Widzimy je na opakowaniach produktów. Przewija się w postach w mediach społecznościowych. Niby tajemnicze, ale dające coś do zrozumienia. Tak, to ono, to logo! Kojarzymy je z marką. Sprawia, że chcemy kupić produkt, na którym ono się znajduje. Ale jakie powinno być, aby tak działać na odbiorcę? Jak zrobić logo firmy? To niełatwe zadanie, ale wykonalne. Sprawdź wskazówki zawarte w tym tekście i niech Twoje logo święci triumfy!
Uczucie, kiedy potencjalny klient widzi logo i już wie, że marka za nim stojąca jest właśnie tą, której produkty chce kupić. Efekt pożądany przez każdą firmę? Zapewne tak. Na pewno przez te, które wiedzą i rozumieją, jaka siła spoczywa w tym znaku graficznym. Nie jest on czymś anonimowym, nie wzbudzającym emocji. Logo to podstawowy element, który marka wykorzystuje do komunikacji. Umiejętnie publikuje go w swoich materiałach, trafiających do odbiorcy. Nie stosuje go nachalnie, lecz ze smakiem. Bo logo to przekazanie wartości, jakimi firma się kieruje. To coś, co wyróżnia ją spośród konkurencji. Znak buduje wizerunek profesjonalisty. Daje poczucie, że właśnie tej firmie można zaufać, a ponadto rodzi skojarzenia z czymś pozytywnym, znanym. Wywoływać takie reakcje w potencjalnych klientach potrafi tylko dobre logo, zaprojektowane ze zrozumieniem procesów, jakie powinno realizować. Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę? Przekonajmy się.
Czym jest logo?
Zanim wybierzemy się w podróż po wskazówkach, jak zrobić dobre logo, zacznijmy od tego, czym właściwie ono jest, żeby uporządkować swoją wiedzę. To znak graficzny, który charakteryzuje konkretną firmę, markę. Stanowi on podstawę identyfikacji wizualnej, czyli zbioru zawierającego elementy komunikujące markę wewnątrz niej oraz na zewnątrz. Dzięki logo wiemy, kto jest odpowiedzialny za stworzenie konkretnego produktu, a także czyje informacje (np. w postaci wpisów w mediach społecznościowych) lub reklamy są nam prezentowane.
Z czego składa się logo?
Logo nie jest jakąś nieprzemyślaną, przypadkową kompozycją graficzną. Ma swój charakterystyczny skład. Zaliczamy do niego sygnet, logotyp, a także tagline. Musimy wiedzieć, że wszystkie te elementy mogą funkcjonować razem, ale to nie jest konieczność – to bardzo częsta praktyka. Sygnet to znak graficzny, symbol. Logotyp to jego część typograficzna, np. nazwa firmy. Zaś tagline (claim) to slogan, którym posługuje się marka.
Jak zrobić dobre logo firmy?
Logo firmy musi być skuteczne. Rozumiemy przez to sytuację, w której znak wysyła jasny przekaz, że za tym konkretnym produktem stoi ta, a nie inna marka. Wykonanie dobrego logo dla firmy nie jest łatwe. Trzeba się zmierzyć z wieloma procesami myślowymi i twórczymi, a pomogą w nich zawarte niżej wskazówki. Stanowić one będą swoistą nawigację z głosem lektora powtarzającym, żeby nie zbaczać z drogi, bo „za 7 punktów z tej listy Twój cel będzie przed Tobą”.
Nie szalej, prostota jest w cenie
Od wielu lat powtarza się, że prostota w komunikatach jest najbardziej wskazana. Dotyczy to także logo. Nie powinno być ono skomplikowane. Dobre logo firmy to nie stado koni w galopie podążających po nadmorskiej plaży ku zachodzącemu słońcu. Widok może piękny, ale jak zrozumieć, co autor miał na myśli? Co marka z takim logo chce nam powiedzieć? Że lubi konie, morze, zachodzące słońce? Raczej pokazuje, że ktoś puścił za bardzo wodze fantazji, a tu właśnie nie o to chodzi. Logo to nie obraz na płótnie uwieczniający niesamowity widok, albo scenę z życia firmy lub historii kraju. Ono nie może być przesadne, wybujałe. Musi być za to czytelne i wysyłające jasny przekaz.
Kolory? Bez przesady, tylko 3
Tak samo, jak nie powinniśmy tworzyć z logo drugiej „Bitwy pod Grunwaldem”, tak nie możemy przesadzać z kolorami. Skupmy się na maksymalnie 3, nie więcej. To nie ma być feeria barw, na które patrząc, odbiorca dostaje oczopląsu. Kolory te powinny ze sobą współgrać bądź kontrastować. Dlatego też wskazane jest korzystanie z koła barw, dzięki któremu można dobrać najlepsze kompozycje. Kolory nie mogą dawać do zrozumienia, że nie wiadomo co marka chciała przez nie powiedzieć, albo takie są ulubione barwy kogoś wysoko postawionego w hierarchii. To tak nie działa, co oznacza, że przynosi odwrotny skutek niż zamierzony. Kolory użyte w logo mają się dobrze kojarzyć potencjalnym odbiorcom. Z tych względów duże marki decydują się na barwy, które mają pozytywny wydźwięk pod względem emocji oraz skojarzeń. Wśród nich znajdziemy:
- kolor niebieski – potęgujący wrażenie stabilności, zaufania oraz pewności,
- kolor czerwony – nawiązujący do miłości, czegoś energicznego, wyrazistego,
- kolor zielony – mający związek z ekologią, przyrodą, ale jednocześnie z zaufaniem,
- kolor żółty – przekazujący energię, optymizm,
- kolor pomarańczowy – łączący się z dynamiką, pewnością, a także dążeniem do celu.
Literki, literkami, ale fonty tylko 2
Bardzo często w logo wykorzystuje się tekst. Oczywiście, nie jest to rozprawka szkolna, lecz nazwa firmy oraz slogan. Błędem jest wykorzystywanie do tego celu dużej liczby fontów. Jeśli krój czcionki, to maksymalnie w 2 rodzajach, nie może być więcej. Logo dzięki temu staje się czytelne, a nie przebrzmiałe. Stosowanie większej ilości rodzi wrażenie przerostu formy nad treścią. Z tego rodzi się brak zaufania do marki, która pozwala sobie na nieprofesjonalne zachowanie. To z kolei przekłada się na ryzyko wyśmiewania przez branżę i odbiorców. Potrzebny jest wtedy rebranding, który jako proces trwa długo i nie od razu po jego zakończeniu widać pozytywne efekty. Zauważyć musimy jeszcze jedną rzecz. O ile ilość fontów musi być ograniczona, o tyle ich style również. Typografia wykorzystana do projektu powinna dać się łatwo odczytać. W przeciwnym wypadku potencjalni klienci będą przekręcać nazwę firmy, co jest niepożądanym skutkiem w procesie wchodzenia na rynek i budowania wizerunku.
Nie powtarzaj, stwórz coś całkowicie własnego
Na rynku istnieje wiele już marek z tej samej branży. Jak zrobić logo firmy? Skupić się na stworzeniu czegoś całkowicie nowego, własnego, zamiast powtarzania utartych schematów. Nie trzeba podążać tymi samymi ścieżkami, co inne firmy, aby zaprezentować odbiorcom skuteczny znak graficzny. Można poszukiwać nowych rozwiązań, które niekoniecznie będą nawiązywać do branży – nikt nie twierdzi, że logo musi do niej koniecznie się odwoływać. Owszem, najłatwiej jest zrobić logo, które bezpośrednio komunikuje, czym się firma zajmuje, stąd np. w logo firm masarskich najczęściej znajduje się świnia. Łammy schematy, nie bójmy się spróbować czegoś innego, czego nikt w branży jeszcze nie zrobił, ale także w granicach rozsądku, aby nie przesadzić w drugą stronę. W ten sposób logo firmy wyraźnie zaznaczy się na rynku, co może przełożyć się na wzrost zainteresowania i w efekcie lepszą sprzedaż produktów i usług.
Pamiętaj o uniwersalności
Coś, co jest uniwersalne, jest do wszystkiego. Z takim założeniem powinno powstawać również dobre logo firmy. Nie można się ograniczać do jednego kanału publikacji, a pamiętać trzeba o tym, że znak pojawiać się będzie wszędzie, gdzie tylko możliwe. Czy to internet (np. strona internetowa, media społecznościowe), czy też produkty, ulotki, wizytówki, oznaczenie siedziby bądź sklepów, samochody służbowe, to logo musi wyglądać dobrze. Nie możemy dopuszczać do sytuacji, w której będzie się właściwie prezentować jedynie w formie elektronicznej. Wydrukowane i umieszczone na innych materiałach też musi być czytelne, a także w odpowiedniej jakości. Pod tym względem księga znaku oraz posiadanie logo w wersji wektorowej ma ogromne znaczenie. Dokument zawierać będzie wszelkie zasady dotyczące wykorzystania znaku, takie jak kolory tła, na których można je stosować, a na jakich nie, jakie powinny być odstępy od innych elementów, rozmiary, a także alternatywne wersje. W księdze znajdują się także informacje o niedozwolonych zabiegach, które będą negatywnie wpływać na wizerunek marki. Z kolei logo w postaci pliku wektorowego zapewni nam dobrą jego jakość we wszystkich publikacjach, czy to internetowych, czy drukowanych.
Ponadczasowość też ważna
Zastanawiając się, jak zrobić logo firmy, musimy uwzględnić również aspekt jego ponadczasowości. Znak tworzymy raz na bardzo długie lata. Musimy zatem zadbać, aby nawet za kilka lat wyglądał świeżo i czytelnie, a nie był staroświecki. Z ponadczasowością wiąże się dotarcie do właściwej grupy docelowej. Wszystko dookoła ewoluuje. Osoby, które są naszym targetem sprzedażowym, wychodzą z niego, a na ich miejsce wchodzą inni. Nowi potencjalni klienci pochodzą już z kolejnego pokolenia, kierują się zatem odmiennymi wartościami i ideami, niż ich poprzednicy. Logo firmy, które nie jest ponadczasowe, będzie kojarzyć im się z czymś starym, do czego nie chcą wracać, bo stawiają na tu i teraz oraz przyszłość. Moda również się zmienia, to co jest na fali dziś, nie musi za kilka lub kilkanaście lat. Dlatego też czytelność, prostota są podstawami znaku funkcjonującego z sukcesami przez wiele długich lat. W razie konieczności możemy też sięgnąć po rebranding, czyli odświeżenie wszystkich lub pojedynczych elementów identyfikacji wizualnej (np. logo). Dostosujemy się tym samym do najnowszych trendów, a znak będzie wykorzystywany z powodzeniem przez kolejne długie lata. Pamiętać jedynie musimy, aby tego procesu nie nadużywać, ponieważ jest długotrwały, a źle przygotowany przynosi negatywne skutki.
Logo, a może jednak logotyp?
Logo a logotyp, co wybrać? Które z nich będzie najlepszym rozwiązaniem? To pytania, które bardzo często pojawiają się w procesie tworzenia znaku. Zestawiamy przeciwko sobie element graficzny oraz typograficzny. To, czy wykorzystamy jeden, czy drugi, zależy od nas, ale też od profilu naszej działalności i sprzedawanych produktów lub usług. Nie musimy jednak silić się na stworzenie ich połączenia. Równie dobrze samodzielnie funkcjonujący sygnet może być skuteczny, jak i logotyp. Zauważmy, że wiele marek opiera się na jednym z tych elementów. Nie czuje się przez to źle, a wręcz przeciwnie – odnosi liczne sukcesy wizerunkowe. Żeby było łatwiej podjąć decyzję, można nawiązać do już wcześniej wymienionych wskazówek, czyli zachowania prostoty i ponadczasowości. Rozważyć zatem trzeba, który z tych elementów będzie najbardziej wyrażał wspomniane cechy. Sięgając głębiej, zastanowić się trzeba nad logo i logotypem w kontekście marketingowym oraz psychologicznym. W efekcie możemy stwierdzić, że przewaga jednego nad drugim jest tak duża, że rozwieje to wszystkie nasze wątpliwości.
To może logo w kreatorze? No chyba nie.
Przedstawione wskazówki są drogowskazem dla tych, którym zagadnienie, jak zrobić logo firmy, spędza sen z powiek. Czy skoro tak jest, to lepiej pójść na skróty? Może zrobić logo w kreatorze? No chyba nie. Przypomnijmy sobie najprostsze założenie logo – to charakterystyczny dla firmy znak graficzny. To już nam daje do myślenia. Co zatem spotkamy w kreatorze? Najczęściej te same powielane schematy i szablony. Wyzwaniem zatem będzie stworzenie uniwersalnego i ponadczasowego logo, które jest zupełnie czymś nowym. Jeśli nawet uda nam się zaprojektować coś ciekawego, możemy poczuć się ograniczeni bezpłatną wersją i wymaganiem zapłaty, żeby móc zrobić coś więcej – np. skorzystać z większej funkcjonalności. Kreator ma też dwie zasadnicze wady. Pierwszą z nich jest brak możliwości stworzenia księgi znaku do logo. Przez to nie zbudujemy dokumentu, w którym znajdą się zasady wykorzystania znaku, a także niedozwolone zabiegi. Drugą wadą jest problem z uzyskaniem wersji wektorowej pliku, co rodzi problemy z późniejszym jego zastosowaniem w materiałach tworzonych na potrzeby internetu oraz drukowanych. Czy zatem tworzenie w kreatorze jest złe? Nie, o ile mówimy o prostych projektach. Jest on bardzo wygodnym i szybkim narzędziem. Jeśli jednak mamy zamiar tworzyć grafikę, która ma być kluczowa dla firmy, to kreator nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Logo w studiu graficznym? Zdecydowanie!
Jak zrobić logo firmy? Ale takie, żeby faktycznie było dobre i skuteczne? Zlecić je studiu graficznemu. Dlaczego? Przecież to kosztuje? Nie oszukujmy się – wszystko kosztuje. Tylko na logo trzeba spojrzeć z całkowicie innej perspektywy. Owszem, wydajemy na nie pieniądze. Jednak ten koszt ponosimy raz. Logo za to pracuje dla naszej firmy przez wiele lat i zarabia większe pieniądze niż my, przeznaczyliśmy na jego stworzenie. Poza tym projekt, który wykona studio, będzie rozpatrywany w wielu kategoriach, a zwłaszcza marketingowych. Otrzymamy więc logo, które będzie skutecznie dla nas pracować i wyróżniać markę, budując jej profesjonalny wizerunek.
Podsumowanie
Aby logo było skuteczne dla firmy, musi być naprawdę dobre. Co przez to można rozumieć? Powinno być proste, czyli łatwe do zrozumienia i zapamiętania. Nie powinno przedstawiać feerii kolorów, ani bogatego zbioru typografii. Podchodzimy do jego tworzenia z umiarem zasobów, ale pełnią wartości. Dbamy o uniwersalność oraz ponadczasowość. Staramy się stworzyć projekt logo, który nie będzie kopią czegoś znanego i istniejącego już na branżowym rynku. Wystrzegamy się tworzenia go w kreatorze, a powierzamy sprawdzonemu zespołowi studia graficznego. Dlaczego? Bo tylko dobrze zaprojektowane logo, uwzględniające różne aspekty marketingowo psychologiczne, jest efektywne. Wyróżnia markę i buduje zaufanie do niej. Wreszcie – wspomaga procesy sprzedażowe, więc powinniśmy je potraktować jako inwestycję w przyszłość firmy i jej sukcesy.