych. To jednak sprawiło, że wysyłanie listów stało się czymś wyjątkowym. Napisanie odręcznie wiadomości, a następnie zaadresowanie koperty wskazuje na zaangażowanie i podtrzymywanie tradycji związanej z epistolografią.

Dziś list wysłany drugiej osobie wywołuje pozytywne zaskoczenie. Jest to również ciekawy zabieg marketingowy, który mogą wykorzystywać firmy do komunikacji ze swoimi klientami. Wysyłaniu listów towarzyszy nie tylko odręczne pisanie wiadomości, ale też cały proces związany z wyborem papeterii, a także adresowaniem koperty.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Jak wysłać duże pliki lub zdjęcia? Sprawdź te 5 narzędzi do transferu plików!

Kto to jest adresat, nadawca i odbiorca?

Adresat jest to podmiot wskazany przez nadawcę jako odbiorca przesyłki lub przekazu pieniężnego. Zdarza się, że adresat jest określany jako odbiorca.

Z kolei nadawca to osoba, która wysyła list, przesyłkę lub przekaz pieniężny. W przypadku zwrotu przesyłki jest to adres, na który zostanie ona zwrócona.

Gdzie adresat, gdzie nadawca?

Gdzie umieścić dane adresata i nadawcy?

Dane adresata lub odbiorcy umieszczamy w prawym dolnym rogu, natomiast dane nadawcy umieszczamy w lewym górnym rogu.

Jak zaadresować list? – adresowanie listu, adresowanie koperty

Chcąc wysłać do kogoś list, trzeba pamiętać o odpowiednim zaadresowaniu koperty. W tym przypadku nie jest tak łatwo, jak w komunikacji internetowej. Trzeba bowiem umieścić odpowiednie dane, a jest ich więcej niż adres mailowy, czy też numer telefonu.

Chcąc zaadresować list należy pamiętać o podstawowych danych, które należy umieścić na kopercie:

  1. Imię i nazwisko adresata.
  2. Nazwę ulicy lub miejscowości, a także numer domu (a w przypadku mieszkań – numer bloku oraz numer mieszkania).
  3. Kod pocztowy.
  4. Miejscowość, do której wspomniany kod jest przypisany.
  5. Kraj przeznaczenia (tylko w przypadku przesyłek zagranicznych).

Bardzo ważne, aby wprowadzone dane były pełne i czytelne. W przeciwnym razie list może być skierowany do niewłaściwej osoby lub próba doręczenia może okazać się nieskuteczna z uwagi na niemożliwy do odczytania adres. Najlepiej, gdy każda jego część będzie znajdować się w oddzielnych liniach. Powstanie wtedy struktura, jak na przykładzie:

Jan Kowalski
ul. Międzywojenna 34b/8
06-400 Ciechanów

W zależności od tego, do kogo lub gdzie kierowany jest list, warto dodać przed imieniem i nazwiskiem zwrot grzecznościowy. Szanowny Pan lub Szanowna Pani to najbardziej odpowiednie zwroty. Na kopercie powinno się je umieszczać w postaci skrótu, czyli Sz.P.

Oprócz danych adresata, na kopercie muszą się znaleźć również informacje dotyczące nadawcy. Wtedy osoba, która otrzyma list, będzie wiedziała od kogo go dostała, a także w razie problemów z doręczeniem, zostanie on zwrócony. W tym przypadku panuje taka sama zasada, jaka dotyczy adresata. Należy zatem na kopercie umieścić imię i nazwisko oraz dokładny adres.

Przeczytaj również: Jakie są formaty papieru?

Gdzie wpisać dane adresowe?

Osoby, które podejmują się wysłania listu, często zastanawiają się, gdzie umieścić dane adresowe. Przyjęło się, że informacje te wypisuje się na części koperty, która stanowi jednolitą przestrzeń. Zatem nie może to być strona, gdzie znajduje się jej zamknięcie. Imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania adresata najlepiej umieścić w niewielkiej odległości od prawej dolnej części koperty, ponieważ w górnej znajdą się znaczki.

Z kolei dane adresowe nadawcy umieszczane są w lewym górnym rogu koperty.

Adresowanie koperty do firmy

W przypadku wysyłki listu do firmy należy postąpić podobnie, jak w przypadku tradycyjnego listu. Nadawcę umieszcza się w lewym górny rogu, adresata zaś w prawym dolnym rogu.

Jak zaadresować list lub kopertę do firmy? Zobacz przykład:

Good Project
ul. Grzybowska 199
00-844 Warszawa

W przypadku listu kierowanego do konkretnej osoby w firmie lub działu, należy postąpić według poniższego przykładu:

Szanowana Pani Anna Nowak
Dział finansów
Good Project
ul. Grzybowska 199
00-844 Warszawa

Adresowanie koperty za granicę

Jeśli list lub koperta mają być zaadresowane za granicę, procedura jest dokładnie taka sama, jak opisana wyżej. Ponadto niezbędne jest dodanie w ostatniej linijce kraju, do którego ma być dostarczona przesyłka – polecamy napisanie nazwy kraju wielkimi literami.

Poniżej przedstawiamy przykład, jak zaadresować list do Niemiec.

Name der Firma
Unter den Linden 178
10117 Berlin
DEUTSCHLAND

Podsumowanie

Wysyłanie listów to dziś rzadkość, ale mimo wszystko warto podtrzymywać tradycję epistolografii. Istotne jest w tym prawidłowe adresowanie listu lub koperty, co pozwala na uniknięcie problemów z doręczeniem przesyłki właściwej osobie. Dane nadawcy oraz adresata umieszcza się na tylnej jej części, czyli tej, która nie zawiera jej zamknięcia. Wysyłanie listów to ciekawy sposób na komunikację, zarówno prywatną, jak i wykorzystywaną przez firmy do celów marketingowych. W związku z tym, że mało osób korzysta z takiej formy, stała się ona wyjątkowa i doceniona przez odbiorców.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 3

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *