Logo a logotyp. Sprawdź, jakie są różnice?

Czas czytania: ok. 6 minut

Wyróżnikiem każdej marki jest jej charakterystyczny symbol graficzny. Często jednak pojawia się wątpliwość, jakie są różnice między logo a logotypem. Firmy bowiem wykorzystują różne formy wyróżnienia swoich marek na tle innych. Postaramy się zatem rozprawić z problemem oraz wyjaśnić co to jest logo, logotyp i czym się od siebie różnią.

Komunikacja marek z klientami odbywa się za pośrednictwem różnych form przekazu. Bez względu jednak na to, czy są one publikowane w internecie, czy offline, wykorzystuje się w nich symbol graficzny identyfikujący firmę. Pojawia się on na stronie internetowej marki, na jej ulotkach, opakowaniach produktów, ofertach, wizytówkach pracowników. Opatrzone są nim również auta służbowe i siedziba firmy. Ten symbol wyróżnia markę spośród innych, a także budzi skojarzenia. W zależności od tego, jaką formę przybiera ten charakterystyczny element, mówimy o logo lub o logotypie. Różnice między nimi są znaczące, ale bardzo często pojęcia te są mylone. Postaramy się zatem przybliżyć temat logo i logotypu. 

Budowa logo

Nasze rozwiązywanie problemu rozpoczynamy od wyjaśnienia pojęcia logo. Posłużymy się tutaj przykładem dla lepszego zrozumienia, aniżeli przekazywaniem kolejnej regułki. Poruszając się po sklepie, na półkach dostrzegamy te same produkty. Na pierwszy rzut oka różnią się od siebie opakowaniem. Kiedy im się dokładnie przyjrzymy, to zauważymy, że każdy produkt zrobiła inna firma. Żeby odróżnić je od siebie, a jednocześnie podkreślić, że pochodzą od innych producentów, stosuje się charakterystyczny dla marki symbol graficzny. To właśnie logo. Odgrywa ono bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu każdej firmy. Jak wspomnieliśmy, wraz z opakowaniem wyróżnia produkt pośród innych, ten sam zabieg wykonuje w stosunku marki. Logo przywołuje skojarzenia z konkretną firmą, budzi w odbiorcach emocje. Przyjmuje ono różne formy: 

  • logotypu (Coca-Cola, Dell, Samsung), 
  • monogramu (Luis Vuitton, Chanel, Volkswagen), 
  • znaku graficznego (Apple, Puma, Shell), 
  • glifu (McDonald’s, Facebook, Honda), 
  • znaku abstrakcyjnego i symbolicznego (Nike, Audi, Mercedes-Benz), 
  • emblematu (Chivas Regal, Liverpool F.C., Harley Davidson), 
  • postaci (KFC, Pringels, Michelin). 

Logo składa się z trzech zasadniczych elementów: sygnetu, tagline (claimu) oraz wspomnianego już logotypu. Pierwszy składnik, czyli sygnet, to znak graficzny, który możemy określać również jako symbol. Jest on najbardziej charakterystycznym nawiązaniem do marki. Z tego też powodu często można spotkać w komunikacji marki logo jedynie w postaci sygnetu. Taka sytuacja dotyczy marek, które są już bardzo dobrze znane odbiorcom, a na widok sygnetu w mig rozpoznają czyje to logo. Za przykład mogą nam posłużyć marki takie jak Apple czy Puma. 

Kolejnym elementem, z którego składa się logo, jest tagline (claim). To slogan zbudowany z kilku słów. Stanowią one motto, którym kieruje się firma. Może to być także cel wyznaczony marce. 

Ostatnim komponentem logo jest logotyp. Omówimy go w dalszej części artykułu. 

Co to jest logotyp?

Jak już wspomnieliśmy wyżej, logotyp jest jednym ze składników logo. To jego element typograficzny, czyli pisany. Jednocześnie jest on na tyle charakterystyczny, że stał się chętnie wykorzystywany przez marki bez dodatkowych elementów logo, czyli sygnetu i tagline. Tutaj też najwyraźniej widać, jaka jest różnica między logo firmy a logotypem. Ten drugi stanowi bowiem jedynie tekstową prezentację nazwy marki, pierwszy zaś składa się z kilku elementów. Wykorzystanie logotypu możemy zaobserwować na przykładzie marek Google, Coca-Cola, Samsung, czy też Reserved. 

Jak korzystać z logo i logotypu?

Wyróżnikiem marki może być zatem logo lub logotyp. Niezwykle ważne jest, aby wykorzystywać je w taki sposób, aby nie wpływać negatywnie na wizerunek firmy. Nie powinno się zatem:

  • rozciągać logo i logotypu,
  • stosowanie znaków w niskiej rozdzielczości,
  • usuwać istotnych elementów z logo i logotypu,
  • umieszczać dodatkowych rzeczy w polu ochronnym,
  • nanosić na niewłaściwe tło,
  • zmieniać kolorystyki. 

Żeby nie popełniać tego typu błędów, należy korzystać z księgi znaku stworzonej przez studio graficzne. To bardzo ważny dokument, który zawiera wszystkie zasady wykorzystania logo i logotypu. Wskazuje on jakie kolory zostały użyte do stworzenia logo i logotypu. Na jakich rodzajach tła prezentują się one najlepiej, a jakich powinno się unikać. Niezwykle istotną informacją jest także rodzaj fontu wybranego do stworzenia logotypu, jego wielkości oraz grubości. Z księgi znaku dowiemy się jaki obszar przeznaczono na pole ochronne, w którym nie powinno się umieszczać żadnych dodatkowych rzeczy. 

Podsumowanie

Charakterystycznym elementem wyróżniającym markę pośród innych jest znak graficzny. Wiedząc, jakie różnice zachodzą między logo i logotypem, jesteśmy w stanie określić, który z nich jest wykorzystywany przez firmę. Logo bowiem jest zbiorem kilku elementów, czyli sygnetu, logotypu oraz tagline. Sam logotyp stanowi prezentację graficzną nazwy marki w postaci typograficznej, czyli tekstowej. Wiele firm wykorzystuje w komunikacji logo różnego rodzaju, np. w formie monogramu lub glifu, a także sam logotyp.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *