Projektowanie wizytówek – wytyczne (spady, format wizytówki itp)

Czas czytania: ok. 7 minut

Wizytówki świadczą o profesjonalnym podejściu do klientów. Można je wręczać na rozmaitych spotkaniach, czy to w biurze, sklepie, lokalu usługowym, czy też podczas rozmów biznesowych. Bywa, że firmy podejmują się projektowania wizytówek we własnym zakresie. Wtedy też pojawiają się wątpliwości, do jakich wytycznych się zastosować, aby wydruk przebiegł prawidłowo. Najważniejsze z nich zawarliśmy w tym artykule! Zapraszamy do lektury!

Wizytówka wczoraj, dziś i jutro – to nadal działa!

W relacjach z klientami oraz partnerami biznesowymi bardzo często przedsiębiorcy wykorzystują wizytówki. To najwygodniejszy i najszybszy sposób na przekazanie danych kontaktowych. Niewielka wizytówka mieści się w portfelu, wewnętrznej kieszeni teczki lub torby, a nawet marynarki. Można więc być zawsze przygotowanym na jej przekazanie właściwej osobie. Nawet jeśli większość wyznaje cyfrowy styl życia.

Przeczytaj także: Drukarnia – jak prawidłowo zamówić wydruk materiałów

Wizytówka jest nie tylko formą przekazywania kontaktu, ale również ważnym elementem procesu budowania wizerunku. Znajdują się na niej istotne informacje, jak numer telefonu, adres e-mail, adres strony internetowej, ale nie tylko. Na wizytówkach umieszczone zostaje również logo, które jest najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej firmy. W ten sposób można budować świadomość wizerunku przedsiębiorstwa wśród klientów oraz partnerów biznesowych – a to bardzo ważny proces w osiąganiu celów biznesowych i marketingowych.

Projektowanie wizytówek – o jakich wytycznych pamiętać?

Bardzo często przedsiębiorcy podejmują się samodzielnego zaprojektowania wizytówek. W sieci dostępnych jest wiele narzędzi, które to umożliwiają. Mowa o programach graficznych, jak i modnych kreatorach. Wtedy trzeba pamiętać o zachowaniu odpowiednich właściwości takiego projektu, aby był on możliwy do prawidłowego wydruku. Inaczej może nie zgadzać się format lub ucięte zostanie coś, co miało ogromne znaczenie dla całego projektu, np. logo lub fragment tekstowej informacji. Dlatego warto zapoznać się z poniższymi wytycznymi. Nawet gdy projektowanie wizytówek zostało zlecone jednej firmie, a wydrukiem zajmuje się inna.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Co to jest proof cyfrowy?

Formaty wizytówek

Na początku projektowania wizytówek trzeba pamiętać o wyborze właściwego formatu. Jak wspominaliśmy w poprzednich akapitach – są one niewielkie. Dla zachowania właściwego celu ich tworzenia oraz dystrybucji nie powinno się zwiększać ich formatu. Inaczej zamiast wizytówki powstanie mała ulotka. Jej zadanie w promowaniu firmy jest inne.

Najpopularniejsze formaty wizytówek to:

  • 90×50 mm,
  • 85×55 mm,
  • 90×55 mm.

Podajemy ich rozmiary w ujęciu poziomym. Jednak wizytówki mogą być również pionowe. To bardzo ciekawy zabieg, który jest stosowany przez wiele firm. Tym samym można wzbudzić jeszcze większe zainteresowanie potencjalnych klientów lub przyszłych partnerów biznesowych.

Zachowanie spadów

Zaprojektowane wizytówki przechodzą kilkuetapowy proces, aż będą w pełni gotowe do dystrybucji. Muszą zostać wydrukowane, a następnie wycięte. Aby to było możliwe, wykorzystuje się odpowiednie narzędzia, np. gilotyny. Jednak nie zawsze cięcie może przebiegać tak, jak byśmy tego chcieli. Zawsze istnieje drobny margines błędu, który może być popełniony. Wtedy też wizytówka będzie prezentować się niewłaściwie. Dlatego też, żeby uniknąć takich sytuacji, powinno się zastosować spady.

Spady w projekcie wizytówek to obszar, który znajduje się poza docelowymi liniami wyznaczającymi krawędzie. Jeśli zatem stosujemy kolorowe tło, a pominiemy wspomniany zabieg, to możliwe, że w wyniku cięcia obecne będą białe elementy. To samo dotyczy grafik, które będą przylegać do krawędzi. Dlatego też stosuje się spady 3 mm na każdym boku. Wtedy to możliwe jest stosowanie wymiarów projektu w ujęciu brutto (czyli ze spadami) oraz netto (bez spadów).

Przeczytaj także: Co to jest lakier wybiórczy?

Margines bezpieczeństwa

Jeśli zachowane zostaną spady, to już połowa sukcesu. Bardzo ważne są jeszcze marginesy bezpieczeństwa, nazywane również wewnętrznymi. Jak sama nazwa wskazuje, dotyczą one zachowania odpowiednich odległości od krawędzi netto projektu do najbliższego elementu graficznego. Stosując marginesy bezpieczeństwa, można uchronić wizytówkę przed odcięciem np. logo, fragmentu numeru telefonu, adresu mailowego, czy też QR Code. Odstęp ten powinien wynosić 3 mm z każdej strony.

Format pliku

Przesyłając plik do drukarni, warto jeszcze pamiętać o odpowiednim formacie pliku. W przeciwnym razie jakość może pozostawiać wiele do życzenia. Dlatego też drukarnie wymagają pliku wektorowego. Dzięki niemu powiększanie oraz zmniejszanie wizytówki nie spowoduje utraty jakości. Plik wektorowy można zapisać w postaci popularnego pliku .pdf.

Ponadto, warto pamiętać, że wysyłając plik do drukarni może ona posiadać swój profil kolorystyczny, a zatem trzeba będzie do niego dostosować pliki. Równie ważną kwestią jest umieszczanie zdjęć nieprzekraczających rozdzielczości 300dpi. Jeśli wartość ta zostanie przekroczona, należy ją dostosować.

Sprawdź także: Co powinna klientowi mówić Twoja wizytówka?

Podsumowanie

Podczas projektowania wizytówek należy pamiętać, że następnym etapem jest ich wydrukowanie. Żeby przebiegło ono bez nieprzyjemnych niespodzianek, warto pamiętać o kilku ważnych wytycznych. Przede wszystkim o wybraniu właściwego formatu wizytówek. Istotne jest również stosowanie spadów oraz marginesów bezpieczeństwa (wewnętrznych). Wtedy podczas wycinania nie zostaną naruszone istotne elementy graficzne, a także nie będą widoczne białe krawędzie papieru, jeśli tło wizytówki jest innego koloru.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 4.9 / 5. Liczba ocen: 7

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Jedna odpowiedź do “Projektowanie wizytówek – wytyczne (spady, format wizytówki itp)”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *