Kim jest franczyzobiorca?

Czas czytania: ok. 6 minut

Franczyza pomaga spełnić marzenie o własnym biznesie. Zwłaszcza w sytuacjach, gdy chce się skorzystać ze sprawdzonego pomysłu i działać pod znaną na szeroką skalę marką. Wtedy też w umowie, która określa szeroki zakres współpracy pomiędzy firmami, osoba korzystająca z udostępnionego jej modelu biznesowego, staje się franczyzobiorcą. Jaka jest jej dokładna rola? Jakie są zalety bycia franczyzobiorcą? Nie przegap tych ważnych informacji, które mogą pomóc Ci w zbudowaniu własnego biznesu pod szyldem rozpoznawalnej marki!

Czym jest franczyza?

Wielokrotnie podczas rozważań nad prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, utyka się w miejscu z uwagi na brak pomysłu oraz ewentualne związane z nim obawy. A jak się nie uda? Jak pomysł nie wypali? Jak wymyślić coś, co przyniesie zyski? To częste pytania przyszłych przedsiębiorców. Dlatego też tak popularna stała się franczyza. Jest ona modelem współpracy pomiędzy już działającym na dużą skalę biznesem a przedsiębiorcą, który chce działać pod szyldem znanej marki. Franczyza zakłada bowiem udostępnienie licencji na wykorzystanie logo, nazwy, identyfikacji wizualnej. Ponadto, w ramach takiej współpracy, rozpoznawalny biznes przekazuje know-how, dostęp do dostawców, a także produktów, a nawet pomoc prawną. Dzięki temu osoba, która podpisze stosowną umowę, może prowadzić swoją działalność gospodarczą, ale pojawiać się w przestrzeni publicznej jako znana marka.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Franczyza – co to jest?

Kim jest franczyzobiorca?

Umowa franczyzy podpisywana jest przez dwie strony. Buduje ona relacje pomiędzy franczyzodawcą oraz franczyzobiorcą. Obydwa te podmioty współpracują ze sobą, aby wspólnie osiągać cele, które przyniosą im zyski. Franczyzobiorcą jest przedsiębiorca, który na podstawie wspomnianej umowy, nabył licencję na korzystanie z identyfikacji wizualnej marki oraz jej sprawdzonego modelu biznesowego. Przy czym należy pamiętać, że z tego rozwiązania korzystają obydwie strony. Franczyzobiorca nie musi mieć nowego pomysłu na biznes oraz go testować. Może skorzystać z gotowego modelu, który został sprawdzony przez innych. Z kolei franczyzodawca zwiększa ilość punktów z szyldem swojej marki, docierając tym samym do coraz większego grona klientów. Buduje również w ten sposób swój wizerunek i rozpoznawalność.

Przeczytaj także: Jak wymyślić nazwę firmy?

Jaka jest rola franczyzobiorcy?

W modelu współpracy, jakim jest franczyza, każda ze stron odgrywa ważną rolę. W przypadku franczyzodawcy jest nią m.in. udzielenie licencji oraz wsparcia przedsiębiorcy. Z kolei główną rolą franczyzobiorcy jest prowadzenie działalności gospodarczej w sposób zgodny z ustaleniami i standardami określonymi przez drugą stronę. Przedsiębiorca powinien więc stale kontrolować, czy jego biznes wypełnia zapisy wiążącej go umowy.

Rolą franczyzobiorcy jest także zarządzanie lokalem oraz personelem. Musi on dbać o dostawy, stan pomieszczeń, a także obsługę klienta realizowaną przez pracowników. Wszystkie te aspekty mają duże znaczenie dla wywiązywania się ze wspominanej już wielokrotnie umowy franczyzowej.

Franczyzobiorca musi także koncentrować się na promocji. Nie dotyczy ona własnej działalności gospodarczej, a marki franczyzodawcy. Tym samym istotne staje się właściwe oznakowanie lokalu, odpowiednie ustawienie produktów na półkach, zachowanie pracowników, czystość.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Sprawdzone pomysły na biznes 2023

Jakie są zalety bycia franczyzobiorcą?

Franczyzobiorca prowadzi własny biznes, ale korzysta z identyfikacji wizualnej oraz know-how znanej marki. Franczyza staje się więc atrakcyjną formą prowadzenia działalności gospodarczej.

Do zalet bycia franczyzobiorcą zalicza się:

  • możliwość wykorzystania gotowego i sprawdzonego modelu biznesowego,
  • dostęp do dostawców,
  • dostęp do produktów,
  • możliwość odbywania szkoleń,
  • doradztwo na każdym kroku prowadzenia działalności gospodarczej,
  • korzystanie z wizerunku znanej marki,
  • pomoc w znalezieniu odpowiedniego lokalu,
  • wsparcie prawne,
  • brak konieczności ponoszenia kosztów na reklamę,
  • niski poziom ryzyka związanego ze startem działalności gospodarczej.

Zobacz również: Branding – co to jest

Jakie są wady bycia franczyzobiorcą?

Trzeba jednak pamiętać, że występowanie w roli franczyzobiorcy ma też swoje wady. Wynikają one z charakterystyki współpracy w ramach franczyzy.

Wśród wad bycia franczyzobiorcą znajdują się kwestie dotyczące:

  • ponoszenia opłat licencyjnych na rzecz franczyzodawcy,
  • konieczność działania zgodnie ze standardami narzuconymi w ramach umowy,
  • konkurencja z pozostałymi franczyzobiorcami,
  • monitorowanie działalności gospodarczej przez franczyzodawcę.

Podsumowanie

Franczyzobiorca to przedsiębiorca, który podejmuje się współpracy z franczyzodawcą. W ramach umowy uzyskuje licencję na korzystanie z marki oraz sprawdzonego modelu biznesowego. Franczyzobiorca ponosi z tego tytułu opłatę, ale uzyskuje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej pod szyldem znanego brandu.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 1

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor: