Co to jest hot-stamping?

Czas czytania: ok. 6 minut

Hot-stamping jest bardzo ciekawą formą uszlachetniania druku. Firmy korzystają z niej, aby nadać rozpowszechnianym przez siebie wydrukom ciekawy charakter i wywołać pozytywne wrażenia w odbiorcach. Metoda ta staje się coraz bardziej popularna, a zatem przyszedł czas, aby jej się przyjrzeć. Z tego wpisu dowiesz się, co to jest hot-stamping i do czego może go wykorzystać Twoja firma.

Zarówno studia graficzne, jak i firmy, poszukują coraz ciekawszych sposobów na wyróżnienie materiałów drukowanych. Wydruki, do których wykorzystuje się najnowsze rozwiązania poligraficzne, prezentują się ciekawiej, a tym samym pomagają w budowaniu wizerunku oraz zdobywaniu klientów. Wśród takich metod, ogromną popularnością może pochwalić się hot-stamping. To technika, która wykorzystywana jest w rozmaitych projektach graficznych. Zyskuje ona uznanie zarówno wśród firm, jak i odbiorców drukowanych materiałów, a do tego właśnie zmierzają przedsiębiorcy. Przyjrzyjmy się więc z bliska technice hot-stampingu.

Przeczytaj także: Znaczenie kolorów w projektach graficznych

Co to jest hot-stamping?

Na początku wyjaśnijmy, czym w ogóle jest hot-stamping. Spotkać się możemy z różnymi określeniami tej metody. Oprócz “hot-stamping” określa się ją jako hot-printing, termodruk, a także złocenie. Ta metoda, to nic innego jak sposób druku, wykorzystujący tłoczenie na gorąco. Stosuje się do tego odpowiednie maszyny, w których znajdują się matryce. W nich z kolei umieszczane są właściwe stemple.

Sam proces hot-stampingu opiera się na kontakcie wypukłych matryc z materiałem docelowym. Między tymi elementami znajduje się specjalna folia. Bardzo ważną rolę w całym procesie odgrywa temperatura. Wynosi ona ok. 100 stopni C. Wspomniane już matryce przewodzą ciepło, a stosowany w procesie klej, znajdujący się na folii sprawia, że jest ona na stałe łączona z materiałem docelowym.

Efekt powyższego zabiegu jest bardzo atrakcyjny. W ten sposób można ozdobić przedmiot, wykorzystując złocenie, a także srebrzenie.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Gdzie szukać fontów do projektów graficznych?

Jaka folia jest wykorzystywana do hot-stampingu?

Znaczącą rolę w całym przedsięwzięciu odgrywa folia. Do hot-stampingu stosuje się:

  • folie metaliczne,
  • folie dyfrakcyjne,
  • folie perłowe,
  • folie pigmentowe.
Folie hot-stamping

Są one dobierane w zależności od materiału docelowego, a także efektu, jaki chce się uzyskać. Nie mniej jednak najbardziej popularnymi są folie metaliczne, czyli złote i srebrne, przy czym mogą one również przybierać inne kolory.

Do jakich projektów wykorzystuje się hot-stamping?

Technika hot-stampingu zyskuje na popularności. Jej niezaprzeczalną zaletą jest możliwość wykorzystania na wielu materiałach docelowych. Wśród nich znajdują się:

  • papier,
  • tektura,
  • folia samoprzylepna,
  • drewno,
  • skóra,
  • tekstylia,
  • plastik.

Dziś z powodzeniem wykorzystuje się hot-stamping do następujących projektów graficznych:

  • wizytówki,
  • opakowania,
  • ulotki,
  • zaproszenia,
  • teczki na dokumenty,
  • okładki książek,
  • różnego rodzaju zdobienia.

Przeczytaj również: Co to jest system identyfikacji wizualnej?

Jakie są zalety hot-stampingu?

Wykorzystując hot-stamping w projektach graficznych, można wiele zyskać. Przede wszystkim materiały będą wyróżniać się na tle innych. Zyskają ciekawy charakter, który wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy, do której należą i którą mają za zadanie promować (np. wizytówki).

Hot-stamping odzwierciedla się wysoką jakością. Wytłoczone w ten sposób elementy graficzne będą prezentować się znakomicie. Nie grozi im również “nadgryzienie przez ząb czasu”. Po długim okresie od naniesienia poszczególnych elementów graficznych będą one wyglądać tak samo dobrze, jak tuż po zakończeniu całego procesu hot-stampingu.

Ogromną zaletą hot-stampingu jest czas trwania termodruku. Jest on bardzo krótki, co wynika z nieskomplikowanego procesu. Możliwe jest zatem uzyskanie pożądanego efektu w szybkim tempie.

O czym pamiętać stosując hot-stamping?

Hot-stamping jest bardzo atrakcyjną formą uszlachetniania druku. Warto jednak pamiętać o 7 ważnych zasadach, dzięki którym można ustrzec się niewłaściwego efektu końcowego:

  • metoda hot-stampingu nie jest przeznaczona dla bardzo małych elementów,
  • konieczne jest zachowanie odpowiednich odstępów pomiędzy poszczególnymi elementami graficznymi,
  • nie stosuje się hot-stampingu w tzw. spadach, czyli miejscach, gdzie przebiega linia cięcia materiału lub jego zaginania,
  • nie można wykorzystywać techniki hot-stampingu w połączeniu z lakierem wybiórczym (punktowym),
  • nie powinno się stosować omawianej metody do nakładania na siebie kilku warstw folii,
  • należy zadbać o odpowiednio wysoką temperaturę (ok. 100 stopni C),
  • matryce powinny być wykonane z materiałów przewodzących ciepło (np. metal).

Przeczytaj także: Jak zaprojektować wizytówki?

Podsumowanie

Zastosowanie hot-stampingu, czyli techniki uszlachetniania druku, to sposób na zwiększenie atrakcyjności materiałów graficznych. Można tym samym wpłynąć na skuteczność działania np. wizytówek, opakowań, czy też ulotek. Hot-stamping pomaga zatem w zbudowaniu pozytywnego wizerunku firmy, a także zwiększa doznania odbiorców podczas kontaktu z materiałami reklamowymi.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 1

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *