Projektowanie graficzne materiałów cyfrowych oraz drukowanych wymaga znajomości typografii. Wiedząc, jak stosować zgodne z nią zabiegi, możemy stworzyć interfejsy stron internetowych, ulotki, banery, wizytówki w taki sposób, aby jeszcze bardziej przyciągać potencjalnych klientów. Tylko, co to jest typografia? Jak się ją stosuje? Wiedzę taką zyskasz, kiedy przeczytasz ten tekst.
Co to jest typografia?
O typografii możemy mówić w dwojaki sposób, stosując zarówno szerokie, jak i wąskie wyjaśnienie tego pojęcia. Na potrzeby tego artykułu przytoczymy obydwa warianty. Typografia w wąskim ujęciu, jest przede wszystkim związana z liternictwem. Odpowiada za stosowanie liter w projektowaniu graficznym, a zatem za ich krój, wielkość oraz kolor. Jeśli jednak spojrzymy na typografię w szerszym ujęciu, zauważymy, że to również tworzenie układów tekstów w połączeniu z ilustracjami oraz innymi elementami.
Przeczytaj także: Co to jest logo w krzywych?
Dlaczego typografia w projektowaniu jest ważna?
Bywa, że wiele osób nie przywiązuje wagi do typografii. No dobrze, może to za dużo powiedziane. Nie skupia się na wszystkich jej zasadach, które mają ogromne znaczenie. Typografia w projektowaniu odgrywa pierwszoplanową rolę. Wiadomo, „Content is a king”, ale bez odpowiedniego podejścia do jego warstwy wizualnej, nie spowoduje żadnego oczekiwanego efektu.
Typografia pomaga bowiem zapanować nad tym, jak wyglądają treści. Czy to na stronie internetowej, na blogu, czy też na materiałach drukowanych takich jak: ulotki, plakaty, banery, wizytówki. Typografia odpowiada zatem za to, jak wyglądają teksty, ale także i komunikaty. Jaki mają krój, czy mają odpowiednią wielkość, czy zachowane są między literami właściwe odległości. Wszystkie te zabiegi uwydatniają jakość treści oraz wspomagają proces zapoznawania z nią. Co więcej, zachęcają do jej przeczytania. Dlatego też typografia jest bardzo ważna w projektowaniu graficznym – nawet najmniejszych materiałów (np. wizytówek).
Ten artykuł też Cię może zainteresować: Drukarnia – jak prawidłowo zamówić wydruk materiałów
Odwieczne pytanie: font czy czcionka?
Pisząc o typografii, nie możemy nie odnieść się do wielokrotnie zadawanego pytania, zarówno przez klientów studia graficznego, jak i osób, które zaczynają się interesować tematem. To w końcu jak – font czy czcionka? Odpowiedź może być tylko jedna – stosujemy te pojęcia wymiennie. Dlaczego? Otóż czasy się zmieniły, może nie jest to odkrywcze, ale prawdziwe. Czcionka to metalowy klocek, na którym jest wytłoczona litera. Był on wykorzystywany w drukarstwie. Z kolei font to elektroniczna wersja czcionek – pliki, które zawierają wszelkie informacje na temat kroju. W związku z tym, że obydwa pojęcia są powszechnie wykorzystywane, a dziś raczej bliżej nam do cyfrowego świata, to możemy je stosować zamiennie. Dzięki temu nie tworzymy niepotrzebnych niedomówień, które mogą spowodować dalsze niezrozumienia. Poza tym tak też jest łatwiej rozmawiać o projektach graficznych bez dodatkowego skomplikowania.
Zobacz także: Jak mieszać kolory?
Krój pisma, czyli szeryfowy i bezszeryfowy
Wychodząc od zdefiniowania czcionki, musimy wspomnieć również o kroju pisma. Jest on jedną ze składowych typografii. Krój pisma zawiera w sobie zestaw wszystkich cech graficznych odnoszących się do danego kompletu znaków. Najprościej możemy je zauważyć w edytorze tekstu. Bez względu na to, czy jest on instalowany na komputerze, czy też wykorzystywany online. Zawsze zawiera w sobie możliwość zmiany kroju pisma, np. z popularnego Times New Roman na Arial. Tu jednak musimy wyróżnić dodatkowo ich rodzaje.
Najczęściej wykorzystywanymi rodzajami krojów pisma są:
- krój szeryfowy, czyli serif – w którym stosuje się elementy ozdobne;
- krój bezszeryfowy, czyli sans serif – w którym nie znajdziemy ozdobników, a raczej proste formy, które bardzo łatwo się czyta.
Przeczytaj także: Baner reklamowy, co to jest
O czym pamiętać, aby stosowanie typografii miało sens?
Wykorzystując w projektowaniu graficznym zasady typografii, możemy uzyskać rzeczywiście pożądany efekt. Nie tylko pod względem wizualnym, ale też związany z celami marketingowymi oraz biznesowymi. Dlatego stosując typografię, musimy pamiętać o kilku ważnych kwestiach.
- Rozmiar czcionki – w zależności od projektu stosujemy różne wielkości fontów, aby były one w pełni czytelne, a jednocześnie odnosiły się do kluczowych elementów treści, czy też samej grafiki.
- Kontrast – chcemy zapewniać maksimum czytelności każdej treści, dlatego wykorzystujemy kolory kontrastujące ze sobą – tekst nie powinien się zlewać z tłem, na którym został umieszczony.
- Odległość między wersami – kolejnym punktem, który wpływa na czytelność tekstu, jest odległość między wersami. Treść, gdzie wyrazy nachodzą na siebie lub są zbyt blisko, odpycha. Nie da się jej wygodnie przeczytać, a takie próby powodują zmęczenie.
- Długość wersów – wszyscy coraz częściej przekonujemy się o tym, że nie czytamy – skanujemy treść w poszukiwaniu interesujących nas informacji lub fragmentów. Dlatego w typografii zwraca się uwagę na długość wersów. Muszą być one na tyle krótkie, aby odbiorca chciał się z nimi zapoznać – stosujemy więc kilkuzdaniowe akapity zamiast ścian tekstu.
- Odstęp pomiędzy literami – niezwykle ważnym w typografii zabiegiem jest zachowanie przez nas odstępów pomiędzy poszczególnymi literami. To również istotna kwestia z perspektywy dostępności treści oraz czytelności.
- Zachowanie struktury treści – szczególnie przy artykułach blogowych istotne jest budowanie struktury tekstu, czyli stosowanie nagłówków.
Ten artykuł też Cię może zainteresować: Jak zaprojektować wizytówki?
Podsumowanie
Typografia w projektowaniu graficznym to coś, czego nie możemy lekceważyć. Dzięki stosowaniu zasad związanych z literami, a idąc dalej – krojem pisma, możemy stworzyć angażujące treści – nie tylko pod względem ich merytorycznej zawartości, czy też formy językowej.