Kolor odgrywa bardzo ważną rolę w codziennym życiu. Tak samo w projektach graficznych tworzonych na rzecz działań marketingowych. Kolor wzbudza pozytywne, jak i negatywne emocje, kiedy jest źle dobrany bądź użyty. Stąd też istotne jest znaczenie kolorów w projektach graficznych.
O kolorach zaczynamy dyskusję, już będąc dziećmi. Uczymy się je rozpoznawać, a z czasem śmiało stwierdzamy, które lubimy najbardziej. Otaczają nas one każdego dnia i we wszystkim, co robimy. Wybieramy ubrania w kolorach, które lubimy i w których czujemy się dobrze. Tak samo z przedmiotami codziennego użytku, czy też sprzętem technologicznym. Producenci oferują nam smartfony czy też laptopy w różnych kolorach, a my wybieramy te, które nam dobrze się kojarzą. Nie inaczej jest w projektowaniu graficznym. Studio tworząc kolejne projekty, dobiera takie kolory, które będą pozytywnie oddziaływać na odbiorców, a w efekcie doprowadzą do konwersji. Nie bez znaczenia są zatem te, których używamy na co dzień, a także w projektach graficznych.
Psychologia kolorów
Znaczenie kolorów jest tematem, którym zajmuje się psychologia. Dzięki temu wiemy, że wpływają one na naszą psychikę. Psychologia kolorów wskazuje, że przyciągają one nas do jakiegoś przedmiotu lub wręcz odpychają. Odgrywają zatem ważną rolę w projektowaniu graficznym na rzecz działań marketingowych. Odpowiednio dobrane pomagają w podjęciu decyzji zakupowych poprzez sugerowanie klientom określonych działań. Możemy zauważyć, że konsumenci, którzy czują więź z kolorem, są bardziej skłonni do zakupu przedmiotu w nim występującym, czy też skorzystania z firmy, w logo której się on znajduje. To często również element, który jest najbardziej dostrzegany w trakcie pierwszego kontaktu z logiem firmy, czy też produktem. Źle dobrany może spowodować negatywne skutki.
Koło barw
W projektowaniu graficznym dobór kolorów odgrywa najważniejszą rolę. Istotne jest także ich mieszanie. W tym celu powstało koło barw. To graficzny sposób wyjaśnienia, jak podstawowe kolory, czyli czerwony, żółty i niebieski mieszają się ze sobą i tworzą nowe. Możemy wyróżnić na nim kolory podstawowe, pochodne, dopełniające, a także złamane. Podstawowe już wymieniliśmy. Pochodne to takie, które powstały z połączenia podstawowych. Z kolei dopełniające umieszczone są po przeciwległej stronie koła. Ostatni zestaw, czyli złamane to efekt mieszania kolorów z wcześniej wymienionych grup. W dobieraniu kolorów pomocne może okazać się korzystanie ze specjalnie do tego przygotowanych narzędzi, jak np. Adobe Color. To darmowa usługa, która umożliwia komponowanie współgrających ze sobą kolorów, a także tworzenie własnych bibliotek.
Znaczenie kolorów w projektach graficznych
Psychologia kolorów jasno wskazuje, że każdy z nich wpływa na naszą podświadomość. Możemy zatem z koła barw wyróżnić kolory, które będą na nas oddziaływać pozytywnie lub negatywnie, a także kojarzyć się z odmiennymi cechami. Poznajmy zatem znaczenie kolorów wykorzystywanych w projektach graficznych i ich wpływ na odbiorców.
Kolor niebieski
Kolor niebieski jest bardzo popularny wśród wszelkich projektów graficznych. Jest on chętnie wybierany przez wiele firm, jak i osób prywatnych. Kojarzy się z wodą, więc z czymś stabilnym. Jednocześnie budzi wśród odbiorców zaufanie i pewność. Możemy zauważyć wykorzystanie niebieskiego koloru wśród takich marek jak: PZU, Kropla Beskidu, PayPal, Facebook, Twitter, Messenger.
Kolor czerwony
Najbardziej rzucającym się w oczy w projektach graficznych jest kolor czerwony. Kojarzy się on z miłością, ale także z działaniem, energią bądź ostrzeżeniem. Jego wykorzystanie bywa niekiedy dość ryzykowne, może przynieść inny skutek, niż się spodziewano. Jego wyrazistość wykorzystują firmy z wielu branż. Kolor czerwony możemy spotkać w markach: H&M, Coca-Cola, Canon, Orlen, Nescafe, Red Bull, Neonet.
Kolor zielony
Z naturą najbardziej kojarzy się kolor zielony. Wiąże się on również z ekologią, czystością, produktami wege, czy jedzeniem roślinnym oraz nadzieją. Co ciekawe, kojarzy się również z zaufaniem, a także bezpieczeństwem. Korzystają z niego takie marki jak: BNP Paribas, BOŚ Bank, Starbucks, Carslberg oraz Tymbark.
Kolor żółty
Radość, lato, słońce to skojarzenia z kolorem żółtym. Jednocześnie wiążę się z nim optymizm, a także energia, ale w mniejszym stopniu, niż w przypadku czerwonego. Kolor żółty może być słabo widoczny na białym tle, dlatego należy używać go z rozwagą. Umiejętnie wykorzystały go marki: Lipton, Ikea, McDonald’s, Inpost, a także RMF FM.
Kolor pomarańczowy
Kolor pomarańczowy wiąże się z pozytywnymi emocjami. Ponadto kojarzy się z dynamiką, pewnością, dążeniem do osiągania zamierzonych celów. Jest bardzo wyrazisty. Kolor pomarańczowy powstaje na skutek połączenia czerwonego oraz żółtego. Otrzymuje zatem część ich skojarzeń. Zauważamy go w logo marek: Orange, Allegro, CCC, Mastercard, Fanta.
Kolor czarny
Czarny to z kolei kolor ponadczasowy. Kojarzy się z elegancją oraz tajemniczością. Często jest wybierany jako synonim prestiżu. Czarny bardzo dobrze sprawdza się w minimalistycznych projektach. Spotkamy go w logo firm: Zara, Recman, Bershka, Sephora, Duka, Sinsay.
Kolor biały
Symbol czystości, czyli kolor biały również pojawia się w projektach graficznych. Kojarzy się on z neutralnym odbiorem. Najczęściej możemy go zobaczyć w połączeniu z innymi kolorami, dzięki czemu nadaje im wyraźniejszego charakteru.
O czym jeszcze pamiętać wybierając kolory dla projektów graficznych?
Tworząc projekty graficzne, warto zwrócić uwagę na nienadużywanie kolorów. Może to negatywnie wpływać na wizerunek firmy, której projekt dotyczy. Można takie zabiegi stosować jedynie wtedy, kiedy firma chce trafiać do grupy docelowej o niskim wieku, czyli dzieci. Możemy się tu posłużyć przykładem sklepów Smyk oraz 5. 10. 15. Jednocześnie należy pamiętać, że kolory kobiece to typowo pastelowe. Cieszą się one popularnością wśród salonów kosmetycznych, fryzjerskich, a także stylistek. Z kolei męskie kolory są bardziej wyraziste. Zaliczamy do nich niebieski, zielony i czarny.
To może Cię zainteresować: Nazwy kolorów w projektach graficznych
Podsumowanie
W projektowaniu graficznym ważną rolę odgrywa znaczenie kolorów. Psychologia wskazuje, że wpływają one na zachowania odbiorców. Zatem mogą przyciągać, jak i odpychać. Umiejętne ich wykorzystanie przyczynia się do zwiększenia zainteresowania daną firmą czy produktem. Tym samym dobór kolorów w projektach graficznych przełożyć się może na realizację celów marketingowych oraz biznesowych.