Co to jest lakier wybiórczy?

Czas czytania: ok. 4 minuty

W projektowaniu graficznym materiałów reklamowych bardzo ważne jest stosowanie elementów, które pozytywnie zaskoczą odbiorcę. Można takie efekty uzyskać poprzez odpowiednie zabiegi, zarówno podczas samego procesu projektowego, jak i w trakcie druku. Doskonałym pomysłem jest zastosowanie lakieru wybiórczego, który nadaje materiałom reklamowym atrakcyjnego wyglądu. Na czym polega taki zabieg? Dowiedz się, czytając dalszą część tego artykułu.

Drukowane materiały reklamowe wymagają odpowiedniego podejścia. Odbiorcy obcują z nimi w całkowicie inny sposób niż w przypadku cyfrowych projektów. Różnica polega przede wszystkim na możliwości zaangażowania większej ilości zmysłów. Materiały drukowane przede wszystkim mogą być dotykane, co rodzi spore pole do popisu dla studia graficznego. Jedną z możliwości wykorzystania tego zmysłu, ale również pozostałych, jest zastosowanie lakieru wybiórczego. Dlaczego warto się nim zainteresować? Odpowiedź poniżej.

Przeczytaj także: Nazwy kolorów w projektach graficznych

Co to jest lakier wybiórczy?

Wykorzystanie lakieru wybiórczego to coraz częstsza praktyka studia graficznego oraz drukarni. Przenosi on bowiem sposób obcowania z materiałami reklamowymi na trochę inny poziom poznawczy. Lakier wybiórczy, nazywany również punktowym, selektywnym, a także UV, to specjalna metoda wyróżnienia elementów graficznych poprzez ich nabłyszczanie.

W efekcie nałożenia punktowego lakieru wybiórczego na matowych powierzchniach powstają bardzo ciekawe efekty. Przede wszystkim nie są one zawsze widoczne wprost, a jedynie pod odpowiednim kątem nachylenia. Dodatkowo są wyczuwalne podczas dotyku. W obydwu przypadkach wywołują pozytywne emocje, a nawet zaskoczenie. Szczególnie wtedy, gdy są połączone z innymi ciekawymi zabiegami.

Stosując lakier punktowy, możliwe jest wyróżnienie elementów, które mają znaczenie z punktu widzenia marketingu. Zyskują one połysk, a także efekt odbijania światła. Doskonałymi przykładami zastosowania lakieru wybiórczego są:

  • logo,
  • tło,
  • nazwa firmy,
  • imię i nazwisko.

Przy czym należy pamiętać, że elementy te nie mogą być zbyt małe. W przeciwnym razie całość może wyglądać nieatrakcyjnie.

Przykład lakieru wybiórczego

Gdzie stosuje się lakier wybiórczy?

Zastosowanie lakieru punktowego stwarza możliwości wyróżnienia materiałów drukowanych spośród tych, którymi posługuje się konkurencja. Wtedy odbiorcy mogą odnosić wrażenie obcowania z produktami premium, dzięki czemu budowany jest pozytywny wizerunek firmy, która się nimi posługuje. Dlatego też wykorzystuje się ten zabieg w projektach graficznych:

  • wizytówek,
  • ulotek,
  • voucherów,
  • teczek na dokumenty,
  • okładek katalogów,
  • kalendarzy,
  • biletów wstępu,
  • zaproszeń.

Ten artykuł też Cię może zainteresować: Co to jest brief i jakie elementy powinien zawierać?

Podsumowanie

Lakier wybiórczy to doskonały sposób na nadanie drukowanym projektom graficznym efektu połysku. Zabieg ten stosuje się w szczególności do wyróżnienia logo firmy, jej nazwy, czy też elementów dekoracyjnych. Projekty, które powstały z wykorzystaniem lakieru punktowego wyróżniają się spośród innych i pozwalają na budowanie przewagi wizerunkowej. Najczęściej połysk nakłada się na wizytówki, ulotki, kalendarze, czy też okładki katalogów.

Jak przydatna była ta strona?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocen 0 / 5. Liczba ocen: 0

Jak dotąd brak ocen! Bądź pierwszą osobą, która oceni tę stronę.

Autor:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *