Baner reklamowy to najbardziej tradycyjna forma promocji firmy lub określonych produktów. Co ciekawe, należy go rozpatrywać w dwóch kategoriach. Można bowiem stosować banery outdorowe, a także umieszczane na stronach internetowych. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w dalszej części artykułu. Zapraszamy do lektury!
Co to jest baner reklamowy?
Wśród materiałów graficznych polecanych przedsiębiorcom znajduje się baner reklamowy. To jedna z najbardziej znanych i najchętniej wykorzystywanych form promocji. Baner reklamowy to graficzne przedstawienie komunikatu, zachęcającego do zapoznania się z ofertą, zakupu określonego produktu, czy też informującego o jakimś wydarzeniu np. otwarciu nowego sklepu.
Na baner reklamowy należy jednak spojrzeć trochę szerzej. Szczególnie że jest on wykorzystywany zarówno jako materiał drukowany, jak i cyfrowy, stosowany na stronach internetowych.
Przeczytaj także: Jak mieszać kolory?
Jakie są rodzaje banerów outdorowych?
Najpierw jednak przyjrzyjmy się outdorowym banerom reklamowym. Są one łatwo zauważalne w przestrzeni miejskiej – w końcu taką rolę mają pełnić. Istnieją jednak ich różne rodzaje, a podział następuje ze względu na materiały wykorzystane do ich stworzenia.
Baner frontlit
Jednym z najczęściej stosowanych banerów reklamowych jest frontlit. Ciekawie prezentuje się jego wygląd. W głównej mierze materiał ma strukturę siatki poliestrowej. Jest ona zatopiona w PCV, dzięki czemu uzyskuje się jednolitą powierzchnię. Banery frontlit są nazywane oświetlonymi od przodu. Można je spotkać w dwóch rodzajach: powlekanych oraz laminowanych. Banery reklamowe frontlit są bardzo wytrzymałe. Doskonale sprawdzają się, jako umieszczone w przestrzeni miejskiej na ogrodzeniach, czy też budynkach.
Baner backlit
Drugim chętnie stosowanym rodzajem baneru jest backlit. To w pewnym stopniu przeciwieństwo wariantu omawianego wyżej. W przypadku backlit mowa jest o banerze oświetlanym od tyłu. Z tego też powodu wykorzystywany jest jako reklama całodobowa. Można go podświetlić, dzięki czemu w porach wieczornych i nocnych nadal spełnia swoją zasadniczą funkcję – informuje lub zachęca do skorzystania z oferty bądź zakupu określonych produktów.
Ten artykuł też Cię może zainteresować: Nazwy kolorów w projektach graficznych
Siatka mesh
Zgoła odmienna od banerów frontlit oraz backlit jest siatka mesh. Niestety nie jest ona tak samo trwała. Składa się bowiem z materiału w formie siatki, której oczka oddalone są od siebie. Zaletą takiego rozwiązania jest jego niska waga. Dlatego najczęściej stosuje się je na bardzo dużych powierzchniach. Takich, które są widoczne z daleka. Dzięki temu możliwe jest bezproblemowe odczytanie informacji zawartych na banerze reklamowym.
Baner dwustronny
Dużą popularnością cieszy się również baner dwustronny. Jego niepowtarzalną zaletą jest możliwość wykorzystania większej powierzchni zadruku, która nie ogranicza się tylko do jednej strony. Takie banery są bardzo często wykorzystywane jako montowane na stelażach. Można je zobaczyć przy ciągach komunikacyjnych, czy też w formie transparentów.
Baner odblaskowy
Interesującym rodzajem baneru reklamowego jest odblaskowy. W jego przypadku stawia się na wysoki poziom czytelności, zwłaszcza po zmroku. Baner odblaskowy jest stosowany głównie tam, gdzie nie ma możliwości zamontowania dodatkowego oświetlenia. Jak zatem można odczytać po zmroku to, co jest na nim zawarte? Nie ma z tym żadnego problemu, ponieważ wystarczy odrobina światła, np. emitowanego przez samochód.
Przeczytaj także: Jak zaprojektować wizytówki?
Baner reklamowy w internecie
Wyżej opisane rodzaje banerów mają zastosowanie w przestrzeni miejskiej lub też poza nią (np. przy drogach). W każdym bądź razie są one drukowane. Jednak wykorzystywanie banerów nie ogranicza się tylko do działań promocyjnych prowadzonych w świecie offline’owym. Również w internecie są one bardzo chętnie stosowane, o czym świadczą, chociażby formaty stosowane w ramach platformy Google Ads, czy też Facebook Ads.
Jak działa baner reklamowy w internecie?
Baner reklamowy w internecie różni się pod wieloma względami od outdorowych. Przede wszystkim przyjmuje on cyfrową pozstać. Jest więc zapisywany w formatach .jpg, .png, .gif, lub nowoczesnym .webp. Ponadto kliknięcie banera reklamowego przenosi użytkownika do określonego miejsca. Może to być witryna internetowa producenta lub konkretny produkt. Tym samym skraca drogę użytkownika do celu, jakim jest dokonanie zakupu.
Jakie są rodzaje banerów reklamowych w internecie?
Do najpopularniejszych rodzajów banerów reklamowych w internecie należą:
- billboard – tzw. baner główny, zlokalizowany w górnej części witryny. Jest on zazwyczaj największy, najbardziej widoczny, a przy tym najdroższy.
- skyscrapper – wąska reklama umieszczona w prawej części witryny (sidebar).
- recktangle – baner reklamowy zlokalizowany w środkowej części strony. Ma on niewielki rozmiar, co wpływa na jego skuteczność oraz cenę.
- pop-up – baner prezentowany jest w dodatkowym, wyskakującym oknie. Może być on prezentowany po wykonaniu przez użytkownika określonej akcji, np. przewinięciu witryny do danego momentu lub długiej bezczynności. Baner ten może być wyłączony za pośrednictwem symbolu X.
- scroll baner – reklama podążająca za użytkownikiem. Jest ona przyklejona do danej wysokości witryny, co sprawia, że jest ciągle widoczna, mimo przewijania strony.
Zobacz również: Co to jest system identyfikacji wizualnej?
Banery reklamowe statyczne i dynamiczne
Banery reklamowe publikowane w internecie mogą przybierać dwie formy:
- statyczną,
- dynamiczną.
Banery statyczne to standardowe projekty graficzne, w których żadne elementy się nie poruszają. Nie ma zatem mowy o żadnych animacjach, a informacje prezentowane są w sposób ciągły.
Banery dynamiczne zaskakują użytkowników. Wykorzystują animacje, które przyciągają wzrok, a dodatkowo zwiększają zakres przekazywanych informacji.
Podsumowanie
Banery reklamowe to najbardziej znany sposób na promowanie firmy oraz jej produktów. Można je stosować zarówno w działaniach outdorowych, jak i w internecie. Ich głównym zadaniem jest przyciąganie wzroku potencjalnych klientów i przekazywanie w ten sposób informacji o promocji lub nowych produktach. Dzięki nim możliwe jest zwiększenie zainteresowania marką oraz jej ofertą.