CMS jest jednym z najwygodniejszych sposobów zarządzania stroną internetową. Dzięki jego możliwościom można stworzyć w pełni funkcjonalną witrynę, a także w prosty sposób ją edytować w przyszłości. O tym, co to dokładnie jest CMS oraz jakie systemy możesz wykorzystać w swoim biznesie, dowiesz się z tego artykułu.
Zbudowanie strony internetowej to długotrwały proces. Po jej stworzeniu i opublikowaniu należy nią jeszcze zarządzać. Wprowadzanie zmian, dodatkowych elementów, a także usuwanie niektórych bez umiejętności kodowania nie jest łatwe. Dlatego też powstały CMS-y. Umożliwiają one wygodniejszą administrację stroną internetową, bez pisania żadnych linijek kodu. Dlatego też wielu twórców, w tym również my, wykorzystuje CMS-y. Tylko czym one są?
Przeczytaj także: Jak przygotować zdjęcia na stronę internetową lub bloga?
Co to jest CMS?
Od wielu lat powstają rozmaite rozwiązania, które umożliwiają szybsze tworzenie stron internetowych oraz ich administrowanie. CMS, czyli systemem zarządzania treścią jest jednym z nich. To oprogramowanie, które umożliwia użytkownikowi w prosty sposób zbudować witrynę, a następnie prowadzić prace administracyjne przy wykorzystaniu prostego panelu. Tym samym, dzięki CMS może powstać strona firmowa, sklep internetowy, blog, landing page, czy nieskomplikowana wizytówka.
Zalety CMS:
- w większości przypadków to rozwiązanie bezpłatne, oparte na licencji open source,
- łatwa instalacja, często automatyczna w ramach wybranego planu hostingowego,
- możliwość zarządzania całą stroną internetową z poziomu jednego panelu,
- dostępność pluginów, czyli wtyczek, które rozszerzają możliwości systemu zarządzania treścią,
- baza motywów, zarówno darmowych, jak i płatnych.
CMS to rozwiązania znane i wykorzystywane od długiego czasu, a jednocześnie przyszłościowe. Są one ciągle rozwijane, a według danych W3Techs aż 65% wszystkich witryn dostępnych w sieci, bazuje właśnie na systemach zarządzania treścią.
Jaki CMS wybrać dla swojego biznesu?
Systemy zarządzania treścią są różne. Niektóre z nich mogą być wykorzystywane do rozmaitych projektów, a inne są dedykowane konkretnej działalności, np. sklepom internetowym. Wśród propozycji znajdują się rozwiązania oparte na licencji open source, a zatem darmowe, ale jest także możliwość wykorzystania CMS w ramach usług SaaS – Software as a Service. Na potrzeby tego artykułu zajmiemy się jednak wyłącznie bezpłatnymi systemami zarządzania treścią.
Zobacz również: 6 elementów strony internetowej dla trenera personalnego, które zbudują masę mięśniową i grono klientów
WordPress
We wszystkich rankingach popularności CMS król jest jeden. To WordPress. Według wspomnianego już rankingu W3Techs w dniu publikacji tego artykułu osiągnął on udział 42,4% we wszystkich opublikowanych w sieci stronach internetowych. To robi wrażenie. Powstały w 2003 r. WordPress, jako system zarządzania treścią dedykowany był blogom. Do dziś ten CMS rozwinął się w niesamowity sposób, dlatego też nie dziwi jego ogromna popularność.
WordPress jest bardzo prostym w instalacji CMS-em. Większość usług hostingowych oferuje zautomatyzowanie tego procesu, dzięki czemu użytkownicy nie muszą wykonywać go samodzielnie. Tak samo, jak instalacja, administracja WordPressem należy do bardzo łatwych. Jest on dostępny w wielu językach (w tym również po polsku), co niewątpliwie pomaga w jego zarządzaniu.
Za pomocą WordPressa można stworzyć proste, jak i zaawansowane strony internetowe. Mogą to być witryny firmowe, landing page oraz blogi, do których ten CMS był początkowo przeznaczony. Co więcej, wystarczy instalacja dodatku WooCommerce, a WordPress można wykorzystać do zbudowania sklepu internetowego.
Ten temat też Cię może zainteresować: Na co przeznaczyć dotację z urzędu pracy?
Joomla!
Inną ciekawą propozycją jest Joomla! To CMS, który jest przystosowany do różnych projektów stron internetowych, tak samo jak WordPress. Jego funkcjonalność jest bardzo duża, a przy tym system wyróżnia się prostą instalacją. Joomla! również może być wdrożona za pośrednictwem skryptów automatyzujących całe przedsięwzięcie, oferowanych przez dostawców usług hostingowych.
Joomla! wyrosła na bazie innego systemu, czyli Mambo. Zarządzanie tym CMS-em może nie jest aż tak łatwe, jak w przypadku WordPress’a, jednak każda minuta poświęcona na to, odwdzięczy się w przyszłości.
CMS Joomla! może być rozbudowywany o dodatkowe wtyczki oraz motywy. Z każdym dniem powstaje ich coraz więcej. Co prawda spora część z nich jest płatna, jednak reprezentują sobą wysoką jakość wykonania oraz gwarantują dalszy rozwój.
PrestaShop
Dotychczas wymienione systemy zarządzania treścią pozwalają na zbudowanie wielu rodzajów stron internetowych. Czas przejść do rozwiązania dedykowanego. PrestaShop to CMS przeznaczony do tworzenia sklepów internetowych. Korzysta z niego wiele platform e-commerce, a sam projekt jest nieustannie rozwijany.
PrestaShop to istny „kombajn” dla branży e-commerce. Umożliwia stworzenie funkcjonalnego sklepu internetowego z ogromną liczbą produktów. Zarządzanie tym CMS-sem jest dość łatwe, w czym bardzo pomaga polska wersja językowa.
Podobnie, jak w przypadku wcześniej wymienionych systemów zarządzania treścią, PrestaShop może być również rozbudowany. Służą temu liczne wtyczki, zarówno darmowe, jak i płatne. Rozszerzają one możliwości w zakresie administracji produktami, synchronizacją z oprogramowaniem dla e-commerce, czy też systemami płatności i usługami logistycznymi.
Przeczytaj także: Infografika – czym jest i dlaczego warto ją wykorzystywać?
Podsumowanie
CMS to system zarządzania treścią, który ułatwia budowanie oraz administrowanie stronami internetowymi. Jego wykorzystanie pozwala na stworzenie prostych, jak i bardziej zaawansowanych witryn. Za pomocą CMS mogą powstać strony firmowe, sklepy internetowe, blogi, czy też landing page. Patrząc na system zarządzania treścią z perspektywy biznesu, można dostrzec, jak bardzo ułatwia administrację witryną oraz wprowadzanie zmian. To bardzo ważne dla rozwoju strony internetowej oraz ponoszonych w związku z tym kosztów, które są niższe, niż w przypadku projektów bez CMS.