Marketing – czym jest. Definicja i rodzaje marketingu

Czas czytania: ok. 13 minut

Żeby zaistnieć w świadomości odbiorców, firmy muszą nieźle się nagimnastykować. Prowadzenie atrakcyjnej komunikacji, dostarczanie pozytywnych wrażeń, emocji i skojarzeń to tylko niektóre z działań, które ostatecznie mają doprowadzić do najważniejszego – sprzedaży. Dlatego też firmy korzystają z marketingu, który w znacznym stopniu wspiera ten proces. Trudno sobie wyobrazić dziś funkcjonowanie bez niego. O tym, jaka jest definicja marketingu, jakie są jego rodzaje, przeczytasz w niniejszym artykule!

Działalność firm w dużej mierze koncentruje się na produkcji lub świadczeniu usług. Ale odbiorcy muszą się o nich dowiedzieć. W przeciwnym razie nie są świadomi istnienia produktów lub usług, które mogą być im przydatne w celu zaspokajania własnych potrzeb lub nawet pomocne w rozwiązaniu jakichś problemów. Koszty braku takiej wiedzy są dla firm ogromne. Prowadzą do niskiego poziomu sprzedaży, a w efekcie do znikomych zysków. Na szczęście w dzisiejszym świecie takie historie są rzadkością. Przedsiębiorcy korzystają z marketingu i dbają o to, aby odbiorcy dowiedzieli się o nich lub produktach i usługach. Tym samym wspomagają proces sprzedaży i notują zyski. Tylko czym ten marketing właściwie jest?

Przeczytaj także: Agencja reklamowa – czym się zajmuje?

Jaka jest definicja marketingu?

O marketingu mówi oraz pisze się bardzo dużo, ponieważ jest on niezwykle istotny w codziennym życiu firm. Wręcz trudno się bez niego obejść, dlatego też nieustannie się rozwija. Najpopularniejsza definicja marketingu opracowana przez Philipa Kotlera mówi, że to „proces planowania i realizacji koncepcji, ustalania cen, promocji oraz dystrybucji produktów, usług i pomysłów w celu tworzenia wymiany, która zaspokaja cele zarówno jednostki, jak i organizacji. Chodzi zatem w głównej mierze o wsparcie procesu sprzedaży realizowanego przez firmy.

Jakie są cele marketingu?

W ramach marketingu prowadzonych jest wiele działań, dzięki którym można wypromować produkt lub usługę oraz dotrzeć z nimi do odbiorców. Wpływają one na ostateczne zyski firmy – zarówno finansowe, jak i wizerunkowe. Warto więc poznać cele marketingu, wśród których wymienia się m.in.:

  • zwiększenie sprzedaży,
  • zwiększenie dochodów,
  • budowanie pozytywnego wizerunku,
  • zwiększanie rozpoznawalności,
  • utrzymywanie relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Grafik komputerowy – kim jest, zarobki, jak zacząć, opis zawodu, usługi

Jakie są rodzaje marketingu?

Samo określenie „marketing” jest pojęciem dość ogólnym. Nie wkracza w żadne konkretne aspekty, a jedynie generalizuje proces. Ale wraz z rozwojem marketingu kreowały się i zyskiwały na znaczeniu kolejne jego rodzaje. Precyzują one specyfikę oraz obszar działania.

Marketing internetowy

Trudno rozpocząć omawianie rodzajów marketingu od innego, niż ten, który aktualnie jest jednym z najczęściej wykorzystywanych. Rozwój technologii sprawił, że dziś wiele czasu poświęca się na obecność w internecie. Sprawdzenie aktualności, zakupy, korzystanie z serwisów streamingowych, to tylko mały zakres czynności, jakie są wykonywane w sieci. Obok tak dużego zainteresowania tą przestrzenią nie mogli obojętnie przejść marketerzy. Dziś marketing internetowy jest w ścisłej czołówce miejsc i działań większości firm. Okazuje się, że często jest też pierwszym krokiem, jaki wykonują przedsiębiorcy podczas budowania marki. No bo kto nie zaczyna budowania firmy od wymyślania nazwy i sprawdzania, czy domena z nią jest wolna?

Zobacz również: Co to jest reklama?

Marketing internetowy łączy w sobie szeroki zakres działań. Dotyczą one zarówno tworzenia strony www oraz jej pozycjonowania, prowadzenia profili w mediach społecznościowych, ale także kreowania jak i zarządzania kampaniami reklamowymi. Nie można pominąć również e-mail marketingu, czy też sieci afiliacyjnych. Wraz z popularnością internetu oraz mediów społecznościowych pojawił się także proces, który zasłużył na oddzielny akapit, ponieważ mówi się o nim, jako oddzielnym rodzaju. To influencer marketing.

Marketing sensoryczny

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że marki działają na klientów również poprzez zapach. Przykłady takich sytuacji można mnożyć. Ale wystarczy wejście do jednego ze sklepów odzieżowych znanej marki. Już od samego wejścia przyciąga on zapachem. Jest on przyjemny, świeży, a ma za zadanie wzbudzać pozytywne emocje oraz skojarzenia. Chociaż o marketingu sensorycznym mówi się zwykle mało, to jest on bardzo ważny. Wykorzystuje on nie tylko zmysł zapachu, ale również wzroku i słuchu. W ten sposób firmy nawiązują do przyjemnych skojarzeń swoich odbiorców, przez co budują w nich świadomość istnienia marki.

Marketing sportowy

Marketing jest również obecny w świecie sportu. Każdy, kto interesuje się jakąkolwiek dyscypliną, może zauważyć obecność marek w tej przestrzeni. Marketing sportowy rozwinął się na dobre. Dotyczy on sponsorowania drużyn, konkretnych zawodników, a także wydarzeń. Silnym sygnałem marketingu sportowego jest także wykorzystywanie marek w nazwach stadionów oraz całych lig. Przykładem może być, chociażby hiszpańska Primera Divison, która obecnie to: LaLiga EA Sports.

Sprawdź również: Branding – co to jest

Marketing szeptany

Komunikacja firm z potencjalnymi i obecnymi klientami może być prowadzona w różny sposób. Zawsze jest ona reklamą, tylko odbiorcy nie muszą być tego świadomi. Takie założenie przyświeca marketingowi szeptanemu. Zgodnie z nim, komunikacja z klientami powinna być prowadzona w naturalny sposób. Jest jednak pewne “ale”. Liczy się bowiem przekaz, który odnosi się do pozytywnych cech produktów lub usług. Ważna jest więc wspomniana już naturalność, ale i spontaniczność.

Marketing mobilny

Rozwój nowych technologii sprawił, że na rynku pojawiają się coraz ciekawsze urządzenia w kategorii elektronika użytkowa. To z kolei doprowadziło do sytuacji, w której ciężko sobie wyobrazić funkcjonowanie bez smartfona. Mnóstwo osób posiada dodatkowo tablety. Urządzenia te umożliwiają szybką komunikację (w przypadku smartfonów nie tylko telefoniczną) z wykorzystaniem internetu. Użytkownicy instalują na nich różnego rodzaju aplikacje, udostępniają swoją lokalizację, wyświetlają strony internetowe. Tego typu obszar działania został zagospodarowany w ramach marketingu mobilnego.

Jak sama nazwa wskazuje, koncentruje się on na urządzeniach przenośnych, a konkretne smartfonach i tabletach. Marketingowcy działający w jego ramach, wykorzystują wspomnianą już lokalizację, ale też i aplikacje mobilne do kampanii reklamowych. Warto sobie zdać sprawę z faktu, iż responsywność stron internetowych również mieści się w katalogu działań marketingu mobilnego. Do tego dochodzą wiadomości SMS, a także połączenia telefoniczne.

Marketing wirusowy (viral marketing)

Bardzo ciekawym rodzajem działań jest marketing wirusowy (viral marketing). Warto mu poświęcić oddzielnie kilka słów, mimo iż mieści się on w ramach tzw. szeptanki. Strategią marketingu wirusowego jest stworzenie takiej treści, która ma ogromny potencjał do powszechnego i szybkiego rozprzestrzeniania. Kolejni odbiorcy udostępniają ją następnym osobom, a oni puszczają je dalej w świat. Efekt przypomina rozprzestrzenianie się wirusa komputerowego, stąd też nazwa tego rodzaju marketingu.

Jest on zachwalany przede wszystkim za ogromne organiczne zasięgi. Viralowe treści rozchodzą się bardzo szybko i długo się o nich mówi. Są one kreatywne oraz zaskakujące. Często też się do nich nawiązuje w innych treściach – zarówno pisanych, jak i wideo. Content w ramach marketingu wirusowego udostępniany jest głównie w internecie. Wykorzystywane są do tego media społecznościowe. Marketing wirusowy ma niesamowity potencjał, ale też trzeba się do niego odpowiednio przygotować. Nie jest bowiem łatwo stworzyć coś, czego jeszcze nie było i w mgnieniu oka stanie się viralem.

Marketing partyzancki

Zaskakiwanie nieoczywistymi, aczkolwiek kreatywnymi działaniami, czy komunikatami to domena marketingu partyzanckiego. Wykracza on poza ramy standardowych zabiegów stosowanych w komunikacji. Marketing partyzancki ma za zadanie zaskakiwać odbiorców zarówno metodą nawiązania relacji, jak i treścią. To coś, czego członkowie grupy docelowej nie spodziewają się po firmie lub marce, ale komunikat i sposób jego przekazania wywołują w nich pozytywne emocje oraz skojarzenia.

W niektórych aspektach marketing partyzancki jest podobny do wirusowego. W obydwu chodzi o to, aby błyskawicznie dotrzeć do odbiorców i jednocześnie dać im temat do rozmów, a nawet wspomnień. Marketing partyzancki koncentruje się jednak nie tylko na internecie, ale w znacznej mierze na świecie rzeczywistym. W jego ramach wykorzystuje się niekonwencjonalne miejsca oraz sposoby przekazania komunikatów. Czasami bywają one szokujące, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Marketing polityczny

Podczas realizowania kampanii wyborczych wykorzystuje się marketing polityczny. To wtedy też można zauważyć liczne sposoby dotarcia do wyborców z komunikatami, które mają na celu zdobycie poparcia oraz zaufania. Poprzez marketing polityczny promuje się partie polityczne, albo też ich konkretnych członków. Ich zadaniem jest budowanie przekonania, że dane osoby posiadają pakiet kompetencji niezbędny do sprawowania danej funkcji. Zwykle jest to mowa o posiadanej wiedzy, doświadczeniach, ale też o stawianych sobie celach politycznych.

Niezwykle ważna w tym przypadku jest narracja. Dobiera się do niej taką formę przekazu oraz treść komunikatów, które mają kreować pozytywną historię konkretnej osoby lub całej partii politycznej. Aktywność marketingu politycznego zwiększa się tuż przed wyborami prezydenckimi, parlamentarnymi, samorządowymi lub europejskimi. Po tym czasie są one realizowane w minimalny sposób – poprzez uczestnictwo w programach telewizyjnych i radiowych, czy też lokalnych uroczystościach.

Jakie dodatkowo występują rodzaje marketingu?

  • ambient marketing
  • content marketing
  • employer branding
  • growth hacking
  • marketing afiliacyjny
  • marketing cyfrowy
  • marketing narracyjny
  • marketing podstępny
  • marketing SMS
  • marketing społeczny
  • marketing wielopoziomowy
  • marketing w wyszukiwarkach internetowych
  • marketing zapachowy
  • marketing zwrotny
  • marketing zaangażowany społecznie
  • personal branding
  • real-time marketing
  • remarketing
  • shopper marketing
  • social media marketing

Podsumowanie

Marketing jest wielopoziomowym procesem, którego głównym zadaniem jest wsparcie sprzedaży. Może on być prowadzony w wielu obszarach. Tym samym otacza klientów z każdej możliwej strony. Nie można zapominać, że marketing ciągle się rozwija. Pojawiają się nowe przestrzenie do zagospodarowania. Dlatego też warto stale obserwować marketing oraz trendy, które go dotyczą.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 0 / 5. Liczba ocen: 0

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor: