Poruszając się w przestrzeni rozmaitych produktów, czy też komunikacji marek, napotykamy różne symbole. Zazwyczaj te niewielkie oznaczenia już nam są wizualnie znane – powtarzają się dosłownie wszędzie. Jednym z nich jest ™. Co on właściwie oznacza? Czym się różni od innego symbolu, czyli ®? Oto pytania, na które odpowiemy w tym artykule!
Bardzo często jest tak, że jeśli widzimy coś wielokrotnie, to przyzwyczajamy się do tego. Przeglądając więc produkty w sklepie, nie dziwi nas, że na większości z nich znajduje się ten sam mały symbol. Tak samo, gdy widzimy reklamę w prasie, internecie, czy też telewizji. Tam również ten sam znak się pojawia. Mogłoby się wydawać, że to nic ważnego, ale tak naprawdę jest inaczej.
Wśród bardzo często powtarzających się symboli znajduje się ™. Jest on związany ze znakiem towarowym danej marki. Podobnie, jak symbol ®, który również możemy spotkać na produktach. Czy one czymś się różnią? Okazuje się, że tak i kwestia ta jest bardzo ważna w rozumieniu właśnie znaku towarowego.
Znak towarowy – co to jest?
Przypomnijmy najpierw sobie, co to jest znak towarowy. W głównej mierze określa się go jako oznaczenie, ułatwiające odróżnienie produktów jednej firmy od drugiej. Z tym że musi być on możliwy do rejestracji w systemie znaków towarowych. Ponadto, istotny jest aspekt komercjalizacji. Zatem to, co marka określa znakiem towarowym, musi przynosić jej zyski.
Znakiem towarowym może być wiele różnych elementów. Najczęściej jednak wymienia się logo oraz nazwę. Chociaż tak naprawdę marki zmierzają także w inne obszary. Tak więc znakiem towarowym może być również zapach.
Co to jest ™?
Widząc zatem różne produkty, nasuwa się pytanie, co to jest TM ™? Symbol ten widoczny jest w wielu miejscach. Skrót “™” to “trademark”, czyli znak towarowy. Jednak powinniśmy go rozpatrywać bardziej w formie deklaracji marki, że taką rolę sprawuje element, przy którym symbol ten został umieszczony.
Co ciekawe, znak ™ może być wykorzystywany przez wszystkich. Każdy przedsiębiorca, który wykorzystuje jakieś oznaczenie swoich produktów, może przy nim umieścić omawiany symbol. Nie musi w tym celu dopełniać żadnych formalności, czyli rejestracji. Nie ma również potrzeby uiszczania z tego tytułu żadnych opłat.
Skoro nie trzeba rejestrować znaku opatrzonego symbolem ™, trzeba się liczyć z tym, że nie jest on dodatkowo prawnie chroniony. To oznacza, że umieszczenie takiego oznaczenia nie powoduje jakichś nadzwyczajnych środków w celu jego zabezpieczenia. Dobrze jednak wiedzieć, że i tak wszystkie znaki towarowe są chronione podstawowymi przepisami, które znajdują się w Ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 1993 Nr 47 poz. 211 z późn. zm.).
Musimy jednak wiedzieć, że ™ nie daje nam żadnych uprawnień, ponieważ sam nie jest uregulowany przez prawo. Nic tak naprawdę z niego nie wynika, poza budowaniem wizerunku marki. Wspomnieć trzeba, że symbol ten jest znany na całym świecie i wszędzie dopuszczony do stosowania. W ten sposób można więc wskazać profesjonalizm marki nie tylko w ujęciu ogólnokrajowym, ale również ogólnoświatowym. To również metoda na wyróżnienie na rynku. Można także rozumieć używanie ™ jako wskazanie jakości, pewnego rodzaju wyższości nad innymi przedsiębiorstwami. Chociaż musimy pamiętać, że konkurencja nigdy nie śpi i obserwuje nasze poczynania. Nie powinien więc zdziwić fakt pojawienia się również na jej produktach takiego oznaczenia.
Co to jest ®?
Dla przedsiębiorców, którzy jednak chcą nie tylko podnosić renomę swojej marki lub produktów, przewidziany jest inny symbol. Popularne ® (registered) wymaga już podjęcia konkretnych działań, aby możliwe było jego stosowanie.
W odróżnieniu od ™, aby firma mogła korzystać z oznaczenia ® musi przeprowadzić procedurę rejestracji znaku towarowego – na rynku ogólnokrajowym lub europejskim. Wtedy też będzie podlegał on dodatkowej ochronie prawnej. Jednak nawet po rejestracji, przedsiębiorca nie musi korzystać ze znaku ®, leży to tylko i wyłącznie w jego gestii. Mimo to, jeśli klienci znają definicję symboli, to w ich hierarchii taka marka może zyskać na znaczeniu. Podjęła się bowiem przejścia przez procedurę, aby chronić swój znak towarowy – zależy jej więc na nim i dostarczanej klientom jakości.
Podsumowanie
Symbol ™, który bardzo często spotykamy przy logo firmy, czy też nazwach to oznaczenie znaku towarowego. Nie jest on jednak zarejestrowany. Co za tym idzie – znak ten nie jest uregulowany i nie podlega rejestracji. Wiele marek stosuje go z uwagi na zwiększanie zaufania do siebie wśród klientów, a także budowania pozytywnego wizerunku.