Key visual – co to jest?

Czas czytania: ok. 7 minut

Mniejsze i większe przedsiębiorstwa komunikują się z odbiorcami za pośrednictwem grafik. Przy czym ważne jest, aby charakteryzowały się one spójnością, która jednocześnie nawiązuje do brandu oraz wyróżnia spośród konkurencji. Osiągnąć ją można poprzez stworzenie key visual. Jest on istotnym elementem graficznym, często traktowanym na równi z logo. Opowiemy Ci o key visual w tym artykule, dlatego zapraszamy do jego lektury!

Bardzo często przedsiębiorcy zastanawiają się, od czego zacząć budowę komunikacji z potencjalnymi klientami. Logo jest naturalnym pierwszym wyborem. To symbol, który umieszczany jest w większości publikowanych materiałów – czy to w formie cyfrowej, czy też drukowanej. Musimy jednak przyznać, że logo nie jest jedynym ważnym elementem graficznym, który ma wpływ na branding. Budowanie wizerunku marki poprzez kreowanie go w świadomości odbiorców to istotny proces dla każdej firmy. Warto zatem przeprowadzić go w taki sposób, aby klienci zapamiętali poszczególne elementy graficzne i łatwo je rozpoznawali nawet wtedy, gdy w publikowanych materiałach nie pojawia się logo lub nazwa przedsiębiorstwa.

Sprawdź także: Branding – co to jest

Co to jest key visual?

We wspomnianym wyżej wyróżnieniu marki pomaga stworzenie key visual. Prace projektowe nad nim powinniśmy przeprowadzić, zanim firma rozpocznie proces budowania komunikacji i relacji z odbiorcami. Key visual jest szczególnym motywem graficznym, który powtarzany jest w projektach, a jednocześnie stanowi punkt wyjścia do ich stworzenia. Definicja ta możne po części kojarzyć z się z logo, ponieważ rola symbolu jest podobna. Tylko key visual może pojawiać się w publikowanych materiałach bez charakterystycznego dla marki symbolu. Co ciekawe, może on być również jednym ze składników logo.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Złoty podział w grafice. Na czym polegają boskie proporcje?

Po co projektować key visual?

Skoro key visual może odgrywać podobną rolę, jak logo, to pojawia się pytanie: po co go projektować? Przede wszystkim musimy zauważyć znaczącą rolę pomiędzy tymi dwoma elementami graficznymi. Logo jest symbolem firmy lub marki, który jest najważniejszy, chociaż nie musi zawsze pojawiać się w materiałach. Znak wprost wskazuje, kto stworzył dany produkt, przez co może być traktowany jako zbyt oczywisty. Z kolei key visual jest podstawą wszystkich projektów graficznych, która określa, jak powinny wyglądać i co zawierać. Jest punktem wyjścia do ich stworzenia, a zarazem powtarzalnym motywem, budującym spójność przekazu.

Key visual może być wykorzystywany częściej niż logo. Już po nim odbiorcy mogą domyślić się, jaka marka odpowiada za dany komunikat – zarówno publikowany w internecie, jak i widoczny w przestrzeni publicznej, np. jako oznakowanie samochodów. Dzięki temu, że firma posiada swój key visual, łatwiej jest zaprojektować kolejne materiały graficzne, zachowując ich tożsamość i spójność.

Przeczytaj także: Co to jest rebranding?

O czym pamiętać projektując key visual?

Key visual jest wykorzystywany przez firmy do większości projektów graficznych. Przyjmują one formę m.in. ulotek, banerów, oklejenia pojazdów i siedziby firmy, plakatów, postów w mediach społecznościowych. Musimy zatem pamiętać, aby tworząc key visual zadbać o jego szczegółową charakterystykę, która pomoże w jego wykorzystaniu i kreowaniu kolejnych projektów.

Elementy, które są istotne w tworzeniu key visual to:

  • układ grafiki,
  • typografia,
  • kolorystyka,
  • dodatkowe grafiki oraz ich relacja z key visual.

Jaki powinien być key visual?

Powtarzalny motyw graficzny, jakim jest key visual powinien wyróżniać publikowane materiały, a jednocześnie zwracać uwagę na ich spójność. Bardzo ważne, abyśmy pamiętali, że ma on do odegrania istotną rolę w brandingu. Dlatego też key visual powinien być:

  • indywidualny, czyli niepowtarzalny, jedyny w swoim rodzaju i wykorzystywany tylko przez jedną markę,
  • zrozumiały, aby odbiorcy mogli wprost odczytać wartości lub idee, które przekazuje, a także rozpoznać brand, jaki za nim stoi,
  • uniwersalny, czyli możliwy do wykorzystania w internecie, jak i materiałach drukowanych, a także video.

Zobacz również: Jak zrobić logo firmy?

Key visual – przykłady

Wiemy już, co to jest key visual oraz dlaczego warto go projektować. Jak więc wykorzystały ten powtarzalny motyw graficzny inne firmy? Do bardzo znanych przykładów zastosowania key visual możemy zaliczyć m.in.:

  • markę Play i jej charakterystyczny fioletowy kolor, który pojawia się we wszystkich materiałach. Warto w tym przypadku wspomnieć o elemencie graficznym, jakim jest „żelek” wykorzystywany w wielu wariantach.
  • markę PZU oraz jej błękitny kolor, a także 2 łuki zaczerpnięte z logo,
  • markę Heineken i gwiazdę, która jednocześnie stanowi logo,
  • markę Coca-Cola oraz powszechnie stosowany przez nią kolor czerwony, który mocno wyrył się w świadomości odbiorców i jednoznacznie kojarzy się z firmą produkującą napoje,
  • markę Heyah i wykorzystywaną przez nią czerwoną łapę.

Przeczytaj także: Co powinna klientowi mówić Twoja wizytówka?

Play

PZU

Heineken

Coca-Cola

Heyah

Key visual, czyli istotny element w budowaniu marki

Key visual jest bardzo ważny w procesie brandingu. Wspólnie z logo odgrywają istotną rolę w budowaniu wizerunku marki. Key visual jest motywem przewodnim, którego celem jest zachowanie spójności w projektach graficznych, a jednocześnie pozostawanie w świadomości odbiorców i nawiązywanie do firmy. Warto zatem go zaprojektować i opierać na nim komunikację z aktualnymi oraz potencjalnymi klientami, którzy będą mogli w łatwy sposób połączyć publikowane materiały graficzne z marką, co zachęci ich do skorzystania z oferty.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 1

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor: