Wizytówki to nadal jedna z najciekawszych form drukowanych. Wykorzystuje się je w głównej mierze do przekazywania danych kontaktowych. Aby jednak wizytówki w pełni spełniały swoje funkcje, muszą być odpowiednio zaprojektowane. Najzwyklejsze grafiki nie wywołują żadnych emocji, czy też chęci kontaktu. A to akurat bardzo ważne w przypadku przekazania wizytówki potencjalnemu klientowi lub partnerowi biznesowemu.
Wizytówki są z nami od dawna. Najczęściej kojarzą się z niewielką kartką papieru, na której znajdują się dane kontaktowe. Owszem, takie założenie przyświeca wizytówce nadal. Jednak jej wygląd znacznie się zmienił. W wizytówki tchnięto całkowicie nowe życie, proponując coraz ciekawsze projekty. Dlatego też wiele osób nadal je stosuje z powodzeniem. Projektując wizytówki, warto zwrócić uwagę na wiele ich rozmaitych cech, podobnie, jak w przypadku logo. Efektem bowiem, który mają uzyskać, jest zachęcenie do nawiązania kontaktu. Stąd już łatwiej do przekonania drugiej osoby, aby skorzystała z naszej oferty. Przyjrzyjmy się więc temu, jak zaprojektować wizytówki, żeby były skuteczne!
Wizytówka – czy warto ją mieć?
Mogłoby się wydawać, że rozwój internetu i powszechny dostęp do niego sprawi, że wizytówki nie będą nikomu potrzebne. Jak się okazuje, tak się nie stało. Wręcz przeciwnie – ta drukowana forma jest mile widziana jako symbol profesjonalizmu i nawiązanie do świata, gdzie nie wszystko było cyfrowe.
Dlatego też wizytówka jest powszechnie stosowana przez firmy, aby dostarczać klientom danych na ich temat. Wykorzystują je również biznesmeni, którzy chcą nawiązać nowe kontakty. Wizytówka to również domena wielu influencerów.
Co więc daje wizytówka? Przede wszystkim szybki dostęp do danych kontaktowych osoby, z którą się spotkaliśmy lub sprzedawcy. Czasami szybciej ją wyciągnąć z kieszeni, czy też portfela, sprawdzić numer telefonu, niż go odblokowywać i wpisywać imię oraz nazwisko w wyszukiwarce. Co więcej, nie zawsze w internecie możemy znaleźć bezpośredni kontakt do pracownika danej firmy. Na wizytówce zawsze takie dane są udostępniane.
Co powinna zawierać wizytówka?
Wizytówka ma tak niewielki format, aby była poręczna i łatwo ją można było przechowywać. Zawiera się na niej:
- Imię i nazwisko
- Stanowisko
- Nazwę firmy
- NIP
- Adres siedzib
- Adres e-mail
- Adres strony internetowej
- Godziny otwarcia
Wyżej wymienione dane są podstawowe. Nie ma co przesadzać z ich rozbudową, aby nie powiększać formatu lub zamieszczać informacji w tak małym rozmiarze, że nie da się ich odczytać.
Sprawdź także: Czego nie można robić z logo? Oto 7 najważniejszych rad!
Jak zaprojektować wizytówki?
Przekazywaniu wizytówki towarzyszyć powinien efekt „wow”, wywoływany u jej odbiorcy. Dlatego też projektując ją, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych szczegółów.
Po pierwsze – estetycznie
Do projektowania wizytówki powinniśmy podchodzić, jak do tworzenia logo. Obydwie te grafiki muszą być estetyczne. W przypadku wizytówki niewskazana jest feeria barw, niczym na obrazku zrobionym przez dziecko, gdzie wymieszało wszystkie możliwe kolory farb. Schludny projekt prezentuje firmę jako profesjonalną, szanującą swoich klientów.
Po drugie – oryginalnie
Wizytówki wtedy są skuteczne, kiedy są oryginalne. Zatem powtarzanie takich samych projektów, jakie mają inne osoby, w tej sytuacji nie przejdzie. To, co się już opatrzyło naszym partnerom biznesowym i klientom, zostawmy za sobą. Czas postawić na oryginalne rozwiązania. Mogą być one czasami dla nas nieoczywiste, ale musimy nieustannie pamiętać o tym, jaki jest cel wizytówki – zachęcenie do nawiązania kontaktu. Kiedy otrzymamy kawałek papieru, w którym nic nas nie urzeknie, wyrzucimy ją do kosza lub zginie w gąszczu zawartości portfela.
Po trzecie – czytelnie
Informacje przekazywane na wizytówce muszą być łatwe do odczytania. W przeciwnym razie całkowicie niszczy się sens ich posiadania i przekazywania. Jeśli potencjalny klient będzie miał problemy z odczytaniem numeru telefonu, czy też adresu mailowego – nie skontaktuje się z nami. Pamiętajmy, aby zwracać uwagę na ten aspekt!
Po czwarte – zachęcając do dalszego działania
Czy wizytówka może zachęcać do czegoś więcej, niż nawiązanie kontaktu? Owszem! Wystarczy umieścić na niej dodatkowe elementy graficzne lub proste zagadki. Przykładem może być, chociażby kod QR. Widząc go na wizytówce, klienci chcą sprawdzić, co się za nim kryje. Najczęściej więc wyciągają telefon, skanują kod i czekają na ukazanie się zawartości, na którą zostali przekierowani. Skoro podjęli dodatkowe działanie, to znaczy, że mogą znajdować się na kolejnym etapie lejka sprzedażowego. Wspomniany kod QR może ich zaprowadzić np. do specjalnej oferty, czy też niższej ceny na usługę.
Przeczytaj także: Projekty graficzne z kreatorów, czy indywidualny projekt?
Po piątek – w odpowiednim układzie
Już przy okazji tekstu, na co zwrócić uwagę przy tworzeniu wizytówki, kładliśmy nacisk na jej układ. Nie będziemy się zatem powtarzać, a trochę rozwiniemy ten temat.
Układ wizytówki ma duże znaczenie dla jej oryginalności oraz atrakcyjności. Poziome formy są najbardziej oczywiste. Widząc taką wizytówkę, nie zawsze oczekujemy od niej czegoś więcej. Już na starcie tracimy element zaskoczenia potencjalnego klienta, czy też partnera biznesowego. Dlatego też warto rozważyć, czy nasza wizytówka nie powinna być w układzie pionowym. A może pójdziemy jeszcze dalej? Przekręćmy wizytówkę o 45 stopni w którąś ze stron. Nieoczywiste układy z jednej strony mogą budzić zaskoczenie, z drugiej zaś zaintrygują – osoby, które je otrzymają, mogą się zastanawiać, dlaczego się na taki ruch zdecydowaliśmy. Oczywiście zabieg ten nie jest do wykonania w przypadku wszystkich branż, chociaż pionowe wizytówki już tak.
Podsumowanie
Projektowanie wizytówek to odpowiedzialne zadanie. Muszą one prezentować się w nienaganny sposób, a zarazem zachęcać do nawiązania kontaktu. Warto czasami jednak zrezygnować z klasyki i wybrać coś, co jest bardziej intrygujące. Wtedy mamy większą pewność, że potencjalni klienci, czy też inne osoby, skorzystają z danych przekazanych na wizytówce.