Projekty graficzne potrafią wyrażać więcej niż słowa. Stąd tak duże zapotrzebowanie na ich powstawanie. Zwłaszcza teraz, gdy komunikacja marketingowa firm, odbywa się głównie za pośrednictwem internetu. Chcąc zatem zaoszczędzić czasu oraz pieniędzy, wiele osób decyduje się na korzystanie z kreatorów graficznych. Czy to zawsze dobre rozwiązanie? Sprawdźmy!
Chcąc nadać profesjonalnego charakteru dokumentom wychodzącym z firmy, tworzy się wcześniej ich projekty graficzne. Podobnie, kiedy na profilu marki w mediach społecznościowych ukazać ma się angażujący wpis. To tylko dwa przykłady, ale jest ich o wiele więcej. Możemy zatem zauważyć, że podstawą wszelkiej komunikacji, czy to w internecie, czy poza nim, jest oprawa graficzna. Dlaczego to takie ważne? Otóż obraz przekazuje odbiorcy o wiele bardziej skumulowany ładunek emocjonalny. Sprawia, że komunikaty bardziej nas angażują. To z kolei powoduje wzrost zainteresowania projektami graficznymi. Jednak firmy czy też osoby prywatne nie zawsze zwracają się o ich wykonanie do studia graficznego, ale korzystają z kreatorów. Zastanówmy się zatem, czy lepiej wybrać projekt graficzny z kreatora, czy stworzony przez studio.
Co to jest kreator graficzny?
Popyt na wszelkiego rodzaju projekty graficzne spowodował wysyp narzędzi, zwanymi kreatorami. Są to niewielkie programy, w większości online’owe, czyli dostępne w przeglądarce internetowej. Nie trzeba pobierać żadnego pakietu instalacyjnego, a tym samym tracić czas i miejsce na dysku komputera.
Kreatory wymagają założenia konta użytkownika, w zamian za co otrzymuje on dostęp do narzędzi graficznych. Umożliwia to również wykonywanie pracy na innym komputerze, wystarczy zalogować się na swoje konto np. z domu. Do konta użytkownika przypisane zostają stworzone przez niego projekty, które w przyszłości może także pobierać i drukować.
Popularne kreatory grafiki pozwalają na stworzenie obrazów o różnych rozmiarach. Często mają przygotowane najpopularniejsze z nich przeznaczone np. do profili w mediach społecznościowych, wizytówek, a nawet logo. Tym samym nie jest konieczne sprawdzanie jaką wielkość powinien mieć obrazek w tle profilu marki na Facebooku, Twitterze, czy też LinkedInie.
Konta użytkowników w większości są bezpłatne. Umożliwiają one dostęp do podstawowej grupy narzędzi, a także gotowych szablonów. Jednak chcąc uzyskać bardziej zaawansowane możliwości, trzeba ponieść stosowną opłatę. Przeważnie kreatory graficzne funkcjonują w modelu subskrypcyjnym. Za uiszczanie miesięcznej należności otrzymujemy dostęp do większej bazy narzędzi, a także szablonów.
W większości przypadków droga do stworzenia projektu za pomocą kreatora jest taka sama. Rozpoczyna się od wyboru typu projektu, np. reklamy na Facebooku. Dzięki temu przypisana zostaje odpowiednia rozdzielczość. Następnie użytkownik przenoszony jest do okna edycji. Tam proponuje się mu skorzystanie z szablonów posegregowanych według kategorii tematycznych. Po wyborze któregoś z nich przenoszony jest on na projekt. Użytkownik może zmienić widniejącą na nim treść, kolory, a także niektóre szczegóły. Po zakończeniu swojej pracy wystarczy, że z menu wybierze pobranie pliku na dysk.
Zalety kreatorów graficznych
Kreatory grafiki są coraz bardziej popularne. Zwłaszcza teraz, gdy liczy się czas poświęcony na stworzenie projektu.
Prostota obsługi
Niewątpliwą zaletą kreatorów grafiki jest prostota ich obsługi. Interfejsy są intuicyjne i nie powinny sprawiać problemów większości osób, które nie miały styczności z żadnym programem graficznym. Sprawiają, że tworzenie projektów jest o wiele prostsze, a także szybsze. Wszystkie narzędzia są łatwo dostępne, a przypomnę, że korzystamy z nich za pośrednictwem najzwyklejszej przeglądarki internetowej.
Dostępne szablony
Kreatory dysponują dużą bazą gotowych szablonów. Znajdziemy wśród nich projekty wizytówek, zaproszeń, banerów reklamowych, grafik do mediów społecznościowych, a nawet logo. Tym samym użytkownicy nie są skazani na wymyślanie czegoś od nowa, mogą skorzystać z któregoś szablonu.
Bezpłatne narzędzia
Za korzystaniem z tego typu rozwiązań przemawia ich cena. Większość z nich oferuje darmowe konta użytkownikom. Nie ma konieczności płacenia za dostęp, jeśli chce się korzystać z podstawowych narzędzi i dostępu do szablonów. W efekcie za darmo możemy stworzyć np. logo.
Powyższe zalety sprawiają, że tego typu narzędzia są bardzo popularne wśród osób, które nie są grafikami gotowymi poświęcać kilka godzin na stworzenie odpowiedniego projektu. Ich przewagą jest wspomniany czas, prostota obsługi i dostęp do szablonów. Dlatego też rodzą się pytania, czy kreatory grafiki są dla wszystkich? Czy każdy powinien z nich korzystać, czy lepiej zdecydować się na projekt wykonany przez studio graficzne?
Wady kreatorów graficznych
Jak każde rozwiązanie, kreatory graficzne oprócz zalet, mają swoje wady. Warto się z nimi zapoznać, niektóre bowiem mogą zaważyć na podjęciu decyzji, czy w ogóle korzystać z takiego sposobu tworzenia projektów graficznych.
Chcesz więcej możliwości? Zapłać!
Co prawda podstawowy zestaw narzędzi w kreatorach grafiki dostępny jest bezpłatnie. Warto przy tym zauważyć, że to okrojona wersja możliwości. Przeważnie darmowe konta nie pozwalają użytkownikom na pobieranie grafik z transparentnym tłem. Istotny jest również brak możliwości pobrania stworzonego projektu w wektorach. Żeby móc to zrobić, trzeba zapłacić. W płatnej wersji serwisów użytkownicy dostają o wiele więcej narzędzi, funkcji, a tym samym szablonów do wykorzystania.
Powtarzalność projektów
Bogaty zasób szablonów jest bardzo przydatny. Jednak nie każdy z nich wygląda na tyle ciekawie, aby mógł być wykorzystany. Dlatego też w internecie można znaleźć mnóstwo projektów stworzonych w kreatorach grafiki, które są bardzo do siebie podobne. Przez to brakuje im indywidualnego charakteru. Brak personalizacji projektów sprawia, że niekiedy konkurencyjne firmy mogą mieć takie same grafiki, różniące się jedynie logo i treścią. To w efekcie negatywnie wpływa na ich wizerunek.
Brak księgi znaku
Stworzone w ramach kreatorów graficznych logo może być ciekawe. Jednak ten sposób pozbawia firmę księgi znaku. Jest ona niezwykle ważna. W jej rozdziałach znajdują się bowiem informacje istotne z punktu widzenia wykorzystania logo. Znajdziemy w niej dane na temat kolorów, podane w różnych wartościach. Księga znaku podpowiada szczegóły dotyczące fontów, które zostały wykorzystane w logo. Ponadto w dokumencie umieszczone są wskazówki na temat prawidłowego oraz niewłaściwego umieszczania logo w innych projektach graficznych. Kreatory grafiki nie stworzą za użytkownika takiego dokumentu, co skutkować może złym wykorzystaniem logo w przyszłości. To ponownie zagrożenie dla profesjonalnego profilu, do jakiego dąży marka.
Problemy z przygotowaniem do druku
Często chcemy, aby stworzone projekty w kreatorze graficznym trafiły do druku. Kreatory graficzne nie pozwalają na odpowiednie przygotowanie pliku wymaganego przez drukarnię. To powoduje niepotrzebne przesuwanie w czasie wydruku. Przygotowanie projektu do druku wymaga przerobienia pliku z kreatora graficznego na format wektorowy. To pozwoli na prawidłowe ustawienie spadów, zmianę tekstu na krzywe, a także trybu kolorów na CMYK. Niestety kreatory nie posiadają takich zaawansowanych ustawień wydruku. Umożliwiają pewne działania z tym związane, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Kreator graficzny nie pozwoli także na przygotowanie niestandardowych wydruków. Mamy tu na myśli brak możliwości projektowania obszarów roboczych z lakierem UV, złoceniami, czy tłoczeniami. Co więcej, nie pozwalają na tworzenie projektów z wykorzystaniem palety kolorów pantone.
Projekt graficzny z kreatora czy stworzony przez studio graficzne?
Tworzenie projektów za pomocą kreatorów grafiki ma zarówno swoje zalety, jak i wady. Z jednej strony mówimy o narzędziu prostym w obsłudze, które nie powinno nikomu sprawiać trudności. Jest ono również przeważnie darmowe. Z drugiej jednak strony bogactwo szablonów nie do końca się sprawdza. Pojawiać się mogą projekty, nawet konkurencyjnych firm, które będą wyglądać niemal identycznie. Co zatem wybrać? Projekt graficzny z kreatora czy stworzony przez studio? To zależy. O ile do nieskomplikowanych grafik można wykorzystywać kreatory, o tyle zaawansowane projekty będą lepiej zrealizowane przez studio graficzne. Kreatory nie są wymagające, tak samo jak grafiki tworzone za ich pomocą. Inaczej sprawa wygląda, kiedy istnieje konieczność zaprojektowania niepowtarzalnego logo oraz całej identyfikacji wizualnej dla firmy. Wtedy zadanie warto powierzyć profesjonalnemu grafikowi.