Papier firmowy – co powinien zawierać?

Czas czytania: ok. 7 minut

Papier firmowy jest jednym z elementów identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Czy warto go posiadać? Czy decydować się na szablon, czy indywidualny projekt? Co powinien zawierać papier firmowy? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w niniejszym artykule. Zapraszamy!

Papier firmowy – czy jest potrzebny?

Mogłoby się wydawać, że firma może sobie poradzić bez specjalnej papeterii. Owszem, ale rezygnując z takiej możliwości, zaprzepaszcza się jedną z możliwości wyróżnienia na rynku. Tak naprawdę firma na każdym możliwym kroku powinna pokazywać swoją indywidualność. Konkurencja bowiem nie siedzi z założonymi rękami, tylko próbuje dogonić, prześcignąć, a następnie zostawić w tyle.

Stosowanie papieru firmowego to nie obowiązek, ale za to bardzo dobra praktyka. Taka, która pomaga w budowaniu świadomości marki wśród klientów oraz partnerów biznesowych. Dzięki papierowi firmowemu zwraca się uwagę na przedsiębiorstwo, a także przekazuje cenne informacje. Jeśli projekt jest odpowiednio przygotowany, to wzbudza on nawet emocje – niczym logo, czy genialne wizytówki.

Jeśli zatem ktokolwiek w przedsiębiorstwie pyta, czy papier firmowy jest potrzebny? Odpowiedź może być tylko jedna – zdecydowanie tak. Chyba że ktoś chce być odbierany jako firma, która nie dba o swój wizerunek. Ale Ty nie chcesz, prawda?

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Drukarnia – jak prawidłowo zamówić wydruk materiałów

Papier firmowy – co powinien zawierać?

Wiele firm w przypadku papeterii idzie na skróty. Tworzony jest bowiem plik w edytorze tekstu, który zawiera mnóstwo losowo ułożonych informacji. Korzystają z niego wszystkie osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie. Do projektu papieru firmowego trzeba jednak podejść trochę inaczej.

Logo

Pierwszym elementem, który powinien znaleźć się na papierze firmowym, jest logo. Dzięki niemu od razu wiadomo, kto jest nadawcą pisma wykorzystującego daną papeterię. Najczęściej logo umieszczane jest w lewym górnym rogu. To dobra praktyka – wręcz uniwersalna. Lecz czasami lepiej pójść o krok dalej. Logo może być umieszczone również na środku. W każdym bądź razie powinno być dobrze widoczne, aby bez spoglądania na treść oraz inne informacje, móc wywnioskować kto jest nadawcą pisma.

Przeczytaj także: Co to jest logo w krzywych?

Informacje kontaktowe

W znacznej części przypadków firmy stosują na papierze wszystkie możliwe informacje na temat przedsiębiorstwa. Adres siedziby, oddziałów, NIP, REGON, wszystkie możliwe adresy mailowe, do tego numery telefonów – w ten sposób powstaje zlepek danych, zajmujący mnóstwo miejsca. Jeśli nawet informacje te będą napisane fontem o mniejszym rozmiarze, to nadal będą kłopotliwe – nawet dla odbiorcy, ponieważ nie będzie wiedział z kim i jak się w końcu skontaktować.

Informacje kontaktowe na papierze firmowym powinny stanowić esencję danych. Warto również umieszczać dane dotyczące profili w mediach społecznościowych.

Tło

Bardzo dobrą praktyką jest umieszczanie tła na papierze firmowym. Trzeba jednak pamiętać, aby nie było ono przesadzone. Co ważne – musi nawiązywać do całej identyfikacji wizualnej firmy. Ponadto tło powinno być na tyle uniwersalne, aby dało się odczytać treść przekazywanych informacji oraz nie odciągało od niej wzroku.

Zobacz także: Jak mieszać kolory?

Papier firmowy – o czym jeszcze pamiętać?

Wykorzystywanie papieru firmowego w kontaktach z klientami oraz partnerami biznesowymi bardzo dobrze świadczy o przedsiębiorstwie. W ten sposób może budować wizerunek – podobnie, jak w przypadku wizytówki. Podczas projektowania papieru firmowego warto pamiętać o jeszcze kilku ważnych aspektach.

Papier firmowy nie jest typową reklamą

Wielokrotnie firmy do papieru podchodzą jako do kolejnej formy reklamy. Po części można się z tym zgodzić. Wszak promowana jest firma. Jednak umieszczanie na papierze firmowym haseł reklamowych związanych z jakimś produktem, czy też traktowanie go jak ulotki, to bardzo zły zabieg. Przedsiębiorstwo, które wykorzystuje taki papier, nie będzie traktowane poważne. W reklamie trzeba bowiem znać umiar.

Papier firmowy kolorowy wygląda lepiej niż czarno-biały

Do kolorów na papierze firmowym należy podejść, rozważając dwie kwestie. Po pierwsze, obecność barw jest znacznie lepsza niż czarno-białe elementy. Zlewają się one z treścią, przez co papier firmowy nie będzie w pełni realizować swojego celu. Po drugie, z ilością kolorów też nie można przesadzać – tak samo, jak w logo.

Przeczytaj także: Baner reklamowy, co to jest

Lepszy projekt indywidualny niż szablonowy

W sieci dostępnych jest mnóstwo wzorów papieru firmowego. Czy warto z nich korzystać? Wiadomo, że rozważając taką kwestię, bierze się pod uwagę finanse. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że koszt stworzenia indywidualnego projektu papieru firmowego jest inwestycją. Ona się zwróci w postaci sprzedanych produktów, nawiązanych współprac. 

Indywidualnie zaprojektowany papier firmowy jest w pełni zgodny z identyfikacją wizualną. Przedsiębiorstwo może więc w komunikacji z klientami oraz partnerami biznesowymi wykorzystywać podobnie wyglądające materiały. Będą one spójne, co jest ważne podczas procesu budowania wizerunku. W dodatku taki projekt będzie w pełni dopasowany do firmy. Będzie również unikalny – żadne inne przedsiębiorstwo, a zwłaszcza konkurencja, nie będzie posiadać takiego samego projektu, dzięki czemu można się wyróżnić na jej tle.

Podsumowanie

Papier firmowy stosowany jest w kontaktach z klientami, partnerami biznesowymi oraz instytucjami. Dzięki temu przedsiębiorstwo może wyróżnić się na rynku oraz na tle konkurencji. Indywidualny projekt papieru firmowego jest lepszym wyjściem niż korzystanie z ogólnie dostępnych szablonów. Przede wszystkim jest w pełni zgodny z identyfikacją wizualną, a także jest unikalny.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 4.3 / 5. Liczba ocen: 9

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Jedna odpowiedź do “Papier firmowy – co powinien zawierać?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *