Brand Style Guide – co to jest i komu się przydaje?

Czas czytania: ok. 5 minut

Codzienna praca zespołów marketingowych oraz projektowych to m.in. przygotowanie komunikacji z odbiorcami. Pod względem wizualnym powinna ona cechować się spójnością. Wpływa ona bowiem na budowanie wizerunku firmy lub marki. W jej zachowaniu pomaga brand style guide, czyli zbiór zasad odnoszących się do stosowanych w komunikacji podstawowych elementów graficznych. W tym artykule przybliżymy Ci ten temat oraz udzielimy kilku wskazówek! Z nimi codzienna praca nad tworzeniem komunikatów dla odbiorców będzie znacznie łatwiejsza!

Brand style guide, czyli zbiór najważniejszych zasad

”Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – to popularne przysłowie odnosi się nie tylko do osób prywatnych, ale także firm. Powołuje się ono na pierwsze wrażenie, które jest niezwykle ważne. Firmy, które chcą budować swój pozytywny wizerunek wśród odbiorców, powinny więc pamiętać, że to, jakie wrażenia będą wywarte podczas pierwszego kontaktu, wpływają na przyszłość relacji marka – klient. Ważne zatem staje się zachowanie spójności wizualnej w komunikacji z odbiorcami. Bez względu na to, czy jest ona prowadzona głównie poprzez internet, czy też z wykorzystaniem materiałów drukowanych – nie powinna się od siebie różnić. Dzięki zachowaniu spójności wizualnej pomiędzy komunikatami odbiorcy są w stanie łatwiej i szybciej rozpoznać firmę, która chce im coś przekazać.

W przypadku małych firm lub zespołów, zachowanie takiej spójności nie stanowi zwykle problemu. Sytuacja ta zmienia się, gdy przedsiębiorstwo jest duże, a organizacja rozproszona. Wtedy zachowanie spójności wizualnej w komunikacji z klientami jest trudniejsze. Na szczęście są sposoby, które pomagają w rozwiązaniu takich problemów. Doskonałym przykładem jest brand style guide. To dokument, w którym określone są najważniejsze zasady stosowania kluczowych elementów graficznych w materiałach cyfrowych i drukowanych, które ostatecznie trafiają do klientów – obecnych i potencjalnych.

Przeczytaj także: Co to jest system identyfikacji wizualnej?

Dlaczego warto stosować brand style guide w swojej firmie?

Brand style guide porządkuje informacje na temat ważnych elementów identyfikacji wizualnej. Dokument ten staje się wręcz skróconą wersją istotnych danych, bez których ciężko zachować spójność podczas tworzenia kolejnych projektów graficznych i komunikatów. To jeden z powodów, dla których warto stosować brand style guide w swojej firmie.

Korzystanie z brand style guide wpływa pozytywnie na proces budowania wizerunku. Zachowując spójność w komunikacji, firma daje się łatwo rozpoznać i zapamiętać. Odbiorcy nie mają wątpliwości, kto przekazuje im dane informacje (np. przedstawia ofertę).

Brand style guide jest bardzo pomocny w nawiązywaniu współpracy ze studiem graficznym. Jeśli niezbędne są nowe projekty, które będą wykorzystywać istniejące już elementy identyfikacji wizualnej, to dokument przekaże najważniejsze informacje dotyczące ich stosowania. Tym samym uniknie się ewentualnych błędów oraz braku spójności.

Przygotowanie i wykorzystywanie brand style guide to znaczna oszczędność czasu. Nie trzeba go tracić na szukanie informacji po mailach, czy też rozbudowanych dokumentach. Dzięki stosowaniu brand style guide wiedza na temat zasad korzystania z elementów identyfikacji wizualnej nie jest zarezerwowana tylko dla wybranych, co zwiększa efektywność działań.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Czego nie można robić z logo? Oto 7 najważniejszych rad!

Z czego może składać się brand style guide?

Najprostszy brand style guide może być jednostronicowy. Nie musi to być rozbudowany dokument, w którym znajdzie się ściana tekstu lub zalew niezliczoną ilością informacji. Brand style guide powinien być czytelny, nieskomplikowany i w miarę krótki. Wszystko po to, aby w mgnieniu oka można było znaleźć najważniejsze informacje.

Biorąc pod uwagę powyższą zasadę, w brand style guide mogą znaleźć się informacje na temat:

  • logo – jego wariantów możliwych do wykorzystania, odstępów, jakie powinny być zachowane pomiędzy symbolem a innymi elementami,
  • kolorystyki – barw, jakie znajdują się w identyfikacji wizualnej,
  • typografii – nazw fontów, ich rozmiarów oraz zasad stosowania,
  • grafik – reguły ich wykorzystywania, w tym rodzaju ilustracji oraz ich rozmiarów,
  • zwrotów – powtarzalnych komunikatów stosowanych w materiałach cyfrowych i drukowanych.

Zobacz również: Projekty graficzne z kreatorów, czy indywidualny projekt?

Podsumowanie

Brand style guide traktuje się jako zbiór wskazówek dotyczących postępowania z kluczowymi elementami identyfikacji wizualnej. Korzystając z niego, zachowuje się spójność w tworzonych projektach graficznych. W ten sposób możliwe jest budowanie profesjonalnego wizerunku firmy i marki. Warto korzystać z brand style guide, aby nie popełniać błędów w komunikacji, zwłaszcza gdy organizacja przedsiębiorstwa jest rozproszona.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 0 / 5. Liczba ocen: 0

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor: