Mimo rozwoju cyfrowych mediów, ulotki i plakaty są nadal najpopularniejszą formą reklamy. Otrzymujemy je w punktach handlowych, na ulicach, widzimy na słupach ogłoszeniowych, w witrynach sklepów, trafiają także do naszych skrzynek pocztowych. Popularne formaty ulotek oraz rozmiary plakatów pozwalają dotrzeć do odbiorców w atrakcyjny sposób z właściwą informacją.
Mogłoby się wydawać, że dostępność nośników cyfrowych spowoduje zanik najbardziej tradycyjnych i rozpowszechnionych form reklamowych, czyli ulotek i plakatów. Tak się jednak nie stało. Mają się one bardzo dobrze i nadal z dużą skutecznością spełniają swoje funkcje. Wystarczy przejść parę kroków po okolicy, aby znaleźć lub otrzymać ulotki, czy też zobaczyć plakaty. Stosowane w wielu branżach potrafią przynieść bardzo dobre efekty. Przy czym bardzo istotne jest dobranie odpowiednich formatów ulotek, a także rozmiarów plakatów, aby były wygodne, a jednocześnie zawierały odpowiednią ilość i jakość informacji.
Co to są ulotki?
Niewątpliwie każdy z nas miał styczność z ulotkami. To drukowana forma reklamy, ale wykorzystywana również w celach informacyjnych. Zawiera się na niej odpowiednią ilość tekstu oraz grafiki, które mają zaznajomić odbiorców z istotnymi z punktu widzenia działalności przedsiębiorstwa informacjami. Najczęściej wykorzystuje się ulotkę do dostarczenia wiadomości na temat najnowszej promocji w sklepie, czy też innym punkcie handlowo-usługowym, ale również oferty dewelopera, budującego mieszkania w najbliższej okolicy. Za jej pośrednictwem informuje się m.in. o nowo powstałym sklepie, banku, lokalu gastronomicznym, gabinecie okulistycznym czy też ośrodku zdrowia. Przy czym warto zauważyć, że w większości przypadków ulotka jest formą reklamy wykorzystywaną przez lokalnych przedsiębiorców. To często najszybsza i najbardziej efektywna metoda dotarcia do potencjalnych klientów. Ulotka pełni również formę wezwania do działania, z którym tak często spotykamy się w mediach cyfrowych.
Popularne formaty ulotek
Niezwykle ważne jest, aby stosować najbardziej sprawdzone, a zarazem popularne formaty ulotek. Zbyt duże będą niewygodne do czytania, a tym bardziej do ich przechowywania i kolportowania. Z kolei zbyt małe wymagać będą zminimalizowania ilości przekazywanych treści oraz grafik. Nie bez powodu najczęściej wybiera się rozmiar ulotki A6. To format, który pozwala na atrakcyjne zaprezentowanie informacji na dość dużej powierzchni, przy jednoczesnym zachowaniu wygody dla odbiorcy. Warto także zwrócić uwagę na możliwość wykorzystania obydwu stron ulotki, co jest bardziej efektowne, niż zadruk jednostronny. Dużą przestrzeń do zagospodarowania, a także pozytywny odbiór charakteryzuje również formaty składane. W formie złożonej ulotki prezentowana jest najczęściej esencja informacji bądź też intrygujący komunikat zachęcający do działania. Po jej rozłożeniu odbiorca otrzymuje szereg szczegółowych danych.
Do popularnych formatów ulotek zaliczamy:
- Ulotki standardowe:
- A3,
- A4,
- A5,
- A6,
- DL.
- Ulotki składane:
- A4 składana do A5,
- A3 składana do A4,
- 4xA4 składana do A4,
- 2xDL składana do DL,
- A4 składana do DL w Z,
- A4 składana do DL w C,
- 3xA4 składana do A4 w C,
- 3xA4 składana do A4 w Z,
- 3xA5 składana do A5 w C,
- 3xA5 składana do A5 w Z,
- 4xDL składana do DL,
- A5 składana do A6.
Co to jest plakat?
Inną równie popularną formą dotarcia do klienta jest plakat. Można je spotkać na słupach ogłoszeniowych, w witrynach sklepów, galerii handlowych, czy też wielu innych punktach usługowych. Stosuje się go również wewnątrz pomieszczeń, np. w poczekalniach. Plakat, dzięki swojemu formatowi i dostępności, dociera do szerokiego grona odbiorców. Jest wyrazisty, a odpowiednio zaprojektowany odzwierciedla się dużą efektywnością. Rozwiązanie, które dotychczas było popularne do informowania o nowych produkcjach kinowych, wystawach, koncertach czy też wydarzeniach, często jest wybierane do realizowania założeń marketingowych. Ten rodzaj grafiki użytkowej wykorzystuje się do promowania marek oraz ich produktów i usług. Podobnie jak ulotki, zachęcają odbiorców do określonego działania. Ciekawą formą są również plakaty dekoracyjne. Stanowią one ozdobę mieszkań, a nawet siedzib firm, wyrażając emocje, czy też prezentując sztukę nowoczesną.
Popularne rozmiary plakatów
Żeby plakat był skuteczną formą reklamową, musi być atrakcyjny, a także mieć odpowiedni rozmiar. W zależności od ilości miejsca dostępnego na jego powieszenie stosuje się różne jego wymiary.
Najpopularniejsze rozmiary plakatów:
- A0 ‒ 840 x 1180 mm
- A1 ‒ 594 x 841 mm,
- A2 ‒ 420 x 594 mm,
- A3 ‒ 297 x 420 mm,
- A4 ‒ 210 x 297 mm,
- A5 ‒ 148 x 210 mm,
- A6 ‒105 x 148 mm,
- A7 ‒ 74 x 105 mm,
- B0 ‒ 1000 x 1400 mm,
- B1 ‒ 680 x 980 mm,
- B2 ‒ 480 x 680 mm,
- B3 ‒ 340 x 480 mm,
- B4 ‒ 250 x 353 mm.
Podsumowanie
Ulotki oraz plakaty to nadal bardzo skuteczne formy reklamowe. Wykorzystywane są do informowania odbiorców o nowych promocjach, produktach, usługach, a także wydarzeniach. Popularne formaty ulotek i rozmiary plakatów pozwalają na stosowanie odpowiedniej ilości tekstu oraz grafiki, która podana w atrakcyjny sposób, przekłada się na skuteczność tych form reklamowych.