Employer branding – co to jest?

Czas czytania: ok. 6 minut

Rynek pracy bogaty jest w ciekawe ogłoszenia. Jednak znalezienie odpowiedniego pracownika nie jest wcale takie łatwe, jak może się wydawać. Często powodem małej liczby zgłoszeń jest zła reputacja pracodawcy. Jak to zmienić? Co to jest employer branding i jak go wykorzystać? Sprawdź w niniejszym artykule!

Co to jest employer branding?

Kandydaci na pracowników coraz częściej zwracają uwagę na to, jak jest postrzegany dany pracodawca. Samo wykorzystywanie ogłoszenia do obiecywania rozwoju nie wystarczy. Przyszli pracownicy wykorzystują bowiem m.in. internet, do znalezienia informacji o firmie, która zatrudnia. W ten sposób mogą zbudować swoje wyobrażenie o pracodawcy. Dlatego też firmy coraz częściej wykorzystują employer branding do kreowania swojego wizerunku. Chcą osiągnąć kilka celów – sprawianie wrażenia dobrego pracodawcy, przez co potencjalni pracownicy będą bardziej skłonni do uczestnictwa w procesie rekrutacji, a w efekcie do podjęcia pracy.

Employer branding zakłada więc zbudowanie wizerunku pracodawcy, u którego chce się pracować. Cel ten można realizować przez rozmaite działania, które przybliżają potencjalnym kandydatom to, jak postępuje firma i dlaczego warto się w niej zatrudnić.

Przeczytaj także: Co to jest reklama?

Jakie są rodzaje employer brandingu?

Employer branding skierowany jest nie tylko do osób, które szukają pracy. Dotyczy on również obecnych pracowników. Dlatego też employer branding dzieli się na dwa rodzaje: wewnętrzny oraz zewnętrzny.

Employer branding wewnętrzny, czyli dbanie o wizerunek wśród aktualnych pracowników

Employer branding wewnętrzny skupia się wyłącznie na obecnych pracownikach. Ważne jest bowiem budowanie wśród nich wizerunku dobrego pracodawcy, który dba o zatrudnione osoby. Celem takiego działania jest zmniejszenie ilości odchodzących pracowników, a także zwiększenie satysfakcji z wykonywanych obowiązków.

Przykłady działań employer brandingu wewnętrznego:

  • zapewnienie programu rozwoju pracowników,
  • stworzenie systemu motywacyjnego,
  • zapewnienie dodatkowych benefitów dla pracowników,
  • organizacja firmowych spotkań integracyjnych,
  • wewnętrzne konkursy dla pracowników,
  • dostosowanie charakteru pracy do aktualnej sytuacji w kraju i na świecie,
  • elastyczne godziny pracy,
  • zapewnienie właściwego obiegu informacji na temat aktualnych wydarzeń w firmie,
  • wewnętrzną rekrutację,
  • dbanie o work-life balance, czyli dbanie o warunki pozwalające na stworzenie równowagi między obowiązkami zawodowymi i prywatnym życiem.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Co to jest reklama społeczna?

Employer branding zewnętrzny, budowanie wizerunku wśród przyszłych pracowników

Dla każdego pracodawcy, oprócz dbania o aktualnych pracowników, istotne powinno być wykreowanie wizerunku, zachęcającego do podjęcia zatrudnienia. Osoby, które są zainteresowane pracą w danej firmie, mają coraz więcej możliwości zasięgnięcia opinii o danej firmie. Nie tylko pod względem warunków pracy, ale także obsługi klienta. Dlatego też employer branding zewnętrzny skupia się również na wspomnianych klientach i partnerach biznesowych.

Skuteczny employer branding zewnętrzny może być realizowany poprzez przykładowe działania:

  • komunikację w mediach społecznościowych oraz stronę internetową,
  • przekazywanie ważnych informacji o zatrudnieniu już w ogłoszeniu, np. rodzaj umowy, wysokość wynagrodzenia,
  • udział w targach pracy oraz konferencjach branżowych,
  • współpracę z uczelnianymi biurami karier,
  • działania CSR – Corporate Social Responsibility.

Zobacz także: Co powinna klientowi mówić Twoja wizytówka?

co to jest employer branding

Dlaczego employer branding jest ważny?

Budowanie wizerunku pracodawcy w ramach employer brandingu dostarczyć może wiele korzyści. Dotyczą one zarówno kadry pracowniczej, jak i celów marketingowych oraz biznesowych.

Korzyści z employer brandingu:

  • zwiększenie zaangażowania obecnych pracowników,
  • zbudowanie spójnego wizerunku wśród klientów, partnerów biznesowych, udziałowców, aktualnie zatrudnionych osób oraz przyszłych pracowników,
  • zwiększenie konkurencji na rynku pracy, wpływające na przyciąganie talentów oraz osób dopasowanych do kultury organizacyjnej panującej w firmie,
  • usprawnienie komunikacji wewnętrznej,
  • szybszy i łatwiejszy rozwój firmy,
  • zbudowanie wizerunku rzetelnego partnera biznesowego,
  • zmniejszenie rotacji pracowników,
  • zwiększenie satysfakcji klientów.

Sprawdź również: Gdzie zarejestrować logo i nazwę firmy?

Podsumowanie

Employer branding to skuteczny sposób na budowanie wizerunku pracodawcy wśród aktualnych oraz przyszłych pracowników. Tym samym możliwe jest osiąganie wielu znaczących dla organizacji korzyści. Wśród nich znajdują się: usprawnienie komunikacji wewnętrznej, zwiększenie zaangażowania obecnych pracowników, skuteczniejsza rekrutacja, pozyskiwanie talentów, a także szybszy i łatwiejszy rozwój firmy.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 5 / 5. Liczba ocen: 2

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *