Każdy przedsiębiorca, aby zaznaczyć swoją obecność na rynku, czy też się z niego wyróżnić, potrzebuje identyfikacji wizualnej. To swoisty system, który wykorzystuje się w codziennej komunikacji z potencjalnymi klientami, ale nie tylko. Cena identyfikacji firmy to największa zagadka, kiedy tylko zaczniemy się interesować jej wykonaniem. Czytaj dalej, a dowiesz się, jaki jest koszt jej przygotowania i od czego zależy!
Czy firma jest zupełnie nowa, czy funkcjonuje już jakiś czas na rynku, powinna dbać o swój wizerunek. Nie czyni tego jedynie poprzez oferowanie wysokiej jakości produktów, reklamy, czy sposób prowadzenia mediów społecznościowych. Na pozytywny odbiór wśród potencjalnych klientów, ale także partnerów biznesowych wpływa identyfikacja wizualna firmy. Jest ona ważna z kilku względów, ale najbardziej istotnym z nich jest standaryzacja wyglądu charakterystycznych elementów graficznych. Jaka jest więc cena identyfikacji firmy? To pytanie, które bardzo często jest zadawane w kierowanych do nas mailach, a także rozmowach telefonicznych. Z tego też powodu, w niniejszym tekście przybliżmy, od czego zależy koszt jej przygotowania, a także jaka jest jego wysokość.
Co to jest identyfikacja wizualna?
Kiedy zastanawiamy się, czym właściwie jest ta identyfikacja wizualna, możemy pomyśleć o niej w kategoriach instrukcji postępowania lub też zbiorze procedur. Wszystkie oczywiście dotyczą elementów graficznych wykorzystywanych przez przedsiębiorstwo. Identyfikacja wizualna pomaga w zrobieniu z nimi porządku. Nadaje im wszystkim spójny styl, który wywołuje w odbiorcach wrażenie obcowania z profesjonalną firmą. Wśród elementów, które są wyszczególnione w identyfikacji, wymienia się przede wszystkim logo, wizytówki, ulotki, teczki ofertowe, katalogi, banery reklamowe, wygląd maili, a także grafiki wykorzystywane w mediach społecznościowych. Zbiór ten uzupełnia także obrandowanie samochodów służbowych, budynku, czy też gadżetów. To jednak nie wszystko. Możemy się bowiem pokusić o stwierdzenie, że każdy element stosowany przez firmę w komunikacji zewnętrznej wpisuje się w składnik identyfikacji wizualnej. W ten sposób unika się rozbieżności w ich wyglądzie, co może wprowadzić w zakłopotanie potencjalnych klientów oraz partnerów biznesowych.
Od czego zależy cena identyfikacji wizualnej firmy?
Przygotowanie identyfikacji wizualnej to zlecenie, które jest wymagające pod kątem zaangażowania. Jego koszt jest uzależniony od poniższych czynników.
Ilość elementów
Jak zauważyliśmy wcześniej, katalog elementów wchodzących w skład identyfikacji wizualnej jest bardzo bogaty, a wręcz nieograniczony. Zawiera się w nim m.in. projekt logo, strony internetowej, wizytówek, oznakowania budynku, oklejenia szyb, plakatów, banerów, ulotek. Zatem cena identyfikacji firmy zależna jest od tego, ile z tych elementów będzie wymagać przygotowania. Wszystkie różnią się formatem, a także poszczególnymi komponentami – jak np. umieszczeniem imienia i nazwiska na tabliczkach montowanych na drzwiach gabinetów. Trzeba więc przygotować je w taki sposób, aby w każdym możliwym wariancie stanowiły harmonię.
Ilość projektów
Oprócz tego, że w ramach realizacji identyfikacji firmy powstają jej elementy, to mogą one przybierać różne formy. Projekty, a konkretnie ich ilość, są wyznacznikiem ceny, jaką przyjdzie zapłacić za wykonanie takiej usługi. Naturalną sytuacją jest ta, w której jeden wariant każdego elementu, to niższy koszt, aniżeli 5 wersji. Jednak niektóre firmy chcą mieć możliwość wykorzystania większej ilości projektów, które są stosowane w zależności od sezonu, czy też okazji.
Branża
Firmy mogą działać na różnych rynkach. Z tym również wiąże się koszt wykonania identyfikacji. Jeśli jest on nieskomplikowany, łatwiej jest uzyskać zamierzone efekty. Musimy bowiem pamiętać, że styl projektów jest dostosowany do branży, a co za tym idzie, grupy odbiorców – potencjalnych klientów. Inaczej więc będzie prezentować się identyfikacja wizualna salonu kosmetycznego i firmy zajmującej się ubezpieczeniami. Producent okien będzie komunikował się elementami graficznymi odmiennymi od tych, które zastosuje softwarehouse.
Nakład pracy
Istotny w całym tym przedsięwzięciu jest nakład pracy, jaką musi ponieść studio graficzne. Cena identyfikacji firmy jest zależna od branży, w której działa przedsiębiorstwo, a także od tego jak długo jest ona obecna na rynku. Dlaczego? Ponieważ to czynniki wpływające na ilość czasu potrzebnego do uzyskania odpowiedniego efektu (czyt. właściwej identyfikacji wizualnej). Jeśli firma działa w branży, która jest bardzo nasycona konkurencją, trzeba się przez nią przebić. Konieczny jest zatem bardziej angażujący research i analiza, aby stworzyć projekty osiągające sukces na polu wizerunkowym. Nie potrwa to zatem jednej godziny, a kilka – czasami może być nawet więcej. Podobnie jest także z długością przebywania przedsiębiorstwa na rynku. Mały staż wymaga mniejszej ilości czasu na stworzenie identyfikacji, ponieważ takie firmy zazwyczaj nie miały jej wcześniej przygotowanej. Te, które są obecne w świadomości klientów, partnerów biznesowych oraz konkurencji od długiego czasu, opierały już swoją komunikację na opracowanych elementach. Wtedy też dochodzi do ich zmiany.
Czas
Nie możemy pominąć również czasu, jaki jest potrzebny do stworzenia identyfikacji. Wiąże się on z omówionym wyżej punktem, czyli nakładem pracy. Czas w tym przypadku to nie tylko prace projektowe, ale także research, analiza. To również konsultacje z klientem oraz nanoszenie ewentualnych poprawek. Kiedy więc elementów identyfikacji jest dużo, czas ich wykonania automatycznie się wydłuża. Podobnie, kiedy konieczne jest zbadanie aktualnego stanu, czyli dotychczas wykorzystywanych grafik oraz rynku (branży).
Ile kosztuje identyfikacja wizualna firmy?
Przejdźmy zatem do określenia ceny identyfikacji firmy. Zgodnie z tym, o czym była mowa wyżej, jest ona zależna. Przyjąć jednak możemy, bazując na naszych doświadczeniach, że koszt, jaki przychodzi ponieść w przypadku małych firm (do 10 osób), zaczyna się od ok. 3.000 zł. W przypadku trochę większych przedsiębiorstw, gdzie znajduje się do 50 pracowników minimalna cena to 12.000 zł. Największe firmy, jak np. deweloperskie, kina na terenie całego kraju, sklepy sieciowe, czy instytucje państwowe muszą liczyć się z kosztem minimalnym na poziomie 50.000 zł. Kwota ta jest następstwem wyżej omówionych zależności, ale także większych wymagań. Trafiają one bowiem do zróżnicowanej grupy docelowej – w tym także osób niepełnosprawnych, która nie może mieć wątpliwości dotyczących oznaczeń w nich zawartych, ani problemów z odczytaniem. To z kolei budzi w tworzących identyfikację wizualną dodatkową odpowiedzialność za efekty swojej pracy.
Podsumowanie
Wiele firm chce posiadać profesjonalną identyfikację wizualną. Jest to podyktowane budowaniem wizerunku wśród potencjalnych klientów, pracowników, a także partnerów biznesowych. Koszt identyfikacji firmy, jak kilka innych elementów, wpływających na rozpoznawalność marki, to inwestycja, która nam się zwróci w każdym sprzedanym produkcie, usłudze, czy też podpisanym kontrakcie.