Co to jest rebranding?

Czas czytania: ok. 6 minut

W życiu wielu firm przychodzi taki moment, kiedy konieczne są zmiany wizerunkowe. Dotyczą one zarówno samego przedsiębiorstwa, jak i oferowanych produktów. Wtedy przydatny jest rebranding. Pomaga on w zmodyfikowaniu istotnych elementów, wykorzystywanych do nawiązywania relacji z odbiorcami, ale nie tylko. Chcesz poznać więcej szczegółów na temat rebrandingu? Znajdziesz je w tym artykule! Zapraszamy do lektury!

Czasy się zmieniają, a wraz z nimi postrzeganie firm przez grupy docelowe. Niekiedy wizerunek przedsiębiorstwa lub oferowanych przez nie produktów, może być nieskuteczny w walce o klientów. W takich sytuacjach nie trzeba wcale zamykać prowadzonego biznesu. Można za to przeanalizować to, co nie działa, a następnie dokonać zmian. Często są one daleko idące, ponieważ ingerują w zasadnicze elementy wykorzystywane do budowania wizerunku. Mimo to dają szansę na zmianę sposobu postrzegania przez odbiorców, a jednocześnie na zwiększenie rozpoznawalności, sprzedaży oraz zysków. Zabiegiem, który to umożliwia, jest rebranding.

Przeczytaj także: Co to jest logo i z czego się składa?

Co to jest rebranding?

Firmy, które chcą się liczyć na rynku, od początku swojego istnienia muszą zadbać o branding. Polega on na budowaniu wizerunku, świadomości istnienia i funkcjonowania marki, rozpoznawalności, a także utrwalaniu tych procesów wśród odbiorców. Z kolei rebranding, to zmiana (mniejsza lub większa) istotnych elementów komunikacji z grupą docelową odwołujących się do marki lub produktów. Zatem, aby możliwy był rebranding, konieczny jest najpierw branding. Inaczej nie ma czego modyfikować.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Jakie materiały graficzne są niezbędne na rozpoczęcie działalności gospodarczej?

Przykład rebrandingu logo

Rebranding logo wykonany przez Good Project dla firmy JAWAR

Co podlega rebrandingowi?

Wielokrotnie mówi się, że w ramach rebrandingu dokonuje się odświeżenia lub całkowitej zmiany elementów stosowanych do komunikacji z odbiorcami. Ale o co konkretnie chodzi? Do takich elementów zalicza się:

Ponadto rebranding uwzględnia modyfikację:

  • produktów,
  • grupy docelowej,
  • sposobów dystrybucji produktów.

Co ważne, rebranding wymusza stworzenie nowej strategii marketingowej. Musi ona uwzględniać zmodyfikowane elementy, a także nowy sposób dotarcia do grupy docelowej. Przygotowanie strategii marketingowej ma kluczowe znaczenie dla pozytywnych efektów rebrandingu. Warto przy tym pamiętać, że wszystkie działania związane ze zmianą lub odświeżeniem np. logo, powinny być wcześniej zapowiadane. Dzięki temu klienci nie będą narażeni na brak informacji, który może wpłynąć na zrezygnowanie z produktów oferowanych przez firmę. Co za tym idzie, cały proces rebrandingu należy przeprowadzać ostrożnie i za pośrednictwem doświadczonych w tym osób.

Zobacz także: Czego nie można robić z logo? Oto 7 najważniejszych rad!

W jakich sytuacjach przydatny jest rebranding?

Rebranding jest wymagającym i odpowiedzialnym procesem. Dlatego powinien być dobrze przemyślany. Po rebranding warto sięgnąć, kiedy:

  • zmienia się grupa docelowa i trzeba dostosować się do jej oczekiwań,
  • produkt przestał być rozpoznawalny,
  • wizerunek marki został nadszarpnięty i nie kojarzy się pozytywnie,
  • zmieniła się strategia firmy,
  • doszło do fuzji 2 podmiotów,
  • dotychczasowe działania nie uwzględniły ekspansji na rynki zagraniczne,
  • komunikacja nie przebiega we właściwy sposób lub jest niezrozumiała dla odbiorców,
  • na rynku ma pojawić się nowy produkt oferowany przez firmę,
  • firma chce wyszczególnić inną cechę produktu,

Przeczytaj również: Co to jest reklama?

Rebranding – o czym pamiętać? Kilka ważnych zasad

Rebranding jest bardzo ważnym procesem dla firmy, która chce go przeprowadzić. Dlatego też warto pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  1. Rebranding powinien być przemyślany i przeanalizowany pod każdym możliwym kątem.
  2. Punktem wyjścia do rebrandingu jest określenie celu, jaki dzięki temu procesowi ma być osiągnięty.
  3. Przeprowadzenie rebrandingu musi być realizowane przez odpowiedzialne osoby.
  4. Do rebrandingu należy się przygotować finansowo. Proces ten jest kosztowny.
  5. Rebranding powinien być odpowiednio zaplanowany w czasie i komunikowany odbiorcom.
  6. W rebranding muszą być wtajemniczeni wszyscy pracownicy firmy.
  7. Przeprowadzenie rebrandingu powinno odbywać się w każdej przestrzeni styku z klientem.
  8. Podczas rebrandingu należy zadbać o spójny i jasny przekaz zmian – zarówno w zakresie wizerunku, jak i oprawy graficznej.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Jak zrobić logo firmy?

Podsumowanie

Rebranding jest odpowiedzialnym, ale przydatnym procesem. Można go wykorzystać m.in. kiedy dochodzi do fuzji firm, zmienia się grupa docelowa, czy też pojawia się nowy produkt na rynku. Rebranding powinien być przygotowany i realizowany przez odpowiedzialne oraz doświadczone osoby. Wymaga on analizy i zaangażowania. Wtedy, zamiast trudnego procesu, staje się przyjemnym i skutecznym działaniem.

Przyszedł czas na rebanding Twojej firmy, marki lub produktu? Skontaktuj się z nami!

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 18

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor: